Gå til innhold

(Gebyrfri) Visa og pinkode


miicard

Anbefalte innlegg

Bankkortet mitt har gått i oppløsning og fungerer dessverre ikke. Jeg har heldigvis et gebyrfri Visa-kort i bakhånd, men jeg husker ikke pin-koden til kortet.

 

Det jeg egentlig lurer på er: Kan jeg risikere å måtte trykke pin-kode når jeg stikker og kjøper brød og melk, eller er pin-koden bare for minibank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Gebyrfri-kortet mitt to ganger i butikk. Måtte skrive under begge gangene. Litt dumt egentlig, for det er lett å glemme pinkoden hvis man ikke bruker den.

 

@Blåbær: Med "bankkort med visa" så regner jeg med at du snakker om vanlige BankAxept med Visa-kort som er standardkortet i Norge. Dette er ikke et kredittkort, men det er riktig at butikken må betale en transaksjonskostnad til Visa når Visa-delen benyttes. I vanlige butikker brukes derfor BankAxept, fordi dette er billigst.

 

@Arne: Grunnen til at dine foreldre og du må bruke pin-kode i butikker, er nok fordi det er BankAxept som benyttes, ikke Visa.

 

Forresten er det ikke alle butikker som tar Visa, det finnes en oversikt over brukersteder inne på gebyrfri.no sidene et sted.

Lenke til kommentar

eisa01 har helt rett. På vanlige debetkort (der det trekkes av konto og ikke på kreditt) bruker stort sett kun BankAxept i Norge. Når du beveger det utenlands, er det kun Visa evt Mastercard som fungerer. Begge deler kommer både som debet og kredittkort.

 

Stemmer og at Visa brukes noe begrenset i Norge. Dette er fordi brukerstedene ikke har lov til å gi kunden det ekstra gebyret. I Danmark blir det motsatt. Der betaler kunder ett ekstra gebyr når de bruker Visa. Dette er på ca 2,1 - 2,5 % av kjøpesummen. Er trolig derfor noen butikker ikke vil ha disse kortene i Norge. F.eks tror jeg ikke Rimi godtar Visa/MC, mens Meny godtar det.

 

Når det gjelder kode, så er det litt forskjellig. Jeg kjenner ikke til gebyrfri så godt, men dersom kortet har chip, er faren der for at du må bruke pin. Enkelte butikker har deaktivert denne funksjonen inntil videre, men det varierer en del. Var i England en tur i fjor, og da var det utelukkende pin når jeg brukte kortet mitt (som har chip).

Lenke til kommentar

Da kan jeg jo komme med en oppdatering selv.

 

Heldigvis prøvde jeg på ei pakke tyggis på bunnpris, for der fungerte ikke Visa i det hele tatt. På ICA sa dama i kassa at de tok Visa og at hun hadde brukt det selv, så jeg handla i vei og dro kortet. Fikk smått panikk da det stod "kode+klar" i displayet, for jeg har ikke hatt noe å gjøre med pinkoden siden jeg kasta pin-lappen for drøyt 3 år siden. Hadde gullhår og traff på første forsøk :)

 

Kortet mitt har ikke noe chip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...