Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Guide: Hvordan holde seg våken.


2ball_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjedsomhet da? Jeg er ikke trøtt i det hele tatt, men kjeder meg så mye at det ikke er gøy engang. Alle legger seg, orker ikke spille WoW, har ikke mer anime å glo på osv osv. Blir så lat. Har kanskje noe med matinntaket å gjøre eller noe slikt. Også fryser jeg.

Lenke til kommentar

Det viktige er å huske at trøttheten kommer i bølger. Dersom man motstår den første bølgen av trøtthet og heller gjør på noe annet i mellomtiden så forsvinner den til slutt. Deretter blir det lettere å holde seg våken de neste bølgene. Til slutt kan man legge seg etter å ha vært våken ett døgn, men det føles nesten helt umulig å få sove, og man kan lett være våken et døgn til.

 

Men det er også usunt å være våken for lenge, man kan få hallusinasjoner, endret virkelighetsoppfatning osv.

Lenke til kommentar
Det viktige er å huske at trøttheten kommer i bølger. Dersom man motstår den første bølgen av trøtthet og heller gjør på noe annet i mellomtiden så forsvinner den til slutt. Deretter blir det lettere å holde seg våken de neste bølgene. Til slutt kan man legge seg etter å ha vært våken ett døgn, men det føles nesten helt umulig å få sove, og man kan lett være våken et døgn til.

 

Men det er også usunt å være våken for lenge, man kan få hallusinasjoner, endret virkelighetsoppfatning osv.

 

hva mener du med annen virkelighetsoppfatning?

Lenke til kommentar
hva mener du med annen virkelighetsoppfatning?

 

At man blir psykotisk. Altså opplever virkeligheten, dvs synsintrykk, lyder osv annerledes enn man gjør når man er uthvilt.

 

Selv så har jeg opplevd dette en del ganger hvis jeg har vært våken 1-2 døgn og så går ut i frisk luft. Da har det virket som om synsvinkelen har blitt forstørret. Fokuset har på en måte forsvunnet. Og alt virket større, klarere, stoppet opp i tiden, f.eks. mennesker har virket veldig kunstige, nesten som plast-dukker og hus og andre byggverk har virket som modellhus.

 

Opplevde også en gang jeg satt over et døgn på en internetcafe, at omgivelsene rundt der jeg satt begynte å forandre seg, plutselig satt jeg i en stor sal med greske søyler rundt meg, men når jeg flyttet blikket bort fra skjermen ble alt normalt igjen.

Lenke til kommentar

Yeah. Kjenner til den.

 

Hater å bli vekt når jeg sover. Her om dagen kosebeit katten meg på halsen så jeg bråvåknet. Alt føltes så uvirkelig og absurd ut. Skikkelig ubehagelig.

 

Så på klokka i sta. Da var den tre, men 5 min etterpå måtte jeg sjekke igjen og da var den ett. Damn..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hadde en kamerat som havnet i sykehuset pga koffintabbleter. Han ble helt pille avhengige. Det startet smått. Tok enn tablet om morningen for å komme i gang på jobb.

 

Problemet er at når effekten stoppet faller du i enda verre tilstand, og blir svært trøtt. Da er det lett å bare ta enn til tablet.....også er i gang....

 

Tilslutt var han trøtt konstant, og tablettene kunne ikke få han ut av det. Han kolapset helt, og ingen klarte å vekke han. Sykehuset måtte renske kroppen med drypp og annet greier. Hjertet hans banket unormalt fort. Han ble innlagt i litt over 1 uke.

 

 

Vær forsiktig med å bruke kunstige middler å holde deg våken.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

kameraten din måtte jo følge med konsekvensene.

 

men hva gjør disse koffein tabletene?

du blir våken slik at hjertet pumper ekstra fort gjennom kroppen. og etter denne tabletten er ferdig. da blir kroppen utslitt eller?

Endret av n00b1
Lenke til kommentar
kameraten din måtte jo følge med konsekvensene.

 

men hva gjør disse koffein tabletene?

du blir våken slik at hjertet pumper ekstra fort gjennom kroppen. og etter denne tabletten er ferdig. da blir kroppen utslitt eller?

 

Ja, nå tablet effekten er over blir du enda trøttere. Ikke tro at den "fjerner" trøttheten, den gir et boost med energi for en periode. I denne perioden jobber kroppen på overtid og sliter seg ut enda mer bare du legger ikke merke til det. Derfor blir kroppen enda mer sliten etterpå.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...