Gå til innhold

Kulturo: Michael Moore Hates America


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Manufacturing Dissent er klart bedre hvis man er interessert i Michael Moore, mens Michael Moore Hates Amercia er bedre hvis man vil ha en demonstrasjon av forskjellige teknikker som brukes til å lure publikum og intervju-objekter.

 

Det er forresten en feil i denne filmanmeldelsen: Michael Moore fikk faktisk intervjue Roger Smith men valgte å ikke bruke intervjuet i filmen sin.

Lenke til kommentar

skal se denna, men er lei av disse amerkanerne som skal hele tida bevise at usa er best....

 

Michael moore, ja han har en del feil. Kanskje ikke alt han viser fram er 100% riktig, MEN hovedbudskapet er riktig. USA suger, rett og slett. Dette er et faktum som ingen av disse anti-moore filmene kommer noen gang til å klare å motbevise.

 

Manufacturing Dissent var latterlig. Lenge siden jeg så den men av det jeg husker så var det rett og slett tragisk. OMG WE GOT KICKED OUTz OF TEH MEETING OF MICHAEL MOORE, WTF WHERE IS DA DEMOCRACY AND PREZZ FREEDOM? (wow for et sjokk, folk fikk ikke lov til å filme møtet for å bruke det til å tjene penger. OMG MICHAEL MOORE IS EVIL, WONT LETZ THE MOVIEMAKERZ MAKE MONEY!)

Eneste den filmen klarte å bevise er at michael moore KANSKJE har faktafeil og er faktisk et menneske (ja også han kan skifte mening). Det er rett og slett bare ord mot ord.

 

Det mest idiotiske innslaget var den med den banken som hadde gitt moore et våpen da han åpnet konto der. HVEM VILLE IKKE TATT SJANSEN FOR Å GJENOPPRETTE RYKTET SITT NÅR EN DOKUMENTAR (som manufacturing dissent) KOMMER OG SPØR DEG?

 

Må bare si til slutt, folk må ikke sluke all informasjon rått. So what om michael moore måtte egentlig ha ventet et par uker for å få våpenet sitt, so what om de ikke får et interview med han, so what om noen tall er litt forskjellig fra andre sine. Budskapet er det viktigste og det må folk forstå. Derfor blir disse anti-moore filmene bare teite.

Lenke til kommentar
Visste du at den skremmende talen til NRA-leder Charlton Heston i samme film var klipt sammen av forskjellige taler flere år fra hverandre?

*sukk* Du mener: "visste du at det første klippet er fra en tidligere tale, mens det siste klippet var fra talen der Moore sier den er fra?". Ja, det er ganske åpenbart. Er ikke noen fan av Moore, men når det gjelder "kritikken" består den av følgende: finn et eksempel av overdrivelse, ignorer hva som faktisk blir sagt, og proklamer at "en simpelten må gjøre seg opp en mening om hvilken virkelighet man foretrekker". Tåpelig. Vær snill og ikke importer denne argumentasjonen over dammen.

Lenke til kommentar

So what? Det er ikke bra at man lyver til publikum.

 

Det værste du ser i Manufacturing Dissent er ikke at Michael Moore ikke tar seg tid til å svare på kritiske spørsmål selv, de værste avsløringene - synes jeg - er bruken av dramatiserte scener (innspilt i studio) klippet inn i virkelige opptak, og at Michael Moore faktisk hadde intervjuet Roger Smith selv om han lot som at han ikke hadde gjort det.

Jeg bryr meg lite om at Michael Moore er vanskelig å samarbeide med, eide aksjer i Halliburton eller hva som helst andre ting - det er å lyve til publikum som ikke er bra.

 

*sukk* Du mener: "visste du at det første klippet er fra en tidligere tale, mens det siste klippet var fra talen der Moore sier den er fra?".

Det er ikke alle som får det med seg. Men det viktigste her er at Michael Moore later som at NRA kom for å holde et møte for å utnytte situasjonen, når realiteten var at møtet var planlagt lenge på forhånd, alle arrangementer unntatt det lovpålagte medlemsmøtet ble avlyst, og resten av talen handlet om hvor trist og lei situasjonen var.

Endret av MrGs
Lenke til kommentar

Jeg skal prøvd å få med meg denne. Manufacturing Dissent skal også sees engang.

Jeg har litt vanskelig for å ta et endelig standpunkt anngående Moore. Det er åpenbart at han mikser og trikser mye i filmene sine, ved første blikk er jo det forkastelig. Men de katastrofale problemene med usa som Moore adresserer i filmene og bøkene sine er jo ikke noe han har funnet på. Og med hensyn til faktisk å få i gang en forandring i landet kan man jo diskutere om man kan rettferdiggjøre at lage filmene mest mulig slagkraftige for at budskapet skal nå fram til flest mulige. Men når metodene hans helt klart kan betviles, kanskje det oppfordrer til å betvile problemene også. Som i såfald ville vært svært synd.

 

Personlig må jeg nok si at bøkene (nåvel, jeg har bare lest Stupid White Men da) filmene hans faller i god smak hos meg. De er underholdene samtidig som de tar opp svært alvorlige problemer. Og juksingen hans ligger ikke for meg på et plan som tar oppmerksomheten bort fra sakens kjerne.

 

Jeg legger Michael Moore heller i bås som samfunnsbevist geni, enn kald kyniker. Men her er vi garantert i en gråsone.

Lenke til kommentar

100% enig med snerk

 

edit: men jeg mener disse virkemidlene må brukes for å få de feite amerikanerne til å våkne

Dette ser vi med absolutt alle problemer i verden, amerkanerne er de treigeste til å reagere i alle situasjoner for de er så fiendtlige til kritikk av sitt levesett og land.

 

MEN så tror jeg USA er dødsdømt uansett og vil alltid leve i drit uansett hvor mange filmer michael moore lager

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Michael moore, ja han har en del feil. Kanskje ikke alt han viser fram er 100% riktig, MEN hovedbudskapet er riktig. USA suger, rett og slett. Dette er et faktum som ingen av disse anti-moore filmene kommer noen gang til å klare å motbevise.

 

Dette er jo et herlig nyansert syn på kontinentet USA. Det er bare å anskaffe seg et Palestinaskjerf på H&M - kanskje ikke det tradisjonelle sort/hvite, men et rødt kanskje, det er jo på moten, og kanskje en Che Guevara t-skjorte - så er det bare å tilslutte seg sauflokken og rope at Bush, ja han er sååååå teit! Men først en burger på McDonalds.

Lenke til kommentar
Kanskje ikke alt han viser fram er 100% riktig, MEN hovedbudskapet er riktig. USA suger, rett og slett.

 

Hvis bestanddelene i budskapet er feilaktige, hvordan kan da hovedbudskapet være riktig? Fordi det stemmer med ens egen forutinntatte mening om USA kanskje?

 

 

Må bare si til slutt, folk må ikke sluke all informasjon rått.

 

Amen.

Lenke til kommentar
Visste du for eksempel at åpningsscenen i "Bowling For Columbine", hvor Moore får en gratis rifle bare han åpner en bankkonto, var falsk og oppsatt?

Det er ikke helt riktig. Du kan få en rifle/våpen for å åpne en bank konto, det som er feil i Bowling For Columbine er hvordan våpnet blir utlevert. I Bowling blir det fremstilt som at du går inn i banken, åpner en konto og får ett våpen utlevert fra bakrommet. Det blir rettet på i Michael Moore Hates America, at man kan velge våpen fra en katalog, for så å vente lovpålagte 3 uker (litt usikker på tidsperidoen), for så å kunne hente våpnet sitt hos en autorisert våpen handler.

 

Så at du får ett våpen er helt korrekt, hvordan dette våpent blir utlevert er feil. Så konklusjonen min er at du må ha en tønne salt klar når du ser Moore sine filmer, og en skarp kniv så du kan kutte vekk alt "tullet".

Problemet med denne våpen/bank sekvensen er at banken har våpen som en belønning for å åpne en konto/bli kunde. Da blir utleveringen av våpnet litt irrelevant.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Tror Moore prøvde å lage et slags situasjon der man kunne rane banken med våpenet man fikk utlevert, og når det ikke faktisk går an å få et våpen utlevert på dagen, samt at man må legitimere seg og vente på en sjekk av evt. kriminelt rulleblad, så faller det poenget litt i fisk. Likevel er det jo ganske pussig å få utlevert bankrenten på forhånd som et gevær.

 

 

. Det er bare å anskaffe seg et Palestinaskjerf på H&M - kanskje ikke det tradisjonelle sort/hvite, men et rødt kanskje, det er jo på moten,

Rød shemagh er typisk for Jordan, faktisk. Det er et jordanskjerf. I motsetning til den svarte, så har den ikke noen spesiell betydning. Personlig har jeg lyst på en shemagh som er hvit og lyseblå - det blir så herlig kræsj mellom folk som ikke liker slike skjerf og folk som ikke liker fargene i det israelske flagget.

Ellers så er det mange britiske og australske - og også amerikanske - soldater som bruker brun/svart utgave av slikt skjerf sammen med uniformen.

Endret av MrGs
Lenke til kommentar
Michael moore, ja han har en del feil. Kanskje ikke alt han viser fram er 100% riktig, MEN hovedbudskapet er riktig. USA suger, rett og slett.

 

Ingen kritisk sjel bør godta et slikt fordummende premiss.

 

Må bare si til slutt, folk må ikke sluke all informasjon rått. So what om michael moore måtte egentlig ha ventet et par uker for å få våpenet sitt, so what om de ikke får et interview med han, so what om noen tall er litt forskjellig fra andre sine. Budskapet er det viktigste og det må folk forstå. Derfor blir disse anti-moore filmene bare teite.

Det er jo nettopp derfor det er bra at folk ser kritisk på Michael Moore! Fordi ingen skal sluke alt rått. Men du argumenterer FOR at folk skal misinformeres bare det er i favør av hva DU mener er rett.

 

Man trenger slett ikke være pro-Bush eller pro-USA for å bli provosert av dine holdninger her...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Michael Moore er helt. Det er klart han må være selektiv med intervjuer når han vet at det finnes en rekke personer som ønsker å felle ham. Faktum er at han med sine bøker og filmer belyser tema som er utrolig viktige. Moore tar for seg ting som våpenkultur, meningsløs krigføring og tilbakestående helsepolitikk, mens hans motstandere stort sett tar for seg fortellerteknikkene hans.

Lenke til kommentar
Michael Moore er helt. Det er klart han må være selektiv med intervjuer når han vet at det finnes en rekke personer som ønsker å felle ham. Faktum er at han med sine bøker og filmer belyser tema som er utrolig viktige. Moore tar for seg ting som våpenkultur, meningsløs krigføring og tilbakestående helsepolitikk, mens hans motstandere stort sett tar for seg fortellerteknikkene hans.

 

Igjen. Jeg er ikke uenig i alt Moore sier, men ingen er tjent med nesegrusende beundring eller at man ignorerer uærlighetene hans. Og han er dessverre ikke en talsmann jeg kan stille meg bak selv om jeg støtter noen av sakene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det fine med Moore - som jeg prøvde å få frem - er at han skaper diskusjon rundt ting som de fleste har en tendens til å drite i så lenge det ikke berører dem negativt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...