Gå til innhold

Hvilken bør jeg velge...?


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av ny bærbar i slutten av sommeren / høsten nå, og har kikket masse den siste tiden. Har kommet frem til følgende pcr:

 

Kunshan M570: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....544828;c:100560

 

Dell XPS M1330: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...X3311&s=dhs

 

Dell XPS MM1530:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...X5309&s=dhs

 

Situasjon:

Jeg studerer dataingeniør, ferdig med 1. året. Har nå en laptop som funker helt greit, er på 15.4 tommer (Men vil, som dere skjønner, ha ny). Enten velger jeg Kunshan og bruker den hjemme og til spilling andre steder, og tar med den gamle til skole osv. Eller at jeg kjøper en av dell maskinene og bruker den til alt. Har tenkt litt på å prøve AoC, men tror ikke det blir sånn at jeg gjør det likevel. Spiller ellers stort sett bare DotA og FM nå for tiden. Men må jo regne med at jeg kan komme til å kjøpe nye spill etter hvert. (F.eks. Starcraft 2). Det er hvis jeg altså ikke trenger pc til annet enn DotA og FM jeg vurderer Dell M1330. Den er utrolig snert'n og kul, samtidig som det går an å spille de fleste spill på den. Den eneste baktanken ang den, er at den kanskje blir ubehagelig liten å spille mye på. Har snakka med en del jeg kjenner, og en som stort sett har vært innom alle merkene, anbefaler Acer og Dell, og fraråder meg fra stort sett alt annet. Nå er han kanskje litt sær, men det må være noe i det han sier.

 

Hva ville dere gjort? Evt tanker rundt dette? Takker for gode svar :)

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva ville dere gjort? Evt tanker rundt dette? Takker for gode svar :)

 

Macbook eller Macbook Pro definitivt.

 

Er ikke generelt Mac veldig overpriset? Greit nok, det er så og si uten virus, men hva annet er egentlig så supert? Og skal jeg kjøpe i Norge blir prisen oppe i rundt 21 - 22000,- ...

Lenke til kommentar
Hva ville dere gjort? Evt tanker rundt dette? Takker for gode svar :)

 

Macbook eller Macbook Pro definitivt.

 

Er ikke generelt Mac veldig overpriset? Greit nok, det er så og si uten virus, men hva annet er egentlig så supert? Og skal jeg kjøpe i Norge blir prisen oppe i rundt 21 - 22000,- ...

 

Mac er absolutt ikke overpriset.

Da systemet OS X krever veldig lite i forhold til Windows.

Lenke til kommentar
Hva ville dere gjort? Evt tanker rundt dette? Takker for gode svar :)

 

Macbook eller Macbook Pro definitivt.

 

Er ikke generelt Mac veldig overpriset? Greit nok, det er så og si uten virus, men hva annet er egentlig så supert? Og skal jeg kjøpe i Norge blir prisen oppe i rundt 21 - 22000,- ...

 

Mac er absolutt ikke overpriset.

Da systemet OS X krever veldig lite i forhold til Windows.

 

Skjønner. Men er det verdt alle penga det koster? Hvis det skulle blitt Mac måtte det vel blitt Pro, og den blir ikke billig. Sammenligner du specsa på den med f.eks. Dell M1530 er det ikke mye å si på. Er OSX verdt alle de tusenlappene? Her er prisene på de 2 med samme specs:

Dell M1530: 10,840.00 kr

MacBook Pro: 17,260.00 kr

Lenke til kommentar

Kunne du sagt litt mer om hva som faktisk er bedre enn å si at OSX er bedre enn Windows? Da jeg faktisk aldri har hatt Mac, og hører fra andre at Mac er overpriset og ugunstig på flere områder. Og hvorfor er det latterlig å sammenligne specs? Er vel det, oppbygningen av maskinen og operativsystemet som definerer maskinen?

Lenke til kommentar

kjøp deg en pc med windows, det er smartest.

mac er så overprisa som det går an, det ikke vits kjøpe en mac som ikke kan få virus( hva faen har jeg på min da!!!!)

bruk heller penga dine på noe bra antivirus.

 

ikke tenkt på mac en gang. jeg angrer så jævelig at jeg kjøpte en mac.

 

mac suger hardt!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Samme gjelder vel egentlig god batterikapasitet.

Jeg er av typen som foretrekker stasjonær pc til gaming.

 

Jeg har nå overlevd to år på ingeniørutdannelsen med en 4 år gammel Acer TravleMate, som den gang heller ikke var noe superpc.

Til spilling hjemme bruker jeg stasjonær pc. Siden stasjonære gamingpcr blir noe billigere enn bærbare er jo dette en rimligere løsning.

 

Personlig ville heller valgt en 15" skjerm enn 13", da jeg tror 13 blir for liten å spille på. Dessuten syntes jeg det er litt i det minste laget i forelesningstimer og. I og med at du går dataingeniør er det allright å ha god plass til en del kode på skjermen.

Det går ann å kjøre høy oppløsning, men det er noe ubehagelig å sitte klistra opp i skjermen hele tida.

 

Hvis den gammle fungerer bra til skolearbeid, så ville jeg nok gått for Kunshan av de du har listet opp, og brukt denne hjemme.

Den har mere behagelig skjermstørrelse, og noe bedre speccs. Spill blir jo ikke akkurat mindre krevende med åra.

HP har også noen ganske allright gamingpcr, men disse har mye forstyrrende lys, så jeg ville ikke valgt de :p

 

Hvis du går for 17" til å ha hjemme og den gammle til å bruke på skolen kan jeg anbefale en Kingston DataTravel Mini til å lagre arbeider på.

Hendig liten sakt på 4GB som er liten nok til å henge på nøkkelknippet :) Bare husk å ta backup av den innimellom :p

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Fint innlegg lockdog. Er nettopp dette med at 13 kanskje blir for lite til spilling, ja. En jeg kjenner godt har en Dell M1330, og jeg syns den er ganske rå. Veldig behagelig og lys LED skjerm, veldig rått hardware til å være så liten, og har et stilig utseende. Blir isåfall å velge max specs på den. Dell M1530 på en annen side, får jeg jo litt bedre specs, og har muligheten til å velge 64GB SSD, noe jeg faktisk har tenkt på. Angående det veit jeg ikke om det er verdt alle tusenlappene det koster da, men hadde vært kult å hatt det, og evt en ekstern ved siden av med alt det andre jeg trenger. Men syns Dell M1530 tilbyr litt for dårlige specs til å være 15, i likhet med alle andre 15 tommere i landet. Alienware tilbyr et GeForce 8800M GTX i sin 15 tommer versjon. Hvorfor skulle ikke da alle andre leverandører kunne presse inn noe annet enn et GeForce 8600M GT 256MB kort. For er akkurat dette jeg kunne tenkt meg. En 15 tommer med 8800M GTX, 2,5 GHz, 4GB Ram og en 7200RPM HD, evt en SSD. Noen som vet om noe sånt i Norge? Eller noe i nærheten i alle fall? Vet at multicom tilbyr et greit oppsett på sin compal 15.4, men har ikke lyst på den.

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...