Gå til innhold

Veiledning for klokking av Q6600 CPU


Anbefalte innlegg

Er det noen som har skikkelig peiling på klokking av CPU? Da en Intel Q6600 2,40GHz.

 

Er svært takknemlig hvis noen kunne sendt meg en instruksjon, veldig 1-2-3, i hvordan jeg klokker den lettest/riktigst mulig. Har da 790i Ultra HK.

 

Vil opp mot 3.0 GHz.

 

 

 

På forhånd takk!

 

Espen

Endret av espkar83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Nå har du jo gjort et svært dårlig valg av hk mtp klokking/stabilt system (790i er kjent for å "trashe" harddisken).

 

Det er ikke noe spesielt med Q6600 i forhold til en hvilken som helst annen CPU mtp klokking

Bortsett fra at Quads har vært "vriene" på nForce Intel chipsets/hk.

Dette skal være "løst" (forbedret) for både 780i og 790i.

 

Sette FSB=1600 (400x4); unlinked, Mem=800. VCore=1.35 (f.eks).

 

Dersom du har fått en "dårlig" Q6600 (mye tyder på at seinere utgaver klokker dårlig) kan du prøve med FSB=1333 og VCore=Auto.

Lenke til kommentar
Nå har du jo gjort et svært dårlig valg av hk mtp klokking/stabilt system (790i er kjent for å "trashe" harddisken).

 

Det er ikke noe spesielt med Q6600 i forhold til en hvilken som helst annen CPU mtp klokking

Bortsett fra at Quads har vært "vriene" på nForce Intel chipsets/hk.

Dette skal være "løst" (forbedret) for både 780i og 790i.

 

Sette FSB=1600 (400x4); unlinked, Mem=800. VCore=1.35 (f.eks).

 

Dersom du har fått en "dårlig" Q6600 (mye tyder på at seinere utgaver klokker dårlig) kan du prøve med FSB=1333 og VCore=Auto.

Ville ikke frem til hvor dårlig du mener HK mitt er, eller hvor ustabil CPU'en kan være.. Trenger bare hjelp til klokking. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ville ikke frem til hvor dårlig du mener HK mitt er, eller hvor ustabil CPU'en kan være.. Trenger bare hjelp til klokking. :)

 

Søk i forumet.

Søk via Google.

 

Det er en god start.

 

Jeg ga deg bare ett svar/tips. Hvordan klokke (1st step).

Lenke til kommentar
Ville ikke frem til hvor dårlig du mener HK mitt er, eller hvor ustabil CPU'en kan være.. Trenger bare hjelp til klokking. :)

 

Søk i forumet.

Søk via Google.

 

Det er en god start.

 

Jeg ga deg bare ett svar/tips. Hvordan klokke (1st step).

 

Unødvendig å skrive dette..., la vær å skrive noe dersom du har ikke har peiling....

 

Så tilbake spørsmålet: Grunnet til at Q6600 er "vanskelige" å klokke er pga varmen den gir, så det er ikke vanlig å klare overklokke dem mer enn 15-20% i motsetning til Dual corene. Overklokking er egentlig prøving og feiling, det viktigste du bør gjøre er å skaffe deg gode programmer som måler temp på CPU'en din og helst ikke over 50 C i load. Her er en veldig bra guide jeg fant på nettett: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1198647, lærte veldig mye her. Og så anbefaler jeg deg å lese lignene poster fra dette forumet. Bare søk Q6600 under emnet overklokking. Og guiden her: http://www.hardware.no/artikler/overklokki...e_-_del_1/15352

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Nå får du gi deg her gamern1337.

 

Det er kanskje ofte at varmen stopper en fra å klokke lengre. Men det største problemet er at Nvidia kortene funker dårlige med firekjerner. Det skal også litt mer til for å få det stabilt fordi det trekker mer spenning og da må HK klare å levere en stabil spenning.

 

Og 50grader load? En bør holde seg under 70-80grader load.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ville ikke frem til hvor dårlig du mener HK mitt er, eller hvor ustabil CPU'en kan være.. Trenger bare hjelp til klokking. :)

 

Søk i forumet.

Søk via Google.

 

Det er en god start.

 

Jeg ga deg bare ett svar/tips. Hvordan klokke (1st step).

 

Unødvendig å skrive dette..., la vær å skrive noe dersom du har ikke har peiling....

 

Så tilbake spørsmålet: Grunnet til at Q6600 er "vanskelige" å klokke er pga varmen den gir, så det er ikke vanlig å klare overklokke dem mer enn 15-20% i motsetning til Dual corene. Overklokking er egentlig prøving og feiling, det viktigste du bør gjøre er å skaffe deg gode programmer som måler temp på CPU'en din og helst ikke over 50 C i load. Her er en veldig bra guide jeg fant på nettett: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1198647, lærte veldig mye her. Og så anbefaler jeg deg å lese lignene poster fra dette forumet. Bare søk Q6600 under emnet overklokking. Og guiden her: http://www.hardware.no/artikler/overklokki...e_-_del_1/15352

 

Lykke til.

 

 

he-he...

Godt å se noen som har peiling.. :D

Trivelig å se noen "oute" seg så til de grader mtp manglende kunnskap.

I tillegg til å ikke klare å lese budksapet i en post.

Lenke til kommentar

Så er spørsmålet... tør jeg virkelig å stresse denne cpuen? :p

 

1 måling er feil jeg kjører cpu spenning på litt over 1.3. Jeg ligger på 44, 45, 46, og 47 i temp på hver av kjernene uten load...

 

Dra ned litt kanskje? :p

post-64899-1212685625_thumb.png

Endret av s0und
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du har en meget god Q6600 "s0und".

Core temps er ikke (veldig) høye før du bikker 75 grader under load. Idle-temps er nokså uinteressant egentlig.

Det viktigste er at systemet er stabilt og du har kjøling som holder temperaturen nede.

Dvs. slik at ikke hk, kjerneer, vrm blir varmere og varmere.

Spesielt vrm'er (strømregulatorer) på hk'et kan ved vedvarende stresstestin/timelange game-"session" bli for varme med quads.

 

PS.

Jeg forutsetter nå at du ikke bare viser en CPU-Z "screenie", men har testet litt med denne klokken/VCore.

Dersom det "krasjer" etter 2sek i OCCT eller PrimeV95(4) så må du jo enten senke klokken eller øke VCore.. evt begge deler. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ville ikke frem til hvor dårlig du mener HK mitt er, eller hvor ustabil CPU'en kan være.. Trenger bare hjelp til klokking. :)

 

Søk i forumet.

Søk via Google.

 

Det er en god start.

 

Jeg ga deg bare ett svar/tips. Hvordan klokke (1st step).

 

Unødvendig å skrive dette..., la vær å skrive noe dersom du har ikke har peiling....

 

Så tilbake spørsmålet: Grunnet til at Q6600 er "vanskelige" å klokke er pga varmen den gir, så det er ikke vanlig å klare overklokke dem mer enn 15-20% i motsetning til Dual corene. Overklokking er egentlig prøving og feiling, det viktigste du bør gjøre er å skaffe deg gode programmer som måler temp på CPU'en din og helst ikke over 50 C i load. Her er en veldig bra guide jeg fant på nettett: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1198647, lærte veldig mye her. Og så anbefaler jeg deg å lese lignene poster fra dette forumet. Bare søk Q6600 under emnet overklokking. Og guiden her: http://www.hardware.no/artikler/overklokki...e_-_del_1/15352

 

Lykke til.

 

 

sorry for og spamme, men ikke kom her og si mr. tl1000 ikke har peiling,:p

 

han har vært med i dette formuet lenge, og kan en ting eller to,, skjønner han godt,

 

for det er misnt 10-15 poster av dette slaget vær dag, hvor folk lurer på hvordan og klokke,

 

derfor han referer til et forum søk , det finnes guider for alt, bare man søker:P

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar
Du har en meget god Q6600 "s0und".

Core temps er ikke (veldig) høye før du bikker 75 grader under load. Idle-temps er nokså uinteressant egentlig.

Det viktigste er at systemet er stabilt og du har kjøling som holder temperaturen nede.

Dvs. slik at ikke hk, kjerneer, vrm blir varmere og varmere.

Spesielt vrm'er (strømregulatorer) på hk'et kan ved vedvarende stresstestin/timelange game-"session" bli for varme med quads.

 

PS.

Jeg forutsetter nå at du ikke bare viser en CPU-Z "screenie", men har testet litt med denne klokken/VCore.

Dersom det "krasjer" etter 2sek i OCCT eller PrimeV95(4) så må du jo enten senke klokken eller øke VCore.. evt begge deler. :)

 

Jeg har gamet cod4 siden posten og cpu peaka på 55 grader... Må da være mulig å tyne denne mer med adekvat kjøling (noe jeg ikke har).

 

Har lastet ned Prime95, men får ikke testet over tid... stiller jeg tid noe sted eller har jeg glemt noe annet?

Lenke til kommentar

Thx...

 

holder på nå... trykker bare på "on" ikke sant?

 

Er det da meningen at man gamer mens dette kjører eller skal man bare la det idle?

 

Til dette kjører jeg nå følgende.

 

Vcore: 1.22

Cpu clock: 2997

 

Skal kjøre neste testen Vcore 1.3 og Cpu på 3500

post-64899-1212691230_thumb.jpg

Endret av s0und
Lenke til kommentar
Bare trykke on ja.

 

er ikke noe vits å game når det holder på, det stress tester CPU så CPU bruker 100%.

 

Jaja sitter og jobber med photoshop mens testen kjører... øke "spenningen" litt...

 

Dette gir vel også trådstarter en viss ide om at man kan tyne prosessoren opp til 3 GHz om ikke mer...

Endret av s0und
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...