Gå til innhold

Fujifilm F40FD - Hvorfor så bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I mine øyne er F-serien noe av det beste fordi det gir ganske filmaktige, naturlige bilder. Det har veldig lite falsk skarping, slik de fleste kameraene har. Derfor egner bildene seg mye bedre til redigering enn mange andre modeller, fra andre produsenter.

 

Det er markedets beste mht støy på høy iso, noe som betyr at det gir de beste bildene innendørs, og i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig, jeg har sett eksempelbilder selv på ISO 100 fra F40FD som viser tegn på støyfjerning som er kraftig nok til å fjerne noen detaljer i bildet. I noen tilfeller kan det gi bildene et digitalt og kunstig preg. Hvis man skalerer bildene til skjermoppløsning så blir det usynlig.

 

Skarp fin optikk, god bildebrikke og meget effektiv støyfjerning som i mine øyne er litt for kraftig til at resultatet blir perfekt.

 

Her er et utsnitt av det første bildet jeg fant som var tatt på ISO 100, det er noe alvorlig rart med vannet og båten. Det er nesten som et maleri, jeg er ganske sikker på at de fleste Canonmodellene hadde gjort dette mer naturlig.

post-13911-1212936960_thumb.jpg

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg uttaler meg om F-serien slik jeg kjenner den, og ikke F-40 som sådan. Miner erfaringer stammer fra F-11, så den er kanskje utdatert. Manskow, derimot, har selv F40 - og får ikke lovprist den nok.

 

Edit: For min del er F-40 en runner up. Selv ville jeg valgt Casio Z 1200 i prisklassen fra 2000 og nedover.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Alle snakker så mye om hvor bra Fujifilm F40FD er. Kan noen fortelle folket hva som er så bra med kameratet og hvorfor man synes at dette er et så godt kamera?Kom gjerne med sammeligninger i forhold til andre kameraer.

 

Kjenner ikke så godt til f40fd. Har selv f31fd som jeg er meget fornøyd med. Ser at det er ville tilstander på ebay når det selges f31fd. Hadde jeg ikke fått tak i f31fd, så hadde jeg nok endt opp med f40fd.

Lenke til kommentar
Du har nok vært en skikkelig heldig-gris, torve. F 30-modellene regnes vel som seriens høydepunkt. Hvis det ikke var F 20 :hmm:

 

Tror at alle kameraene fra F10 til F31 har samme ccd sensoren med 6,3 pixler. Objektivet skal også være det samme. Synd at de kastet seg på mp racet.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan F47fd er i forhold til F40fd?

Er vel likt bortsett fra 1 mp høyere oppløsning, som kanskje er en ulempe eller !?

Ser ut som om det begynner å bli tomt for 40'er og det er derfor billigere å kjøpe 47....hva kjøper man...billig 47 eller "dyr" 40.

Har speilrefleks så er ute etter et "billig" nr.2 kamera

Lenke til kommentar

Det er helt klart 30 som er høyde punktet. Det tar grise bra bilder. Fuji hadde nok gjort stor sukses med å relansere en slik type modell. Nå skal det sies at F100 også tar gode bilder. Men til trå starter så er 40/47 den samme modellen. bare forskjelige pixel.

 

Legger ved et bilde som ble tatt i går av 31. Der kan man se at kamra gjengir skygge korekt og slikt. Ganske uvanlig på kompakt.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan F47fd er i forhold til F40fd?
De er så og si like, mulig pixelpeeperne vil se små forskjeller, men til alle praktiske formål er de like. Eneste er at filene fra F47fd tar litt større plass, og krever _bittelitt mer av maskinen din ved evt. redigering. Fargene på kameraet er også litt forskjellige.
Lenke til kommentar

Siden PMnormal nevner min lovprising kan jeg jo kommentere det litt. Det er forskjellige grunner til å velge seg et lommekamera. For min del var det snakk om et supplementkamera. Jeg drar så å si aldri noen steder uten mitt ultrazoom på skuldra, på mopeden, i bilen osv. da dette er mitt kjære primærkamera. Men selv jeg må av og til legge dette hjemme der det kanskje ikke passer eller er praktisk å ha det med. Da kommer F40fd frem. Mitt hovedkrav til lommerkamera var da at det skulel takle dårlig lys, da det er nettopp i slike situasjoner det da blir brukt, som i selskap og andre sammenkomster inne. Og da vet vi at slike kamera stort sett er feige og kjører ISO-verdi opp i taket, med en hårreisende støygraut som resultat. I tillegg kan de færreste levere gode bilder selv ved manuell ISO på 200-400, der blir det også for mye støy. Jeg har selv erfart dette med andre fabrikater. Så oppdaget jeg omtale av F-serien til Fujifilm. Deres unike Super-CCD-brikke mottat betydelig mer lys enn de øvrige på markedet, med markant bedre ISO-egenskaper. dessverre var F30/31 deres absolutte høydepunkt, som er ute av produksjon.

Men F40 holder fortsatt god kvalitet, F50 har dratt på med tåpelige 12 megapiksel, og har dermed skutt seg selv i bildekvalitetsfoten (på høy ISO). Jeg kan være enig i at F40 til tider kjører en anelse for mye komprimering, men har selv erfart at det er svært så motivrelatert. Og en del av bildene jeg har tatt i ISO 800, 1600 og faktisk 2000, kunne jeg bare ha drømt om å kunne ane annet en støygraut på mitt store ultrazoom. Dette er ting som da fyller mine behov. Det har muliggjort innebilder uten blits jeg tidligere ikke behøvde å tenke på å få til. Utendørs er de for meg greie nok til sitt bruk. Jeg planlegger ikke superkvalitetsbilder med dette, og vil tro at til den jevne forbruker som kjører dem ut på 10 x 15-ark ikke vil bli plaget av dårlige bilder.

Se noen testbilder på min kameraside med F40fd-bilder, jeg synes iallfall de fleste er brukbare, kameraets enkelthet tatt i betraktning. Legg i allfall merke til bildene i mørke ved høy ISO, og forsøk det samme med Ixuser eller andre, og vis meg dette. DinSide har også en side der F40fd testes mot Ixus 950. ISO-bildene der sier sitt, og stemmer med mine egne erfaringer (kjenner flere med Ixuser).

En annen ting jeg liker med F40fd er hjelpelampa for autofokus. Den når perverst langt, som man også ser på ovennevnte side.

Det perfekte kamera er ikek funnet opp, men dette er iallfall en god kandidat for en normal lommekamerabruker.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg har hatt både F10 og F40fd så må jeg legge til at jeg likte F10 mye bedre. F40fd var fremdeles det beste festkameraet jeg kunne få tak i (som nevnt er F31 perverst dyr) da F10 ble vannskadet, men har etter min mening mindre detaljer og dårligere ergonomi enn gamlisen.

 

Jeg får kanskje spørre på en annen måte. Når jeg filmet med Fujifilm F40FD kameraet og etterpå så det på pc, lå lyden i forkant av bildene.Er det noen som har noen tips for å få de til å gå i samme tempo?

Aldri opplevd, så det kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Jeg får kanskje spørre på en annen måte. Når jeg filmet med Fujifilm F40FD kameraet og etterpå så det på pc, lå lyden i forkant av bildene.Er det noen som har noen tips for å få de til å gå i samme tempo?
Det høres ut som du bruker en defekt codec for å spille av fila. Det er nesten sikkert at kameraet tar opp lyden synkront med filmen. Prøv å hente ned et program som VLC og spill av med det og se om det blir bedre da. Hvis ikke må du legge ut en eksempelfil sånn at vi kan sjekke den.
Lenke til kommentar
Er dette et bedre kamera enn dagens nye? tenker på bildekvaliteten og bilder tatt innendørs som f.eks. generelle festbilder? :) er video funksjonen bra? bra autofokus? lekende barn i bevegelse, sportsbilder osv.. :)

 

Nå spør du om det umulige. Du får ingen kompaktkameraer som er bra til alt det over, i hvert fall ikke sportsbilder, men gode på mye. Jeg kjøpte F40fd utelukkende på bakgrunn av erfaringene jeg hadde med F10 mhp innebilder. Jeg kjøpte F40 i februar, og måtte søke det opp på ebay, fordi jeg ikke fikk tak i det noe annet sted. Og det var fordi jeg ikke har funnet noe som virker bedre enn "den gamle" F-serien. Skal du ha et gjør det alt kamera så finner du sikkert bedre valg. Tar du overveiende bilder i dårlig lys som jeg gjør med det finner du ikke noe nytt som er bedre. Gjør litt research selv, så finner du det du er ute etter.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...