Gå til innhold

Asus slipper mini-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mac Mini veier 1,31 kg så den er noen år unna å være den minste mini PCen.

Du vet det er forskjell på PC og MAC?

Pris?

 

En MAC og en PC er to helt forskjellige ting. Per definisjon er det ikke samme sak, ergo det går ikke å sammenlikne de to.

 

-Emil

 

Selvsagt går det ann, den ene er en PC med OSX, den andre enn PC med enten ikke noe OS, eller et annet OS. Det går fint ann å sammenlikne. Forøvrig var mac mini relativt greit priset kontra de (få) alternativene i dens klasse rett etter den kom. Vet ikke hvordan det er i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mac Mini veier 1,31 kg så den er noen år unna å være den minste mini PCen.

Du vet det er forskjell på PC og MAC?

Pris?

 

En MAC og en PC er to helt forskjellige ting. Per definisjon er det ikke samme sak, ergo det går ikke å sammenlikne de to.

 

-Emil

 

Selvsagt går det ann, den ene er en PC med OSX, den andre enn PC med enten ikke noe OS, eller et annet OS. Det går fint ann å sammenlikne. Forøvrig var mac mini relativt greit priset kontra de (få) alternativene i dens klasse rett etter den kom. Vet ikke hvordan det er i dag.

 

AtW

 

Nå skal jeg slutte å være negativ. Dette virker som en skikkelig fin pc, men jeg ville heller hatt en Mac Mini eller en G4 Cube(som mediamaskin). Forresten, går det å kjøre XP på en Mac Mini?

Lenke til kommentar
Nå skal jeg slutte å være negativ. Dette virker som en skikkelig fin pc, men jeg ville heller hatt en Mac Mini eller en G4 Cube(som mediamaskin). Forresten, går det å kjøre XP på en Mac Mini?

 

På vår ,ac kan man ihvertfall det, selv om det ikke er en Mac mini, så ville jeg ikke tro det er noe problem der heller, boot camp følger jo med OSet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ekstern PSU er djevelens verk. Den er bare i veien. Da vil jeg heller ha et litt større tower.

Kunne ikke ha vært mer uenig. Strømkabel må du uansett ha - hvilken rolle spiller det om det er en liten klump på den så lenge man slipper unna med en betydelig mindre boks under TV-en?

Lenke til kommentar

Ihvertfall på det trange rommet mitt samler det seg utrolig mye støv rundt slike, og det er mye vanskeligere å støvsuge der enn hvis det bare er ledninger som er stripsa sammen. Dessuten er det ofte slik at lednignen akkurat når dit den skal, og da er det litt drit hvis det er en diger tung PSU på ledningen slik at den ødelegger kontaktene.(Ja, jeg snakker av erfaring)

Lenke til kommentar
Ihvertfall på det trange rommet mitt samler det seg utrolig mye støv rundt slike, og det er mye vanskeligere å støvsuge der enn hvis det bare er ledninger som er stripsa sammen. Dessuten er det ofte slik at lednignen akkurat når dit den skal, og da er det litt drit hvis det er en diger tung PSU på ledningen slik at den ødelegger kontaktene.(Ja, jeg snakker av erfaring)

 

Videre er det ikke sjeldent slik at man vil strekke en ledning opp i lufta, og det er slitsomt om adapteren er på den delen man gjerne skule hatt oppe i lufta.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ihvertfall på det trange rommet mitt samler det seg utrolig mye støv rundt slike, og det er mye vanskeligere å støvsuge der enn hvis det bare er ledninger som er stripsa sammen. Dessuten er det ofte slik at lednignen akkurat når dit den skal, og da er det litt drit hvis det er en diger tung PSU på ledningen slik at den ødelegger kontaktene.(Ja, jeg snakker av erfaring)

 

Videre er det ikke sjeldent slik at man vil strekke en ledning opp i lufta, og det er slitsomt om adapteren er på den delen man gjerne skule hatt oppe i lufta.

 

AtW

 

My point exactly=)

Lenke til kommentar
På vår ,ac kan man ihvertfall det, selv om det ikke er en Mac mini, så ville jeg ikke tro det er noe problem der heller, boot camp følger jo med OSet.

På jobben har vi utelukkende Mac Mini som kontor-PCer. Og jeg kaller de for PCer, fordi det er funksjonen de har, uavhengig av om den enkelte ansatte har valgt å kjøre MacOS X Tiger, Leopard, Windows XP, Windows Vista, Ubuntu eller Debian på den, om det er dobbeltboot, trippelboot, VMware, Parallels, ... osv.

 

Den viktigste vesensforskjellen fra en "Mac" til en "PC" i disse dager (hvis vi skal legge vekt på det TheMadS skrev) er at man kan velge å kjøre MacOS X.

 

For øvrig tror jeg det er en trykkfeil i artikkelen; 2 liter er veldig stort til å være en mini-PC. Noen i redaksjonen burde kjøpe seg et par melkekartonger og legge ved siden av hverandre... ;)

Lenke til kommentar
Kunne godt tenkt meg litt flere av slike små PCer, gjerne litt stillere, og mer for kontrobruk. Tenkte å ha en sånn en oppunder et lite bord hjemm i et hjørne, smell opp en barkrakk, og man har en liten internett-cafe for besøkende.

 

AtW

 

Tja vet ikke helt jeg. Er jo ikke vanskelig å bygge seg en liten elegant sak til det bruket du skisserer. Anbefaler at du tar en kjapp titt på f.eks elegante små maskiner

Det er så enkelt å sette sammen og kostnadene trenger ikke bli rar om du er litt neve-nyttig og kan lage f.eks kabinett selv. Du får eksakt hvilken Hw du selv ønsker. Single core, dual core, dobbelkjerne for laptop som avgir mindre varme og kan kjøles tilnærmet lydløst, eller nye Atom. Se f.eks dette Mini-itx m/Atom. Som du ser er prisen kun ca 700,- inkl Cpu og legg til noe ram,HD, kabinett og strøm. Adskillig mer fleksiblet enn å kjøpe en mini-pc ferdig satt sammen der du må forholde deg til hvilken Hw produsenten mener du behøver. Bygg selv og definér selv ditt eget behov og bygg i henhold til behovet.

 

Og så er det jo morsomt og lage noe selv da ;-)

 

Edited:

Leif'ern

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Hva er pris og spec på Mac Mini? Duger den til noe annet enn kontor? Er den for dyr til å ha som lettpc hjemme?

Det er vel ikke SÅ vanskelig å besøke http://www.apple.no og finne ut av det? ;)

 

Maskinens svakeste punkt er nok harddisken, som er av laptop-typen. Men for de som vil ha litt ekstra ytelse går det jo an å enten kjøpe en ekstern FireWire-disk eller en intern flash-basert lagring.

 

Det er dessverre en stund siden Apple oppdaterte denne maskinen, det kommer nok en ny versjon snart.

 

Den billigste utgaven ligger på under 5000 kroner.

Lenke til kommentar
Videre er det ikke sjeldent slik at man vil strekke en ledning opp i lufta, og det er slitsomt om adapteren er på den delen man gjerne skule hatt oppe i lufta.

Dere overkompliserer det ikke litt heller da. Slike adaptere har gjerne først en støpsel som passer stikkontakten, deretter en kort ledning, så selve adapteret, så en lang, tynn ledning. Kan ikke være så himla vanskelig kontra en kort strømledning som plugges rett i boksen.

 

Fordelene er jo åpenbare. Mindre boks og mindre støy. Tror jeg foretrekker en adapter gitt.

Lenke til kommentar
Videre er det ikke sjeldent slik at man vil strekke en ledning opp i lufta, og det er slitsomt om adapteren er på den delen man gjerne skule hatt oppe i lufta.

Dere overkompliserer det ikke litt heller da. Slike adaptere har gjerne først en støpsel som passer stikkontakten, deretter en kort ledning, så selve adapteret, så en lang, tynn ledning. Kan ikke være så himla vanskelig kontra en kort strømledning som plugges rett i boksen.

 

Fordelene er jo åpenbare. Mindre boks og mindre støy. Tror jeg foretrekker en adapter gitt.

 

Det er slett ikke alltid det er slik at delen fra pluggen og frma til adapteret er kort nok. Mindre boks ser ikke jeg på om noen stor fordel når du må ha en stygg adapterklump, men å flyye varme ut av kabinettet kan ha sine fordeler ja. (ikke alltid i praksis, men det kan også være en fordel i praksis). Jeg synes forøvrig ikke jeg overkompliserer, begge løsninger har sine fordeler og ulemper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...