Gå til innhold

Bytte ut vifter i Lepont strømforsyning


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en stund siden en Lepont 420W strømforsyning med 3 vifter fra Microplex. Denne bråker alt for mye (overdøver enermax 120mm på full fres), og jeg vil prøve å bytte ut viftene/senke spenningen på de.

 

Er det noen som har prøvd dette? eventuelt å fjerne ene vifta?

 

jeg vil montere et termometer inne i PSU den første tida for å holde øye med temperaturen.

 

Det hadde vætr fint med tilbakemeldinger, siden jeg ikke har råd til ny PSU med det første viss den skulle bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien blir brutt ja.

 

Hvis du med automatisk styring av viftehastigheten mener sånn styring etter temperaturen så er ikke dette noe problem, bare å koble den av. Eller så kan du jo flytte sensoren på den til et kjøligere sted, det er det mange som har gjort.

 

Ved seriekobling blir det 4 volt på hver av viftene (12 volt/3 vifter=4 volt på hver vifte).

Lenke til kommentar

Da skal jeg prøve å fikse det.

 

Er det noen som fraråder meg på det sterkeste med å tukle inni PSU, tal nå eller ti for allid.. :wink:

 

Jeg har hørt at det er store spenninger inni der, også etter at strømmen er kobla fra. Hvor lenge bør jeg vente?

Har åpna noen gamle psu før, og ikke fått støt.

Lenke til kommentar

Leste at man skal koble ut ledningen (i stikkontakten) og så trykke på startknappen på PCen. Viftene vil da gå rundt et par ganger for så å skrus av. Har prøvd dette selv og det virket. Bare ikke gjør som meg og mist en skrue nedi. Kan få utslag som at PSU ikke virker mer ol. (skjedde med meg). Har du ikke tengt å dra fingrene dine over alle komponentene nedi der tror jeg nok at det skal gå greit.

Lenke til kommentar

Nå har jeg åpna psu, og har tenk å sette inn en motstand eller noe annet til å senke vifteturtallet med.

Men da trenger jeg hjelp av folk med litt mer teknisk innsikt enn meg.

 

viftene er koblet slik: http://home.online.no/~erlhau/psu.JPG

 

12v er der viftestyringen er koblet til "hovedkortet" i psu (rekner med det kommer 12v derifra). Derifra går strømmen til en "styringsdings", som sikkert innehoder en temperaturføler. Videre er viftene koblet i parallell, slik at alle får samme spenning.

 

Går det an å koble en regulerbar motstand der jeg har tegnet inn? kan jeg styre viftene slik, eller må jeg ha de etter temperaturstyringen?

hvordan regulerbar motstand kan jeg bruke?

 

specs på vifter:

strom: 0.12, 0.18 og 0.23A

1.44, 2.16 og 2.76W

min startspenning 6V

Lenke til kommentar
Da skal jeg prøve å fikse det.

 

Er det noen som fraråder meg på det sterkeste med å tukle inni PSU, tal nå eller ti for allid.. :wink:  

 

Jeg overlevde hvertfall når jeg fiksa til en enermax vifte i psuet mitt (chieftec 340watts)

 

Fra spøk til revlolver, du burde være forsiktig med å berøre komponentene der for å si det sånn 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...