Gå til innhold

Ny pc til sommeren, et par spørsmål


Anbefalte innlegg

Vel da nærmer altså tiden seg for å kjøpe en ny pc men jeg tenkte jeg skulle stille noen spørsmål i denne anledningen.

Jeg kommer til å ha cirka 15k å bruke på denne PC-en, men det er et par ting jeg ikke helt klarer å bestemme meg for.

 

For det første kunne jeg så klart tenkt meg å kjøre det aller meste av nyere spill relativt smertefritt på high settings, men for øyeblikket kommer det meste (om ikke alt) av min spilletid til å dreie seg om age of conan, og i den anledning har jeg et par spørsmål å stille:

 

Om jeg har forstått det riktig har ikke age of conan videre støtte for quad-core, og som et resultat vil en dual-core på 3ghz (som nå koster omtrent 1300 kroner) dra spillet like bra som en quadcore på 3000 ghz (som i kontrast koster hele 6-7000 spenn, tror jeg).

 

Dette er mye penger som i utgangspunktet ikke går til noe som helst, men da jeg antar at en del spill i året som kommer sannsynligvis vil gjøre god nytte av quad-core lurer jeg på om det kanskje kan være lurt å kjøpe en dual-core på 3ghz nå og heller oppgradere til en quad-core om et år. Det jeg da spør dere entusiaster der ute som følger med pris-utviklingen og kanskje har nogenlunde peiling, hvor mye antar dere en 3 ghz quadcore kommer til å koste om 12 måneder? for om prisen er redusert med 1300 kroner eller mer vil jeg spare penger på å holde meg til en dual-core nå og heller kjøpe en 3 ghz quadcore når den tid kommer.

 

Det føles litt kjipt å kjøpe f.eks en 2.5 ghz quadcore for å spille AoC når en 3 ghz dual-core til en lavere pris vil kjøre spillet bedre.

 

Videre er det spørsmålet om DDR2 vs DDR3 ram. Om jeg her har forstått riktig vil et HK som støtter DDR3 ikke kunne bruke DDR2, og siden DDR2 (igjen, såvidt jeg har forstått det) er på vei ut er det kanskje litt småkjipt å ikke kunne oppgradere ram på PC-en i framtiden, og jeg vurdere derfor å investere i et HK som støtter DDR3, men må i den sammenheng altså også kjøpe DDR3 ram.

 

Jeg tenkte derfor på å kanskje kjøpe noe billigere DDR3 ram og oppgradere denne senere når DDR3-prisene synker enda mer enn de allerede har. (og angående dette med hovedkort, jeg så litt på nvidia's 790i som hadde støtte til både quadcore og DDR3, men hvordan finner jeg ut hvor rask DDR3 den støtter, for eventuell oppgradering i framtiden?).

Jeg la merke til at komplett sine sider anbefalte helt opp til 2ghz DDR3 ram til dette hovedkortet, vil dette si at hovedkortet støtter denne ram-hastigheten fullt ut?

 

Og en siste ting er dette med SLI. jeg ser for meg at det vil være en billig og enkel måte å oppgradere grafikkortet på og bare kjøpe enda ett senere når det er blitt endel billigere enn å kjøpe et helt nytt skjermkort, eller vil det bare lønne seg å kjøpe et helt nytt ett sånn ett år fram i tiden?

 

Poenget er uansett at jeg for øyeblikket bare trenger en pc som kan kjøre AoC på max settings uten lag, men at jeg i ettertid vil ha rom for å oppgradere PC-en uten å gå til anskaffelse av nytt hovedkort.

 

Takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, når du skal spille så er pr idag Duo et bedre valg en Quad pga høyere klokkefrekvens og lavere pris. Det kommer noen spill utover året som støtter Quad, men jeg tipper at Duo fortsatt kommer til å ligge høyere mtp ytelse/pris ennå en stund.

 

Det er allikevel temmelig lett å få en Quad, feks Q6600, til å kjøre på 3GHz, men det avhenger selvfølgelig av om du er villig til å overklokke.

 

Man kan får hovedkort som støtter både DDR2 og DDR3, men jeg hadde valgt et godt hovedkort med DDR2. Dette fordi DDR3 koster langt mer enn det smaker, pluss at neste generasjon CPUer fra Intel kommer på ny sokkel. Dvs. at når du neste gang skal bytte CPU, så ryker antagelig hovedkortet ditt med i samme slengen. Lite vits å legge ekstra penger i DDR3 nå med andre ord.

 

RAM-hastigheten hovedkortet støtter skal være opplyst i produktspesifikasjonene. Det kan være litt plundrete å finne ut av noen ganger fordi RAM-hastighet oppgis på to forskjellige måter, enten som PC-****... eller DDR*-***... PC-5300 tilsvarer DDR2-667MHz, PC-6400 = DDR2-800MHz, osv... Men du finner nok ut av det.

 

SLI er i utgangspunktet en grei måte å få ekstra grafikkytelse på ja, men det er et par ting som er greie å ha i bakhodet: To grafikkort gir ikke dobbelt så mye ytelse som ett. Ytelsesøkningen varierer veldig mellom de ulike spillene, og man kan oppleve alt fra 0 til 70-80% økning (ta tallene med en klype salt, jeg sitter ikke med noen kilde her og nå). Og skal man ha SLI er man nødt til å benytte hovedkort med nForce chipset, og disse er dessverre ikke på høyde med Intels. De har en tendens til å utvikle mye varme, men det største problemet har nok vært dårlig kompabilitet med mange minnebrikker. Kortene overklokker generelt også dårligere enn Intel-baserte kort, men det er jo et problem som ikke bekymrer alle.

 

Nå skriver du "Ny PC til sommeren...". Jeg hadde nok sett det ann litt til nVidia og ATI/AMD får lansert sine neste modeller, GTX280 og HD4870. Det spekuleres i om HD4870 kommer til å yte på linje med dagens 9800GTX, så da kan et X38/48 hovedkort parret med 2 x HD4870 være en kombinasjon som gir riktig mye ytelse for pengene, samtidig som man slipper unna nForce chipset. Og ellers kan det være et av de nye GTX kortene viser seg å være det beste valget. Uansett kommer de nåværende prisene på Geforce 9-serien til å falle som en følge av lanseringene av de nye kortene.

Lenke til kommentar

Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien.

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...