Gå til innhold

Skjære ut og endre størrelse i photoshop cs3


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hva er det beste måten å "skjære" ut noe fra et bilde i photoshop. Jeg vet det finnes en noe bedre metode enn lasso tool osv, men jeg husker ikke. Ofte kan det bli slike stygge spisse kanter osv om man gjør det på de "enkle" måtene, noe jeg ikke foretrekker.

 

Og si at man har kuttet noe, og vil legge det over f.eks et annet bilde...hva gjør man for å få størrelsen passe etter at man har lagt på? For slik jeg holder på nå endrer jeg størrelsen på bildet FØR jeg drar den over på det nye bildet den skal ligge...

 

På forhånd, takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Det finst mange måtar å kutte ut objekt i PS, og kva som fungerer best avheng av biletet. Er det store flater med same farge og klare linjer mellom objekt og bakgrunn, kan det fungere fint å markere bakgrunn eller objekt med quick selection-verktøyet (ligg på fjerde øvste knapp i verktøyboksen). Andre gonger kan ein slik framgangsmåte vere god. Extract-verktøyet på Filter-menyen kan vere bra. Penneverktøyet kan ogso brukast med hell i enkelte samanhengar.

 

2) For å skalere lag, trykk Ctrl + T for å aktivere Free transform. Dra i hjørna (eller skriv i felta for storleik på verktøylinja øvst) for å skalere. Hald inne shift for å halde proporsjonane like, hald inne Alt for å skalere om midten.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...