Gå til innhold

kor få tak i RJ-45 Cat6?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vil ikke anbefale å lage egne cat.6 kontakter. Jeg er noe usikker på hvilken Cat6 standard du ønsker å oppnå. Det som brukes mest idag er

Cat.6 klasse Ea. kabel med skjerming vil oppnå 1000mHz. Det er da greit å kjøpe en ferdig "patche" kabel som allerede har verifiseringen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil sjølvsagt dele kabelen opp i mindre lengder eks. 10 og 20 meter...

Meinar det ser sagt maks 100 meter med cat6 og..

 

Tipper det blir blandet litt mellom STP og UTP?

 

Det er da ganske så stor forskjell på STP og UTP uansett cat5 eller cat6.

 

Om jeg husker riktig så er vel max lengde på UTP rundt 100 meter og STP på rundt 185??

Lenke til kommentar
Jo kanskje det.. men kabelen eg skal bruke er cat6 FTP. Kablane kjem til å få ein leingd på maks 30-40 meter...

 

 

Det skulle jo fungere utmerket. Men pass på jordingen i FTP kabelen på grunn av folie isoleringa. om den ikke blir godt jordet vil den fungere som en kondensator. Og det er jo ikke en positiv ting med tanke på utladning :) spesielt om du skal trekke den mellom bygg. da er det nesten bedre å kun jorde ene siden så du får samme jord.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tek ein liten bump på denne tråden. Har endå ikkje skaffa meg pluggar og er forsatt ute etter ein plas dei sel dei til ein billeg pris.. gjer ikkje noko om det er utanlandske nettbutikkar, berre dei sender til noreg.

 

Prøv HPX.no. Søk på RJ45 og STP eller FTP. Konnektorene koster kr. 5,-/stk

Lenke til kommentar
På HPX hadde dei berre RJ45 STP. Går det an å bruke STF pluggar på FTP kabel?

 

Slik jeg forstår det er STF (Shielded Twisted Pair) og FTP (Foiled Twisted Pair) det samme men med forskjellig navn (benevnelsen brukes både for Cat 5 og Cat 6 kabler). Begge har en metall kappe (som oftest aluminium) rundt lederene. Cat 6 rundt hvert trådpar mens cat 5 har kun 1 kappe samlet rundt alle 4 trådpar. Denne/disse kappen(e) benyttes til jording og skal skjerme for ekstern støy ved å sende denne støyen til jord (i motsetning til UTP - Unshielded Twisted Pair som ikke har slik jording).

 

Andre som har tilleggsinformasjon eller info som tilsier at jeg tar feil ???

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tror ikke du vil merke det helt store i forskjell på om du bruker en cat5 eller cat6 plugg på en kabel du lager selv.

 

Aldri målt over selvlagde kabler med skikkelig kabeltester, men måler faktisk forskjell på terminering vist det er brukt feil kontakt. Men forskjellen er rimelig minimal så lenge det er moderate kabelstrekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...