Gå til innhold

Et eksempel på IS sin ineffektivitet


Anbefalte innlegg

Skjer dettte ofte, ellerr er det et fenomen som slår til en gang hvert jubelår?

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg kjørte en ganske vitenskapelig test for å sammenligne med og uten SR på stativ. Dette var mens SR var ferskt i markedet, og ingen hadde noen klare svar på om det var viktig å slå av SR eller ikke.

 

Jeg tok 100 eksponeringer med SR, og 100 uten. For virkelig å tyne systemet brukte jeg 6 trinn lengre lukkertid enn tommelregelen.

Når jeg var ferdig så anonymiserte jeg bildene for å sikre at evalueringen min ikke var farga av forutinntatthet.

Jeg sorterte subjektivt bildene i tre ulike kategorier, skarpt, akseptabelt og uskarpt.

Ganske analt opplegg med andre ord. Pixelpeeping på høyt nivå. Nesten flaut å innrømme at jeg har holdt på med sånn galskap.

 

Funnene var ganske entydige. Ingen signifikant forskjell. Husker ikke de nøyaktige tallene (tallene forsvant selvfølgelig på sjøen).

 

Jeg tør allikevel ikke å generalisere. Andre lukkertider annet stativ osv kan gi helt andre resultater. Men allikevel så bryr jeg meg ikke om å slå av etter denne testorgien.

 

I de aller fleste tilfeller ser jeg mer eller mindre forskjell om jeg glemmer å slå av IS ved bruk av stativ,så generelt annbefaler jeg at denne er av ved bruk av stativ .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men kan det være forskjell på om stabiliseringen er i huset (slik som Pentax har) eller om det er i objektivet (slik som Canon har)?
Kanskje. Det er nok nettopp det jeg spekulerer i.

 

Om man får slike resultater med Canon, behøver ikke det å bety at det er det samme med Nikon (som også har stabilisering i optikken, eller de andre fabrikantene. Det kan og være store forskjeller mellom de ulike fabrikantene av kamerabasert stabilisering.

 

Egentlig forsøker jeg å slå hull på myten om at objektivbasert stabilisering er suveren på alle felt når det gjelder lengre brennvidder. Jeg tror rett og slett dette er så komplisert at det ikke går ann å generalisere.

 

Gissan og Snekker'n sine funn, sammenholdt med mine, underbygger nok den ideen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...