Gå til innhold

Kjøpte NY bærbar pc hos Elprice og fekk ein godt brukt:(


Anbefalte innlegg

Sikkert bare du som ikke leste annonsen godt nok!

At DU mener at elprice burde gi deg ny pc tror jeg nok de driter ganske så hardt i, samme gjelder vel for resten av folka her inne.. Skal du ha noe gjort, dra til elprice! Ikke whine som ei lita fjortishøne på forumet her hvor du ikke kommer noe sted med det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er jo 500 kroner et ganske raust avslag.

Kanskje det, men det er ikkje dette eg vil fram til. Eg bestilte ny pc og fekk ein gammel godt brukt. Eg meiner dei bør hoste opp ein ubrukt pc.

 

Makan til sutring er det lenge siden jeg har sett! Ok, du har fått levert (demo?-)brukt PC i stedet for ny. Elprice tilbyr deg så pengene tilbake eller 20% avslag. Likevel syter og klager du side opp og side ned.

 

Norske forbrukerrettigheter er nærmest enestående i verden. Men ikke godt nok for deg, nei. For du er vel "The Special One"?

 

Jeg blir målløs.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke ble opplyst om at PC-en er en B-vare. Så har du rett til samme produkt eller tilsvarende produkt de kan tilby deg til samme pris. DVS hvis de ikke har produktet på A-vare så må de bestille eller fikse en annen produkt som er tilsvarende eller bedre. Hvis du nekter på dette. Da sier du at du går til forbrukertådet, og du har forbrukerkjøpsloven på din side og referer til Kapittel 4 i forbrukerkjøpsloven! Ta kontakt med forbrukerrådet og de vil hjelpe deg å lage sak for deg. Det vil nok kanskje ta litt tid, men du får nok fikset det hvertfall.

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Tror det er mye styr for lite penger å prøve å lage noe sak ut av det. Trådstarter kan få 20% avslag av en allerede lav pris, eller alle pengene tilbake og kostnader dekka. Ser ikke helt problemet her, og er vel strengt tatt ikke veldig mye mer å diskutere.

Lenke til kommentar
Tror det er mye styr for lite penger å prøve å lage noe sak ut av det. Trådstarter kan få 20% avslag av en allerede lav pris, eller alle pengene tilbake og kostnader dekka. Ser ikke helt problemet her, og er vel strengt tatt ikke veldig mye mer å diskutere.

Virker som trådstarter er klar over dette, men han vil få mest ut av kuppkjøpet etter forbrukerkjøpsloven! Alle har krav.

 

Trådstarter: Ble du informert angående garanti på varen?

Lenke til kommentar

Adda: Spørsmålet er ikke om det er en mangel. Spørsmålet er om Elprice har rett til å bare gi pengene tilbake. Det mener jeg de har, for å skaffe trådstarter en ny, tilsvarende PC kan sies å være en urimelig kostnad (må sees i forhold til summen på varen det er snakk om og hvor stor betydning mangelen egentlig har).

Lenke til kommentar
Adda: Spørsmålet er ikke om det er en mangel. Spørsmålet er om Elprice har rett til å bare gi pengene tilbake. Det mener jeg de har, for å skaffe trådstarter en ny, tilsvarende PC kan sies å være en urimelig kostnad (må sees i forhold til summen på varen det er snakk om og hvor stor betydning mangelen egentlig har).

Les kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven! LINK: Forbrukerkjøpsloven kap.6

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

 

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

 

Han har faktis krav om omlevering, dvs ny vare i samsvar med kap 6, §§ 29 og 30!

Lenke til kommentar
makan til syting, blir kvalm. Jobber selv i butikk, glad jeg ikke møter kunder som deg for ofte. Gå til butikken om du ikke er fornøyd, hjelper ikke en dritt hva enn du skriver her

 

Hvis butikkene gjorde jobben så ville dere sluppet å lese om sytinga. Det er jaggu helt på sin plass å henge ut elendig kundeservice på denne måten og særlig når de i tillegg ikke retter seg etter loven.

Lenke til kommentar

Berre for å stille dumme spørsmål.

Kvar er det elprice ikkje retter seg etter loven?

 

Punktene som blir referert til frå lovteksten gir jo elprice sitt tilbud på to av punktene.

både c) og d) blir tilbydd. Og Selger må ikkje velge punkt B før punkt c blir tilbydd.

Altså selger tilbyr 20% avslag, subidiært heving av kjøpet.

 

For heile problemstillinga her koker ned til:

"Eg er sur fordi eg ikkje får ein ny pc til 7K som eg har betalt 2,5K for".

 

Eksterm god kundeservice her ville jo ha vore å sendt ny tilsvarande, men med normal lovverks-kunderservice kan ein forvente det? Og ikkje minst kreve det?

Lenke til kommentar
Berre for å stille dumme spørsmål.

Kvar er det elprice ikkje retter seg etter loven?

 

Punktene som blir referert til frå lovteksten gir jo elprice sitt tilbud på to av punktene.

både c) og d) blir tilbydd. Og Selger må ikkje velge punkt B før punkt c blir tilbydd.

Altså selger tilbyr 20% avslag, subidiært heving av kjøpet.

 

For heile problemstillinga her koker ned til:

"Eg er sur fordi eg ikkje får ein ny pc til 7K som eg har betalt 2,5K for".

 

Eksterm god kundeservice her ville jo ha vore å sendt ny tilsvarande, men med normal lovverks-kunderservice kan ein forvente det? Og ikkje minst kreve det?

 

Hei !

 

Jeg regnet med at trådstarter, som tydeligvis vil ha mer ut av denne situasjonen enn hva Elprice tolkning av objektive regler gir rett på, hadde mer "skyts".

 

Det ville være naturlig å dokumentere overfor forumet slitasjen som nevnes. Bilder får man til å ta ?

Ikke får vi vite tilbudet som trådstarter foreslår. Er dette urimelig, tror jeg det er vanskelig å bli tatt alvorlig.

Har vedkommende foreslått 500,- i avslag på billigste pc (~4000) de har i ordinært salg ?

Det ser ut som Elprice har tilbudt det de strengt tatt må og med omleveringspengene kommer trådstarter langt mot de andre ultrabillige modellene som er på markedet.

Og for de som lurer: Neida, jeg er ikke i Elpricesystemet, men har handlet en vaskemaskin der for 2 år siden.

 

Lykke til.

 

M.v.h. Jan

Lenke til kommentar

Jøsses her har det skjedd ein del ting siden sist eg var inne. Her er det vist både ansatte i Elprice og andre som er engasjert

 

Bilder kommer over skadene på PC-en.

 

Den som påstår at eg har lest annonsen feil kan glemme det. Til og med Elprice innrømmer at annonsen er lagt ut som om det var ny pc og meinte i første omgang at dei hadde plukket feil fra lager, men lageret ville noko anna.

 

Dere må også vere klar over at dette er ein PC som var på mote i slutten av 2006 så dere kan ikkje sjå på førprisen. Det blir som med ein bil. PC-er blir fort utgått på dato.

 

Dessutan bestilte eg ny pc og fekk ein godt brukt. Den som påstår at dette er normalt har ikkje noko å gjøre i denne bransjen.

 

Prinsipp er prinsipp.

Lenke til kommentar
Trådstarter: Hvis du hadde kjøpt på nett så hadde nok fått opplyst om varen er demobrukt, utsillingsvare eller noe sånt. Virker som på annonsene jeg har sett på nett hvertfall.

 

Lagersalg Elprice.no

Link til en vilkårlig produkt.

 

Hvis du hadde kjøp PC-en på nett, så kan du prøve å finne annonsen på nytt igjen??

Du viser jo til ei annonse som det står demo brukt. Da hadde det vore greitt, men på den PC-en eg kjøpte så stod det nok ikkje det. Viss du ser på framsiden på lagersalget så står det at varen blir levert uåpnet og i orginalembalasje. Så da må vell ein regne med dette da det ikkje står noko anna.

Lenke til kommentar
Han har faktis krav om omlevering, dvs ny vare i samsvar med kap 6, §§ 29 og 30!

I paragraf 29 står:

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Om det er en urimelig kostnad kan diskuteres, men kanskje nettopp derfor bør han være fornøyd med pengene eller 500 kroner av. Prisen på en ny maskin skal ikke være så veldig mye høyere før jeg vil si det er en urimelig kostnad. Og hvis det stemmer som Jankee sier at den koster 7 laken er det ikke noe å snakke om engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...