Gå til innhold

Veiledning for klokking av Q6600 CPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare trykke on ja.

 

er ikke noe vits å game når det holder på, det stress tester CPU så CPU bruker 100%.

 

Jaja sitter og jobber med photoshop mens testen kjører... øke "spenningen" litt...

 

Dette gir vel også trådstarter en viss ide om at man kan tyne prosessoren opp til 3 GHz om ikke mer...

 

Jeg ser begrensningen i kjølingen min. Har en Golden Orb CPU vifte (jubel? :) 3x92 mm. vifter fra zalman på kabinett sidene, og 2 stk. Zalman 120 mm. bak, 1 blåser inn og 1 ut. Antagelig ikke overclock paradise men men....

post-64899-1212695882_thumb.png

Endret av s0und
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke gæli dette "s0und". Du har en meget god "chip" her. :)

 

Golden Orb er vel minmalt bedre enn stock, så jeg vil temperaturer er helt kurante under OCCT.

 

Med en god heatpipekjøler så vil du kunne øke klokken og samtidig få lavere temp.

 

Kan anbefale http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94996Xigmatek HDT-S1293://http://www.netshop.no/aspx/produkt/...matek HDT-S1293, men både Thermalright og Noctua har omtrent like gode kjølere. I den øvre prisklasse riktignok.

Lenke til kommentar
Ikke gæli dette "s0und". Du har en meget god "chip" her. :)

 

Golden Orb er vel minmalt bedre enn stock, så jeg vil temperaturer er helt kurante under OCCT.

 

Med en god heatpipekjøler så vil du kunne øke klokken og samtidig få lavere temp.

 

Kan anbefale http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94996Xigmatek HDT-S1293://http://www.netshop.no/aspx/produkt/...matek HDT-S1293://http://www.netshop.no/aspx/produkt/...matek HDT-S1293, men både Thermalright og Noctua har omtrent like gode kjølere. I den øvre prisklasse riktignok.

 

Ja målet nå er jo 3.5, men jeg tør ikke stressteste med min nåværende kjøling. Skal gi den heatpipen du anbefalte en sjanse, om ikke annet så var det en ekstremt snill pris på den også. Finnes det er "storebror" til denne modellen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ja målet nå er jo 3.5, men jeg tør ikke stressteste med min nåværende kjøling. Skal gi den heatpipen du anbefalte en sjanse, om ikke annet så var det en ekstremt snill pris på den også. Finnes det er "storebror" til denne modellen?

 

Dette er "Big Brother".

Hadde førsteplass hos ihverfall en anerkjent site som tester kjølere. Foran TRUE (Thermalrights versting) *og* Noctua.

Dene Ximgatek'en er veldig stille ved laveste hastighet, men kjøler likevel veldig bra da også.

Her følger det med en 120mm kvalitetsvifte med PWM-kontroll (4-pins via Bios).

Lenke til kommentar
Du har en meget god Q6600 "s0und".

Core temps er ikke (veldig) høye før du bikker 75 grader under load. Idle-temps er nokså uinteressant egentlig.

Det viktigste er at systemet er stabilt og du har kjøling som holder temperaturen nede.

Dvs. slik at ikke hk, kjerneer, vrm blir varmere og varmere.

Spesielt vrm'er (strømregulatorer) på hk'et kan ved vedvarende stresstestin/timelange game-"session" bli for varme med quads.

 

PS.

Jeg forutsetter nå at du ikke bare viser en CPU-Z "screenie", men har testet litt med denne klokken/VCore.

Dersom det "krasjer" etter 2sek i OCCT eller PrimeV95(4) så må du jo enten senke klokken eller øke VCore.. evt begge deler. :)

Hehe.. mange artige innlegg :p Har startet en aldri så liten "diskusjon" ser det ut til :) men men.. Takk for tips hvertfall. Har du noen formening om hvor kraftig PSU jeg trenger med dette:

 

HK: XFX nForce 790i Ultra SLI, DDR3, Socket-775, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16

HD: 2 stk. Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

RAM: Kingston DDR3 HyperX 1800MHz

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.4GHz

GPU: 2 stk. XFX GeForce 9800GX2 Black Edition (er på vei)

LYD: Asus Xonar D2/PM 7.1

 

+ Vannkjøling

 

Har Thermaltake Toughpower 850w nå i dag. Holder det, med 2 stk. 9800GX2?

 

Takk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"espkar83". Jeg ønsker deg lykke til med det i790 hk'et.

Det har jo vært rapportert fryktelige problemer med dette chipset'et (HD-corruption).

Har selv i780-utgaven av dette fra XFX, og jeg er ikke imponert for å si det sånn.

Selv om mitt system nå "tusler og går" pent på 3.6Ghz (Q6600 + 2x8800GT).

 

Dersom "Toughpower'n" virkelig er noenlunde effektiv så burde nominelt 850w holde med god margin.

Selv til overklokking (med "fornuftig" VCore).

 

BTW. Blir ikke 2x9800GX2 "Quad-SLI"?

Men det skal jo støttes av hk'et/drivere?

Lenke til kommentar
"espkar83". Jeg ønsker deg lykke til med det i790 hk'et.

Det har jo vært rapportert fryktelige problemer med dette chipset'et (HD-corruption).

Har selv i780-utgaven av dette fra XFX, og jeg er ikke imponert for å si det sånn.

Selv om mitt system nå "tusler og går" pent på 3.6Ghz (Q6600 + 2x8800GT).

 

Dersom "Toughpower'n" virkelig er noenlunde effektiv så burde nominelt 850w holde med god margin.

Selv til overklokking (med "fornuftig" VCore).

 

BTW. Blir ikke 2x9800GX2 "Quad-SLI"?

Men det skal jo støttes av hk'et/drivere?

Hmm.. har ikke hatt noe problemer med hk/hd enda hvertfall.. får håpe det holder seg sånn :) Da får vi se om 850w holder! :) Det blir quad sli ja.. i og med at det er 2 "kjerner" i ett kort, for å si det enkelt. Er ganske sikker på at HK støtter det.

Mulig jeg bestiller "bare" ett kort også.. holder lenge til mitt bruk ;) Har 8800GTX nå, funker greit nok, men vil ha noe litt bedre. :p Skal få montert større radiator på vannkjølinga, så får vi se om det blir noe klokking etterhvert. ;) Vil legge ut maskinen på nytt på itavisen.no. Da kan du jo ta en titt hvis du vil :) Samme navn der (espkar83)

 

Takk for info! God god sommer! :)

 

 

"espkar83". Jeg ønsker deg lykke til med det i790 hk'et.

Det har jo vært rapportert fryktelige problemer med dette chipset'et (HD-corruption).

Har selv i780-utgaven av dette fra XFX, og jeg er ikke imponert for å si det sånn.

Selv om mitt system nå "tusler og går" pent på 3.6Ghz (Q6600 + 2x8800GT).

 

Dersom "Toughpower'n" virkelig er noenlunde effektiv så burde nominelt 850w holde med god margin.

Selv til overklokking (med "fornuftig" VCore).

 

BTW. Blir ikke 2x9800GX2 "Quad-SLI"?

Men det skal jo støttes av hk'et/drivere?

By the way.. hva er max temp. q6600 bør ha?

Lenke til kommentar

Dette er kanskje feil plass, men jeg har sett meg lei i å se folk slenge unødvendige kommentarer om folk som har peiling på klokking osv.

Foreks. komentaren TL1000S fikk som jeg personlig på hw-fronten har stor respekt for.

Skal man få hjelp så får man en dårlig start med å komme med totalt unødvendige komentarer.

Beklager ovenfor alle her at jeg skriver dette innlegget, men jeg har sett litt for mange av de i det siste.

 

Gleder meg til jeg får et hk som klarer høy fsb på quad, den q6600 jeg har klarer 4,2 på luft :D Tenker på et Foxconn Mars :hmm:

Er det noen her som har testet det?

Har lest en god del om det og utifra det jeg har hørt så skal det være et av det beste for quad-klokking.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
De aller fleste kommer nok over 3Ghz hvertfall, selv kjører jeg min på 3.4Ghz uten problemer. Den er god for mer men jeg setter heller støy foran litt mer hastighet.

Min koser seg på 3,8GHz ved 1,38v :fun:

 

"espkar83". Jeg ønsker deg lykke til med det i790 hk'et.

Det har jo vært rapportert fryktelige problemer med dette chipset'et (HD-corruption).

Har selv i780-utgaven av dette fra XFX, og jeg er ikke imponert for å si det sånn.

Det er fikset :)

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=190250

 

Dette er kanskje feil plass, men jeg har sett meg lei i å se folk slenge unødvendige kommentarer om folk som har peiling på klokking osv.

Foreks. komentaren TL1000S fikk som jeg personlig på hw-fronten har stor respekt for.

Skal man få hjelp så får man en dårlig start med å komme med totalt unødvendige komentarer.

Beklager ovenfor alle her at jeg skriver dette innlegget, men jeg har sett litt for mange av de i det siste.

Du har et stort poeng, og du er ikke alene..

 

Enkelte "nye" folk kan ha masse erfaring fra andre stedeer, men slik jeg har sett det er 99% av de nyregistrerte på forumet "bedrevitere.."

Lenke til kommentar
Ville ikke frem til hvor dårlig du mener HK mitt er, eller hvor ustabil CPU'en kan være.. Trenger bare hjelp til klokking. :)

 

Søk i forumet.

Søk via Google.

 

Det er en god start.

 

Jeg ga deg bare ett svar/tips. Hvordan klokke (1st step).

 

Unødvendig å skrive dette..., la vær å skrive noe dersom du har ikke har peiling....

 

Så tilbake spørsmålet: Grunnet til at Q6600 er "vanskelige" å klokke er pga varmen den gir, så det er ikke vanlig å klare overklokke dem mer enn 15-20% i motsetning til Dual corene. Overklokking er egentlig prøving og feiling, det viktigste du bør gjøre er å skaffe deg gode programmer som måler temp på CPU'en din og helst ikke over 50 C i load. Her er en veldig bra guide jeg fant på nettett: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1198647, lærte veldig mye her. Og så anbefaler jeg deg å lese lignene poster fra dette forumet. Bare søk Q6600 under emnet overklokking. Og guiden her: http://www.hardware.no/artikler/overklokki...e_-_del_1/15352

 

Lykke til.

hehe, det er vell igrunn du som må vuredere rimelig hardt gutt.

50 grader load, jaja.

Og 20 prosent? Pøh, Q6600 (og regner med at han har Go-stepping) og atpåtil så har han vannkjøling (Dog usikkert hvor godt utstyr det er på VK'n), men 3.4 er ihvertfall et minimum, synes nå jeg (ihvertfall på et intel HK/rimlig HK).

Endret av Loffen1
Lenke til kommentar
Dette er kanskje feil plass, men jeg har sett meg lei i å se folk slenge unødvendige kommentarer om folk som har peiling på klokking osv.

Foreks. komentaren TL1000S fikk som jeg personlig på hw-fronten har stor respekt for.

Skal man få hjelp så får man en dårlig start med å komme med totalt unødvendige komentarer.

Beklager ovenfor alle her at jeg skriver dette innlegget, men jeg har sett litt for mange av de i det siste.

 

Gleder meg til jeg får et hk som klarer høy fsb på quad, den q6600 jeg har klarer 4,2 på luft :D Tenker på et Foxconn Mars :hmm:

Er det noen her som har testet det?

Har lest en god del om det og utifra det jeg har hørt så skal det være et av det beste for quad-klokking.

 

0.5x multiplikator... gjør det mer fleksibelt. Mer enn det vet jeg ikke om kortet foreløpig...

 

Jeg styrer forøvrig alltid unna produkter med "conn" i navnet :)

Lenke til kommentar
Setten ned multien ser jeg ikke poenget med, det er hovedkortet som stopper ikke cpuen. Da blir det å kjøre den lavere men med høyere fsb noe som ikke er poenget før jeg har et hk som klarer over 500fsb med quad.

Og Foxconn er bra, ihvertfall i det siste.

 

Ser jo poenget med at man kan tweake med flere valgmuligheter... utover det vet jeg ingenting om kortet. Har du link til tester eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...