Gå til innhold

Akam.no: Treords-regel og billedkritikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konkret forslag:

Innfør unntak fra treords-regelen for billedkritikken for en 14 dagers prøveperiode.

 

Dette kan enkelt gjennomføres ved at det opplyses om unntaket i den tekstruta hvoe vi blir oppfordra til å være konstruktive osv. Å skrive den nødvendige teksten ville koste sånn omtrent to kallorier. Samtidig kunne det opprettes en råd for tilbakemeldinger om prøveordningen, med lenke til denne fra tekstruta.

 

Oppstår det mye diskusjon rundt dette, så konkluderes det med at forsøket ikke var vellykka.

 

Så enkelt kunne det gjøres (hvis jeg ikke overser noen viktige momenter her da). Hva har akam å tape på å forsøke?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg har sjelden eller aldri selve tittelen i emnetittel, men legger ofte mye arbeid i emnetittelen for det. Det ligger litt tanker bak, og da kunne jeg likt å ikke ha noen begrensninger sett bort fra lengde.

 

Jeg skal forresten begynne å skrive "BK:" i fremtiden.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg har sjelden eller aldri selve tittelen i emnetittel, men legger ofte mye arbeid i emnetittelen for det. Det ligger litt tanker bak, og da kunne jeg likt å ikke ha noen begrensninger sett bort fra lengde.

 

Jeg skal forresten begynne å skrive "BK:" i fremtiden.

"Perfect Picture - Et feiende flott bilde" er en klassiker i så måte.
Lenke til kommentar

Hvis tre-ords-regelen skal fjernes fra bildekritikken må vi faktisk bli langt hardere på moderering av emnetitler der enn tidligere. hele poenget med gode emnetitler er å gjøre forumet lettere søkbart, og en røys av emnetitler av typen "BK: Landskap" eller "BK: Pappa" hadde ikke hjulpet på det. Selv om tre-ords-regelen i fremtiden ikke gjelder i bildekritikkeforumet må man likevel ha emnetitler som er gode, dvs så unike som mulig.

Lenke til kommentar
Hvis tre-ords-regelen skal fjernes fra bildekritikken må vi faktisk bli langt hardere på moderering av emnetitler der enn tidligere. hele poenget med gode emnetitler er å gjøre forumet lettere søkbart, og en røys av emnetitler av typen "BK: Landskap" eller "BK: Pappa" hadde ikke hjulpet på det. Selv om tre-ords-regelen i fremtiden ikke gjelder i bildekritikkeforumet må man likevel ha emnetitler som er gode, dvs så unike som mulig.
Javel.

 

Personlig synes jeg det er lite fristende å poste hvis jeg ikke selv kan bestemme over bildet. Virker som om diskusjon.no ikke helt forstår hvordan mange fotografer tenker rundt bildene sine. Men, det får jeg bare ta til etteretting, og heller lete etter mer egnede forum for samtale rundt og om bilder. Så får jeg heller bare fortsette å bruke akam til det det er rom for, nemlig tekniske diskusjoner.

 

Takk for oppklarenede svar.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hvis tre-ords-regelen skal fjernes fra bildekritikken må vi faktisk bli langt hardere på moderering av emnetitler der enn tidligere. hele poenget med gode emnetitler er å gjøre forumet lettere søkbart, og en røys av emnetitler av typen "BK: Landskap" eller "BK: Pappa" hadde ikke hjulpet på det. Selv om tre-ords-regelen i fremtiden ikke gjelder i bildekritikkeforumet må man likevel ha emnetitler som er gode, dvs så unike som mulig.
Javel.

 

Personlig synes jeg det er lite fristende å poste hvis jeg ikke selv kan bestemme over bildet. Virker som om diskusjon.no ikke helt forstår hvordan mange fotografer tenker rundt bildene sine. Men, det får jeg bare ta til etteretting, og heller lete etter mer egnede forum for samtale rundt og om bilder. Så får jeg heller bare fortsette å bruke akam til det det er rom for, nemlig tekniske diskusjoner.

 

Takk for oppklarenede svar.

 

Hva er navnet på emnet med å "bestemme over bildet" å gjøre? Når det gjelder det tekstlige innholdet i poster, så kan du ikke fritt bestemme det neg, enn så lenge man er et forum med mange medlemmer er jeg overbevist om at enkelte "kjøreregler" er til det beste.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er navnet på emnet med å "bestemme over bildet" å gjøre? Når det gjelder det tekstlige innholdet i poster, så kan du ikke fritt bestemme det neg, enn så lenge man er et forum med mange medlemmer er jeg overbevist om at enkelte "kjøreregler" er til det beste.

 

AtW

Det at du spør illustrerer egentlig poenget mitt ganske godt :)

 

Men la meg gjøre et forsøk på å forklare noe som for en utenforstående tydeligvis høres litt underlig ut. Når man fotograferer så legger man gjerne en del følelser i bildet og måten det presenteres på. Emnetittelen er førsteinntrykket av bildet. Det førsteinntrykket vil til en stor grad prege din videre tolking av bildet.

Mr. Olsen f.eks ville gjerne kalle et bilde for "Hurt". Hvorfor han ønsket den tittelen kan vi bare gjette oss til, men det er underordnet. Poenget var at ønsket å styre våre assosiasjoner i en bestemt retning ved å kalle det nettopp "Hurt".

Andre fotografer ønsker nettopp å bruke en så nøytral tittel som overhodet mulig. De begrunner ofte det ut fra at de ikke ønsker å styre assosasjonene til betrakteren. Derfor bruker de ingen tittel, et filnummer, et serienummer, kanske navnet på byen bildet er tatt i osv. Men i hvert fall noe som er ganske nøytralt.

 

Poenget er i hvert fall at diskusjon.no ikke tillater fotografer denne "kunstneriske" friheten.

 

Et mindre poeng er at jeg har vansker med å forstå nytten av å søke på bilder etter emnetittel. For meg høres det meningsløst ut. Da ville det nok vært mye mer effektivt forlange at folk legger inn søkord. Ønsker jeg f.eks å se bilde av "Hest i solnedgang", hvor mange treff ville jeg fått på det søkekriteriet? :)

 

For ordens skyld, så gjentar jeg det jeg har sagt tidligere. Jeg argumenterer ikke i mot kjøreregler. Jeg argumenter kun mot en kjøreregel som jeg ser lite nytte av i denne bestemte sammenhengen.

 

Men greit. Jeg velger altså å ta svaret til etteretning, og forholder meg til det.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hva er navnet på emnet med å "bestemme over bildet" å gjøre? Når det gjelder det tekstlige innholdet i poster, så kan du ikke fritt bestemme det neg, enn så lenge man er et forum med mange medlemmer er jeg overbevist om at enkelte "kjøreregler" er til det beste.

 

AtW

Det at du spør illustrerer egentlig poenget mitt ganske godt :)

 

Men la meg gjøre et forsøk på å forklare noe som for en utenforstående tydeligvis høres litt underlig ut. Når man fotograferer så legger man gjerne en del følelser i bildet og måten det presenteres på. Emnetittelen er førsteinntrykket av bildet. Det førsteinntrykket vil til en stor grad prege din videre tolking av bildet.

Mr. Olsen f.eks ville gjerne kalle et bilde for "Hurt". Hvorfor han ønsket den tittelen kan vi bare gjette oss til, men det er underordnet. Poenget var at ønsket å styre våre assosiasjoner i en bestemt retning ved å kalle det nettopp "Hurt".

Andre fotografer ønsker nettopp å bruke en så nøytral tittel som overhodet mulig. De begrunner ofte det ut fra at de ikke ønsker å styre assosasjonene til betrakteren. Derfor bruker de ingen tittel, et filnummer, et serienummer, kanske navnet på byen bildet er tatt i osv. Men i hvert fall noe som er ganske nøytralt.

 

Poenget er i hvert fall at diskusjon.no ikke tillater fotografer denne "kunstneriske" friheten.

 

Et mindre poeng er at jeg har vansker med å forstå nytten av å søke på bilder etter emnetittel. For meg høres det meningsløst ut. Da ville det nok vært mye mer effektivt forlange at folk legger inn søkord. Ønsker jeg f.eks å se bilde av "Hest i solnedgang", hvor mange treff ville jeg fått på det søkekriteriet? :)

 

For ordens skyld, så gjentar jeg det jeg har sagt tidligere. Jeg argumenterer ikke i mot kjøreregler. Jeg argumenter kun mot en kjøreregel som jeg ser lite nytte av i denne bestemte sammenhengen.

 

Men greit. Jeg velger altså å ta svaret til etteretning, og forholder meg til det.

 

Diskusjon.no vil nok aldri tilate denne friheten, ihvertfall ikke uinnskrenket. Hverken for fotografer, eller andre skribenter her inne. Jeg kan styre assosiasjonene i en bestemt retning med å kalle en bildekritikktråd for "Fotottim er en dust" også. Men det er allikevel ikke tillat. Du sier du ikke argumenterer imot kjøreregler genrelt, men da er det litt merkelig i mine øyne å argumentere med mangelen på å "bestemme over eget bilde", du vil aldri ha total råderett over hva som postes på diskusjon.no, dette er jo bare en diskusjon om en konkret innskrenking, av mange, er til forumets og mer spesifikt, bildekritkkdeln av forumets gode.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er det som er så vanskelig med å la oss skrive: "Bildekritikk: Sommerkveld"

 

Det ser ut som om dere tror vi allerede har gått mot reglene ved å prøve å endre de.

 

Det må jo bestemmes, antakelig av styret, at regelen skal taes vekk. Personlig er jeg tilbøyelig til å mene at regelen i sin helhet kan taes vekk. Men jeg tror ikke jeg synes noe særlig om at den skal taes vekk i kun ett underforum, alle eller ingen mener jeg. Jeg er ikke overbevist om at dette underforumet står i særstilling når det gjelder vanskligheter med å finne overskrifter på tre ord.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kan styre assosiasjonene i en bestemt retning med å kalle en bildekritikktråd for "Fotottim er en dust" også. Men det er allikevel ikke tillat. ...

 

AtW

LOL! Det hadde nok blitt en klassisk tråd, med mange saftige innlegg :) Men jeg ser ikke at denne vitsen er relevant som argument.

 

Jeg argumenterer nemlig ikke for anarki og hensynsløshet. Jeg argumenterer for tilpassing av kjøreregler. En tilpassing som ville gi oss den nødvendige frihet, uten at det kommer i konflikt med kjørereglene.

 

EDIT: Jeg søker ikke konflikt med akam og moderatorene. For jeg har nemlig allerede den friheten jeg etterlyser andre steder.

Jeg jakter derimot på en løsning på noe som jeg opplever som en interessekonflikt internt hos akam. Den konflikten består etter mitt syn i at akam ønsker å tiltrekke seg fotografer som brukere, samtidig som systemet deres ikke egner seg for seriøs presentasjon og diskusjon om bilder.

La oss håpe at det nye billedgalleriet vil tilfredstille målsettingene deres bedre.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Den konflikten består etter mitt syn i at akam ønsker å tiltrekke seg fotografer som brukere, samtidig som systemet deres ikke egner seg for seriøs presentasjon og diskusjon om bilder.

La oss håpe at det nye billedgalleriet vil tilfredstille målsettingene deres bedre.

 

Der er vi helt enige. Et tekstbasert forum er langt fra ideelt grunnlag for en seriøs bildekritikkfunksjon, og er i beste fall en midlertidig løsning, mens vi venter på noe bedre (evt Godot). I en mer tilrettelagt bildekritikkfunksjon vil selve bildet, i form av en thumbnail, gjøre tjeneste som en slags emnetittel, og fotografen selv vil da kunne gi bildet sitt akkurat den tittelen han/hun selv ønsker (såfremt den ikke strider mot norsk lov da selvsagt).

 

Jeg kan selvsagt ikke gå ut med mer detaljer omkring hva vi ønsker oss og planlegger, men kom gjerne med ønsker og taanker for hva en ny bildekritikktjeneste bør inneholde. Jeg kan ikke garantere at noe av det vil bli implementert, men jeg kan garantere at vi vil gjøre det best mulig og vurdere alle seriøse forslag.

Lenke til kommentar
...kom gjerne med ønsker og taanker for hva en ny bildekritikktjeneste bør inneholde. ...
Skal tenke på det. Har i hvert fall et par innspill på lager. Ting som ikke går på tittel :)

 

Poster det eventuelt i denne tråden, hvis ikke det blir brudd på OT regelen da ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg er uansett enig med Are om at folk godt kan være litt kreative i valg av emnetittel, spesielt i bildekritikken. Presentasjonen av bildet er også viktig, og mange gidder ikke tenke på det. Det er litt dumt, synes jeg.

 

"BK: Landskap" synes jeg er en dårlig tittel, og etter et par år vil vi ha 123 tråder med samme tittel. Folk liker enkle løsninger, og det er ingen god løsning. Jeg bare vet at altfor mange vil kalle tråden sin landskap, solnedgang, skog og bla bla bla.

Lenke til kommentar
Hva er det som er så vanskelig med å la oss skrive: "Bildekritikk: Sommerkveld"

Uten å egentlig ville blande meg inn på den ene eller andre måten... men jeg ville ikke trengt lange tenkepausen før jeg hadde skrevet noe sånt som "BK: bildet "Sommerkveld" " om jeg absolutt måtte ha med at bildet kun heter sommerkveld, og samtidig oppfylle treordsregelen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...