Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan dele Telenor ADSL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal gå ann viss den pcen som er kobla opp mot ADSLen deler med sygate eller noe slikt... jeg gjorde det før (for lengelengelenge siden) :)

 

winxp har vel et internett dele program i seg.

 

adsl modem kobla til switch/hub -> til PC som kobla opp mot net -> og den deler ut over nettverket bla bla osv. (noe i den dur) :lol:

Lenke til kommentar

installer raspppoe som oppkoblings prog.

installer et nettverkskort til slik at du har to kort i den maskinen som er koblet mot adsl modemet.

aktiver deretter internet connection sharing på det kortet som går mot modemet. .. og det er egentlig alt som skal til

Lenke til kommentar
installer raspppoe som oppkoblings prog.

installer et nettverkskort til slik at du har to kort i den maskinen som er koblet mot adsl modemet.

aktiver deretter internet connection sharing på det kortet som går mot modemet. .. og det er egentlig alt som skal til

Det er jo forsåvidt det som trenges, men "klient-maskinene" som er koblet til LAN'er må sette opp maskinen som deler adsl'en som default gateway. DNS er jeg usikker på, men det er likegreit å bare sette opp den maskinen der også.

Så hvis maskinen som deler adslen har IP 192.168.0.1 ut mot LANet, skal de andre PC'ene ha den IP'en som Gateway.

Lenke til kommentar

sjekk / les denne linken: http://user.cs.tu-berlin.de/~normanb/

helt nederst står det "Download and install" med forklaringer osv.. meget enkelt for deling av blant annet internett fra telenor (adsl)

 

du behøver IKKE 2 nettverkskort i den pcen som skal dele internetten med rasPPpOe, (jeg har en server som gjør den jobben, ergo bør vere oppe 24/7) serveren har kun 1 nettverkskort og gjør jobben utmerket.

 

btw er du |XP| som er på irc @ undernet?

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vet snart ikke om jeg hadde orka å lese flere innlegg på forumet her om hvordan dele telenor adsl.

absolutt INGEN av de jeg har lest ca. 30-40 forskjellige gir noe greit svar anna enn å kjøpe router og at "jeg tror du trenger 2 nettverks kort i den ene maskina".

 

Men her er hvordan jeg gjorde det for de som lurer:

fra splitteren kommer det kabel til modemet som går videre til serveren og plugges til i nettverkskort en, i fra nettverkskort to går det kabel til switch/hub.

 

Instillinger på serveren:

Slett alt som heter online adsl connection dritt og last ned raspppoe: http://user.cs.tu-berlin.de/~normanb/ følg guiden slik det står med å lage connection osv.

For å dele denne gå på properties og sharing og enable internet connection sharing, her er det viktig at du setter det nettverkskortet som er kobla til switchen ikke til modemet, da dette ikke skal ha enabla tcp/ip protocollen. Hvis raspppoe er instalert slik det står står det forklart i readme fila slik at det kortet som går til modemet kun skal ha wan PPP funksjonen enabla.

Når du har shara denne tilkoblinga vil ip adressa være 192.168.0.1 på serveren, med 2k og xp står nå denne som dhcp, altså gir den ut ip'er til andre maskiner på nettet.

Nå er serveren ferdig

 

På resten av maskinene tar man bare å setter på motta ip adresse automatisk ingen dns ikke noe mer!! så skal det være kontakt mellom maskinene. (prøv å pinge for å sjekke)

Når dette er gjordt må man kanskje konfigurere om internet explorer, gå på internet options i properties på exploreren. her setter du på never dial default connection, klikk på lan instillinger og ta bort alle evt. hukker.

nå skal da dette funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...