Gå til innhold

Lade 24v batteri til E-Scooter


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har et gammelt elektrisk løperhjul som jeg ville sette i stand. En slik: http://cnjinli.en.alibaba.com/product/5041...ic_Scooter.html (bare i svart)

 

Den har et batteri på 3.5Ah og 24V. Batteriet består av to 12V celler som er seriekoblet.

Mistet laderen til denne for årevis siden.

 

Men jeg har en universal laptoplader som støtter opp til 24v og 2.9 A.

Kan jeg bruke denne laderen til å lade batteriet, og hvor lang tid vil det da?

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis det er blybatterier bør ladespenningen for hver celle ligge på 2,3 - 2,4 volt

 

hvis du da har 2 stk. 12v batterier i serie, bør ladespenningen ligge på rundt 27,6 volt

spørs om den laptop-laderen blir litt i svakeste laget... men du kan jo lade opp ett og ett batteri da.. men da bør spenningen begrenses til 14,4 volt ut fra laderen...

Lenke til kommentar

Batteriet er 2x12V i seriekobling (i følge bruksavnisningen). Har tenkt å lade hvert batteri seperat, og da skal jeg altså bruke 14,4 volt pr.celle?

Og hvor mange Ah har hver celle?

 

Burde kunne dette da jeg går på elektrofag :p

 

Takk for svar :D

Lenke til kommentar

øhm.. ikke 14,4 volt per celle... maks 14,4 volt per 12V batteri.

ett 12V blybatteri består av 6 celler. Disse skal hver ha 2,3 til 2,4 volt ladespenning. Da blir det 13,8 volt til 14,4 volt på et 12 volts batteri.

 

Hvert batteri er på 3,5 Ah. Siden det er to batterier i serie blir bare spenningen doblet, og ikke kapasiteten...

Lenke til kommentar

Det er ikke ladespenningen som er hakkande gærn. Batterifabrikantene anbefaler faktisk 15 Volt ved syklisk bruk. Det er selve ladeSTRØMMEN du bør være obs. på, og som ikke bør ligge mye over 1Amp. på et 3,5Ah blybatteri. Jeg vil anta at en ladestrøm på ca. 500mA er passende ''hurtiglading''. Finn heller frem en ''veggvert'' som måler 14-18Volt på tomgang, og klarer en strøm på en halv Ampere, eller noe i den duren. Overvåk spenningen på batteriet mens du lader, og avbryt når spenningen over ligger på 15Volt

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Heisann

 

Jeg har et gammelt elektrisk løperhjul som jeg ville sette i stand. En slik: http://cnjinli.en.alibaba.com/product/5041...ic_Scooter.html (bare i svart)

 

Den har et batteri på 3.5Ah og 24V. Batteriet består av to 12V celler som er seriekoblet.

Mistet laderen til denne for årevis siden.

 

Men jeg har en universal laptoplader som støtter opp til 24v og 2.9 A.

Kan jeg bruke denne laderen til å lade batteriet, og hvor lang tid vil det da?

 

Takker for svar :D Jeg har liggende en lader til slik 24v batteripakke og den er digitalstyrt og går automatisk over på vedlikeholdslading når batteriene er fulle. Pluggen på enden er ca ø6mm og du kan få den for 100,- tlf 90061191 om dette er interesant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...