Gå til innhold

Relativitetsteorien


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg den på en litt enkel måte? Slo det opp i leksikon, men det var ikke veldig lettlest. Så vidt jeg forstod, var det noe om at masse har sammenheng med fart. At hvis en er i veldig høy fart, øker massen elns.

 

Har relativitetsteorien noen sammenheng med E = mc²?

 

Var det ikke noe om at da Einstein kom opp med den, måtte all moderne fysikk omskrives elns? Noen som kan gi eksempel på det?

 

Noen som kan forklare meg E = mc²? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror jeg kan forklare hva E = mc² er, men ikke resten...

 

E=energi

m=massen

c=lysetshastighet

 

så da har vi at Energien til noe=massen x lysetshastighet²

 

tror det er noe sånt noe, men er dog ikke sikker så rett meg hvis jeg tar feil

 

Edit: noen forskere i Australia mener å ha bevist at relativitetsteorien er feil... om dette stemmer gjenstår det å se

Lenke til kommentar

fant en artikel eller hva man skal kalle det om relativitetsteorien...

relativitetsteorien.  Albert Einstein presenterte den spesielle r. (s.r.) i 1905 og den generelle r. (g.r.) i 1917. Vha. s.r. kan man gi en nøyaktig beskrivelse av hvordan partikler vil oppføre seg, selv når deres hastighet er svært nær lyshastigheten (c = 300 000 km/s). S.r. er basert på to postulater: 1. at alle ikke-akselererte observatører kan betrakte seg selv som i ro (relativitetsprinsippet), og 2. at lysets hastighet i vakuum er konstant og uavhengig av lyskildens bevegelse. S.r. har som konsekvenser bl.a. at lengden av gjenstander som beveger seg med stor hastighet i forhold til en observatør virker forkortet i bevegelsesretningen. Tilsv. vil tiden tilsynelatende gå langsommere på denne gjenstanden, sett i forhold til observatøren. Videre blir etter s.r. energi E, masse m og lyshastighet c forbundet ved likningen E = mc2. Utallige eksperimentelle tester har gitt resultater som stemmer med s.r. Vha. g.r. kan man beskrive ubegrenset sterke gravitasjonsfelter. I g.r. beskrives gravitasjon geometrisk ved at tidrommet som omgir et massivt legeme, betraktes som krumt. G.r. har som konsekvenser bl.a. at tiden, sett i forhold til en observatør på jorda, går langsommere langt nede i et tyngdefelt, at lyset fra stjerner avbøyes når det passerer nær solen, at svarte hull eksisterer, og at vårt univers må utvide seg. Disse konsekvensene er bekreftet ved observasjoner.

, men som jeg skrev over så har noen Australske forskere funnet ut at dette kanskje ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å kunne dette i livet?

Trur ikke det er mange som får bruk får å kunne dette, men man må kunne det i skolen, for vi får prøver om det...

 

Vel... Jo mer du kan, jo mer intelligent blir du. Jo mer hjernen din jobber, jo lettere har du for å ta opp informasjon og å lære ting...

 

Lurer på hvorfor du ikke skjønte dette... :-P

Lenke til kommentar

E=mc2 er en veldig grei formel for å feks. regne ut hvor kraftig en atombombe eksplosjon er. En fisjon spalter et tungt stoff til flere lettere stoffer. Summen av massen til de lettere stoffene er litt (mikroskopisk) mindre enn massen til det opprinnelige tunge stoffet (feks uran)

 

Hvor mye energi som frigis i fisjonen (eksplosjonen) kan da regnes ut ved å gange massetapet med lysets hastighet i andre. Genialt og enkelt.

Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare meg den på en litt enkel måte? Slo det opp i leksikon, men det var ikke veldig lettlest. Så vidt jeg forstod, var det noe om at masse har sammenheng med fart. At hvis en er i veldig høy fart, øker massen elns.

 

Har relativitetsteorien noen sammenheng med E = mc²?

 

Var det ikke noe om at da Einstein kom opp med den, måtte all moderne fysikk omskrives elns? Noen som kan gi eksempel på det?

 

Noen som kan forklare meg E = mc²? :D

 

For egentlig å skjønne alt dette godt, så må du putte alt inn i et treghets system og så kan man se det mr glupis så... gidder ikke å forklare...

 

Men jeg kan si at den gamle fysikken, mye skap av Newton, ikke ble omskrevet men en må se bort fra den når man regner på ekstremt høye verdier. (i de fleste tilfeller) Derfor sier man at alt er relativt, og ikke kan regnes ut nøyaktig innenfor mekanikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...