Gå til innhold

BK: Herlige Lervik


Anbefalte innlegg

Etter dagens fotosession har jeg lidd valgets kvaler så det holder. Hver gang jeg kikker over bildene ser jeg stadig nye blinkskudd. Jeg valgte å starte i det stemningsfulle hjørnet, og også fordi det har en naturlig oppfølger i et tredje bilde.

 

Bildene er tatt i salongen på en gammel kystferje som gikk mellom Skudeneshavn og Stavanger i perioden 1957 til 1967. Båten har altså forlengst passert sine glansdager, noe som gjør den utrolig interessant for meg. De siste månedene har den vært location for Pål Jackmans nye film "Jernanger".

 

Tittel er "Herlige Lervik I & II". Dere kan selvfølgelig vurdere bildene hver for seg, men jeg er mest interessert i helheten. Jeg liker måten de fungerer som en serie, og ønsker først og fremst kommentarer til det samlede resultatet.

post-76334-1212448095_thumb.jpg

post-76334-1212448134_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner hva du har tenkt, men jeg syntes ikke dette fungerte optimalt. I mitt hode blir det litt mye uskarphet i de områdene som ikke er i fokus, det blir rett og slett litt forstyrrende. Skulle gjerne sett at det var litt mer dybdeskarphet, slik at man kunne skimte litt mer av hva som er ute av fokus - jeg tror det hadde blitt lettere å se sammenhengen mellom bildene da.

 

Og som bildeserie så er jeg litt opphengt i tanken om at det må være tre bilder for å lage en serie, dette er det sikker mange meninger om men jeg syntes ofte det virker best. Skulle gjerne hatt et bilde av lampen, et av maleriet, og så et av tappetårnet.

Lenke til kommentar

Hvis tre bilder er en serie, hva er da to bilder?

 

Jeg kan forstå at noen ønsker å se alt klart, men så stor luksus unner ikke jeg mitt publikum. Les min kommentar til Cruelphotographys siste tråd, så forstår du. Det uperfekte er en dyd for meg. Men du trenger ikke like det, så takk for ditt bidrag :) .

 

Det tok litt tid før det kom, men jeg har naturligvis ventet på den første reaksjonen på den tekniske kvaliteten. Jeg venter fortsatt på en kommentar til støyen, som er veldig synlig i disse bildene.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Liker unormalitetene dine PMnormal.

 

Med disse to bildene er det ikke vits med tre-serie. Man trenger liksom ikke grått i en serie som handler om svart og hvitt.

 

Får intrykket av at du prøver vise en slags kaos-ro følelse, litt sånn "tittei" lek, at det andre bildet fullfører noe/en stemning som var skjult i det første.

 

Med bakgrunnsteksten til bildet gir det også bildene mer mening.

 

Det går ann å studere bildene en stund uten å gå lei, fordi man ser at det er noe mer enn lek med fokus, og fordi man kan ved å se på begge bildene i en helhet at det ikke bare er et dårlig motiv - slik det fort hadde sett ut dersom man hadde hatt bare et av bildene.

Lenke til kommentar

Edit: ble for mye rot i innlegget mitt.

 

Konklusjon av innlegget mitt er strengt tatt at det ble for mye forstyrrende elementer i bildene dine, og at du ikke fikk fram samme historie med bildene som den du fortalte med ord.

Men jeg skjønner egentlig ikke hensikten med serien heller. Hva ønsket du å få fram?

Endret av Carny
Lenke til kommentar

Det var da svært så pent og fargerikt til å være deg. ;)

Helhetlig syns jeg disse ble fine. Skjønner at perfeksjonisme er uaktuelt der i gården, og det eneste perfekte her er nok fokus. Støy og støy.. plager meg ikke her.

Jeg syns bilde 2 gir meg følelsen av å ha noe foran øyet, var det meningen? Litt ubehagelig.

Lenke til kommentar

Det andre bildet har jo en klar diagonal. Jeg bruker gjerne andre komposisjonsprinsipper enn rule of thirds: diagonal, L, triangel og ikke minst vanishing point. Jeg bryter også reglene ofte, men ikke ofte nok.

Svært selektiv dof har jeg stort sett i alle mine bilder som har et anstrøk av 3D. Jeg bare liker det. Er vel i likhet med veldig mange her en uhelbredelig dof-junkie.

 

Jeg vil ikke fortelle noen historie med bildene, men ved siden av bildene synes jeg det er hyggelig å fortelle historien om hvordan bildet ble skapt. Det gjør jeg alltid, slik at en tråd skal bli mer lesverdig og underholdende for dere. Jeg ønsker nemlig aldri å fortelle en historie med bildene, men å få frem noe jeg synes er fint. Politikk får andre ta seg av. Jeg forstår at det kan oppstå en forvirring rundt dette, men en historie synes jeg at dere fortjener. Hvor det er tatt, eller hva motivet er bryr jeg meg ikke om. Som oftest er det vanskelig å se hva jeg har tatt bilde av åkke som.

 

Det er likevel artig at noen forsøker å lese en historie inn i bildene mine, selv om jeg er en rein estetiker uten budskap eller hensikt. En tanketom fotograf med øyne som alltid søker, det er meg ;) .

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg har endret innlegget mitt da det ble så rotete.

Likte svaret ditt, dog! Skjønner bedre med den info i bakhodet.

 

Jeg er jo ny her, så jeg kjenner ikke til tidligere arbeide av noen her inne.

dessverre kaster jeg meg lett inn i en diskusjon så lenge jeg tror jeg vet hva jeg snakker om :D

Lenke til kommentar
For meg er en billeddserie som en historie. Denne serien forteller meg lite/ingenting, jeg forstår rett og slett ikke hva du ønsker å formidle. Hvis det er en stemning som du ønsker å formidle, klarer ikke jeg å fange opp dette.

1: Jeg vil få dere til å drekke mer. Mye mer.

 

2: Vakre ting trenger ikke noe mer. Forteller en serie blomsterbilder en historie? Dette er mye finere enn blomster for meg.

 

3: Den indre skjønnhet er ikke alltid synlig for alle.

 

4: Jeg vil få dere til å drekke mer. Mye mer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
For meg er en billeddserie som en historie. Denne serien forteller meg lite/ingenting, jeg forstår rett og slett ikke hva du ønsker å formidle. Hvis det er en stemning som du ønsker å formidle, klarer ikke jeg å fange opp dette.

1: Jeg vil få dere til å drekke mer. Mye mer.

God nok grunn for en ølhund som meg :)

 

Jeg liker bilde nr. 1. Det kan jeg se på lenge. Om det er fordi jeg blir sittende å fundere på hvordan Lervigs gyldne brygg smaker, eller om det minner meg om gamle båter som jeg liker så godt, det skal være usagt.

 

Bilde nr. 2 gir meg ikke like mye - blir ikke helt fortrolig med at ting i forgrunnen er såpass mye ute av fokus.

 

Tom

Lenke til kommentar

I bilde 1 er det litt plagsomt at det lyseste punktet ligger helt i hjørnet der, jeg føler liksom jeg blir dratt til ett sted i bildet hvor jeg ikke skal være..ellernoe i den duren. Fint med gjentagende linjer og klare diagonaler (dette gjelder jo forsåvidt begge bildene).

 

Jeg likte helt klart bildet mye bedre i sorthvitt med en del av rødkanalen tatt ut, eventuellt med mye mindre fargemettning enn det du har brukt her.

 

Bilde to synes jeg egentlig ikke noe særlig om, så jeg holder meg unna å kommentere det :)

Lenke til kommentar
Jeg syns bilde 2 gir meg følelsen av å ha noe foran øyet, var det meningen? Litt ubehagelig.

Denne kommentaren merket jeg ikke før nå, da noen gjorde meg oppmerksom på det. Jeg fikk meg en god latter da jeg leste det. Du er nemlig inne på noe jeg ikke helt har funnet ord på enda, eller ikke våget å si rett ut. Men du har selvfølgelig rett. En av mine store gleder i livet er å stikke fingeren godt inn i øyet på mitt publikum. Det er den eneste filosofien som kan spores i det bildet.

 

Gjør det vondt? :devil:

Lenke til kommentar
Jeg syns bilde 2 gir meg følelsen av å ha noe foran øyet, var det meningen? Litt ubehagelig.

Denne kommentaren merket jeg ikke før nå, da noen gjorde meg oppmerksom på det. Jeg fikk meg en god latter da jeg leste det. Du er nemlig inne på noe jeg ikke helt har funnet ord på enda, eller ikke våget å si rett ut. Men du har selvfølgelig rett. En av mine store gleder i livet er å stikke fingeren godt inn i øyet på mitt publikum. Det er den eneste filosofien som kan spores i det bildet.

 

Gjør det vondt? :devil:

Makan til sadist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...