Gå til innhold

Hjelp til elektronikkoppgave #Haster#


Anbefalte innlegg

Hei! Trenger hjelp til en skoleoppgave vi har fått i elektronikk. Hadde vært fint hvis noen tok seg tid til å forklare litt om de forskjellige komponentene og deres virkemåte. Lurer også litt på hvordan man dimensjonerer og gjør effektberegningene i forhold til hvordan man stiller potmeteret.

 

Edit: En liten feil i skjemaet, men det er rettet opp nå.

post-144441-1212497114_thumb.jpg

Endret av jelpoole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De 4 diodene som du ser ved inngangen der det kommer AC inn er for og likerette og få DC.

 

De transistorene åpner ikke før de får en vis spenning inn på basis som somregel er 0,6V, samme som diodene trenger inn for og åpne.

 

Kondensatoren er nok til og rette ut eventuelle "bølger" på sinuskurven eller hvordan jeg skal forklare det.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Slik har jeg tolket kretsen:

 

 

P1: Høyere motstand -> Skrur P1 ned mot R4 gir lavere spenning på bas Q3. Q3 leder mindre, spenningsnivået på bas Q2 øker så Q2 leder bedre. Det fører til høyere spenning på bas Q1 så Q1 leder mer og Ub blir høyere

Mindre motstand -> Skru P1 opp mot R3 så øker spenningen på bas Q3. Q3 leder mer og spenningen på bas Q2 synker. Q2 leder dårligere som fører til at bas på Q1 synker. Q1 leder dårligere og vi får lavere spenning på Ub

 

Q1 og Q2: Darlington par -> Øker strømmen -> fasevender ikke signalet

 

C2: Glattekondensator -> fjerner overliggende rippelspenning og støy ut

 

C1: Tar med seg eventuell støy fra potmeter og dioden for å unngå at støyen fra de skal forplante seg og gi støy på utgangen. Ligger et fast nivå som støy ikke kan flytte. Glatter og fjerner støy. Høyere forskjell på C1 og C2 ville gitt større ”glatt spekter”. Raskere dog mer effektiv demping fordi den er koblet rett inn på bas Q2.

 

R2 og D1: Gir sammen referansespenning til Q3

 

D1 (zenerdiode): Holder referansespenning -> klipper bort høye pulser som er over diodens arbeidspunkt. Forspent ved 0,7V

 

 

Feilsøking

 

Spenningsfall på utgangen:

Ub synker til f.eks 11V fordi lastmotstanden er stor. Spenningen over R3, P1 og R4 synker. Det fører til at bas spenningen på Q3 blir lavere og Q3 struper igjen. Spenningsnivået på bas Q2 øker, Q2 leder mer som gjør at bas Q1 øker. Q1 leder mer og spenningsnivået Ub vil stige.

 

Brudd i diodebro:

Mister en halvperiode uansett. Brudd er det samme som uendelig stor motstand så strømmen går ikke igjennom.

 

Kortslutning i diodebro:

Du kortslutter trafoen din for strømmen går rett fra den ene siden til den andre.

 

Kortslutning D1:

Q3 vil lede for fult og kortslutter. Emitter på Q3 blir lagt rett til jord. Bas på Q2 blir mindre og Q2 struper igjen. Bas på Q1 blir lavere og Q1 struper. Ub synker til null

 

Brudd D1:

Det vil legge seg 12V på emitter på Q3. Q3 vil ikke lede så nivået på bas Q2 øker. Q2 vil prøve og lede bedre. Bas på Q1 vil øke. Q1 vil prøve å lede bedre. Men nivået på emitter på Q1 ligger på 12. Ingen spenningsfall. Du får 12v ut og ingen spenningsforandring.

 

Brudd Q1: Det vi ligge 12v over Q1 og 0v på utgangen.

 

Kortslutning Q1: Du vil få Vcc ut – 16v.

 

Kortslutning Q3: du vil få 0v ut. Spenningen går gjennom R1, Q3, D1 og rett til jord.

 

Brudd Q3: Spenningen på bas Q2 øker, Q2 leder mer, bas på Q1 øker, Q1 øker mer og Ub vil øke.

 

Kortslutning C1: Strømmen går gjennom R1, og C1 og rett til jord.

 

 

Om noen har tolket noe annerledes eller har noe å tilføye ville det vært fint.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

ærlig talt, kan jeg ikke tro denne kretsen er spesielt god som strømforsyning..

siden det ikke er glattekondensator etter diodebroen vil det ligge halvbølger der, og det går ikke an å regulere til en jevn likespenning med mindre utgangskondensatoren er veldig (uhensiktsmessig) stor. noe den altså ikke er her.

 

men det handler vel mer om forståelse av de ulike komponentene i denne oppgaven.

Lenke til kommentar
ærlig talt, kan jeg ikke tro denne kretsen er spesielt god som strømforsyning..

siden det ikke er glattekondensator etter diodebroen vil det ligge halvbølger der, og det går ikke an å regulere til en jevn likespenning med mindre utgangskondensatoren er veldig (uhensiktsmessig) stor. noe den altså ikke er her.

 

men det handler vel mer om forståelse av de ulike komponentene i denne oppgaven.

 

Er det noe du har forstått som jeg ikke har? C2 fungerer som glatte kondensator og er vel stor nok fordi C1 fjerner støy fra både zenerdioden og potmeteret. Eller hur?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
spenningen fra jord og til kollektor på q2 synker ned mot 0 volt for hver halvperiode.

det gjør at q2 ikke leder hele tiden. dessuten forandres q2's ledekarakteristikk med forskjellig spenning over emitter-kollektor...

 

mener jeg da.. håper ikke jeg er ute å sykler her :)

 

Sorry mac, men det dette hjelper oss lite. Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Jeg skjønner ikke det med jordtilkobling til Q2 og en halvperiode som ikke vil lede. Rippelspenningen vil jo ikke synke ned til 0V, det sørger jo C2 for.

Lenke til kommentar
spenningen fra jord og til kollektor på q2 synker ned mot 0 volt for hver halvperiode.

det gjør at q2 ikke leder hele tiden. dessuten forandres q2's ledekarakteristikk med forskjellig spenning over emitter-kollektor...

 

mener jeg da.. håper ikke jeg er ute å sykler her :)

 

Sorry mac, men det dette hjelper oss lite. Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Jeg skjønner ikke det med jordtilkobling til Q2 og en halvperiode som ikke vil lede. Rippelspenningen vil jo ikke synke ned til 0V, det sørger jo C2 for.

 

jeg snakker om rippelspenningen før Q2... den er alt for stor... C2 er bare til finglatting etter regulatoren...

 

og når sa jeg noe om en halvperiode som ikke vil lede??

 

edit:

tok gjerne å simulerte kretsen...

ble ikke så ille rippel som jeg trodde, men likevel en del

 

her kan du jonas se hva jeg mener med at spenningen inn til q2 (ble q1 på bildet mitt) synker ned mot 0 volt..

post-81258-1212530808_thumb.png

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar

Tror vi glatt kan anta at C1 er tegnet inn på feil sted, denne skulle nok helt sikkert stå som glatte kondensator etter likeretter, både størrelse og plassering tyder på det. (ikke bruk for den der den er koblet inn på Basen)

Resten av kretsen er helt enkel serieregulator kobling, ulinjær kobling mellom potmeter innstilling og utspenning, og regulerer ikke helt ned til 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...