Gå til innhold

Nybegynner kamera, Nikon D40?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pusekatten lignet utrolig mye på min mors katt.

Ikke beste vinkelen for å se likheten, men men...

Spiller ingen rolle åssen vinkel, jeg ser fortsatt likheten :)

 

DSC_0193.jpg

DSC_0219.jpg

DSC_0152.jpg

 

Og når det gjelder kameraet er jeg storfornøyd! jeg sliter med å lære alle de forskjellige tingene, men det kommer nok :p

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre om en ting.

Har du kameraet på full automatikk og bare "point and shoot"? Eller prøver du deg frem med forkjellige innstillinger?

 

Selv kan jeg ikke si hva som er best å begynne med, men jeg tror det kan være lurt å begynne med en ting om gangen.

For eks. ISO verdier.

Prøv å ta bilde av samme motiv gjentatte ganger, men med forskjellig ISO. Så ser du i praksis hvordan ISO er i forskjellig lys (sollys, overskyet, kveldslys, natt, innendørs osv).

Rett og slett bli kjent med kameraet ditt.

 

Les litt om fotografering. Jeg vil tro det er mange som kan anbefale bøker her på forumet, og ellers hva som kan være lurest å eksperimentere med i første stadiene.

 

Kan hende dette er saker og ting du allerede har tenkt på. Jeg bare sier det fordi jeg vet at det er ting jeg må tenke på når jeg (forhåpentligvis snart) får meg et DSLR.

 

Ellers må jeg si at den katten ser ut som tvillingen til Sylvester, som mor sin katt heter.

Slående likhet.

Lenke til kommentar
`Heisann!

 

Jeg Liker å ta bilder, men blir så irritert når jeg ser resultatet kompakt kameraet jeg har nå gir.

Derfor har jeg lenge vurdert speilrefleks, og i dag titta jeg litt rundt.

Nikon D40 var kameraet jeg la ekstra godt merke til. billig, og gode test resultater.

 

Så er dette et fint kamera for meg som er helt ny innenfor dette omeråde?

http://japanphoto.no/product/digital-speil...8-55-og-55-200/

 

Robert

 

Jeg var i samme situasjon som deg i fjor vår - jeg var mektig lei av de grøtete bildene fra kompakten min og den trege responsen. Jeg kjøpte D40 og har hatt masse gøy med den. Lett og bruke og super bildekvalitet. Jeg har skrevet ut plakater på 50 x 70 cm, de så flotte ut men "kun" 6 megapixler. Det eneste du eventuelt bør vurdere, er om du tror du kommer til å ha behov for noe av den gamle opikken til Nikon. Mange krem-objektiver (35mm, 50mm, 85mm) får du ikke autofokus på med D40. Jeg vurderte det dithen at jeg ikke ville ha behov for disse, og har angret litt i etterkant. Det får bli en vurderingssak for deg. Uansett: knallkamera, sjekk bildene mine for eksempler.

 

De bildene var sinnsykt pene. Er alle tatt med D40?

Lenke til kommentar

Skulle ut og kjøpa dette kameraet på Coop Obs i dag til 2390,- Men selfølgelig så hadde de kun fått inn 8-9 stykker og de var utsolgt. De skulle heldigvis få inn flere i morgen så jeg får være der når de åpner :S

Noen som vet hvilken fart minnekort dette kameraet takler. Kan jeg gå for Class 6?

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Skulle ut og kjøpa dette kameraet på Coop Obs i dag til 2390,- Men selfølgelig så hadde de kun fått inn 8-9 stykker og de var utsolgt. De skulle heldigvis få inn flere i morgen så jeg får være der når de åpner :S

Noen som vet hvilken fart minnekort dette kameraet takler. Kan jeg gå for Class 6?

Er vel autoskalering her på Diskusjon.no?

Isåfall er det det i nettleseren min, og jeg beklager.

Lenke til kommentar

Jo, men du må huske på at dere som har Nasa-hastighet på nettforbindelsen deres ikke har problemer med slikt. Jeg, og mange andre, har mindre hurtige nettforbindelse enn dere. Selv har jeg mobilt internett fra Netcom. Ikke spesielt seint så lenge det ikke er ekstremt store bilder, slik som dine. Får jeg lov å be deg om å sjekke andre bilder, og andre nettsider. Finner du bilder som er over 3000 pixler og nesten 1 mb? Neppe.

 

Det tar for lang tid å laste ned for oss med en normal nettforbindelse. Så store bilder ødelegger lesbarheten for tråder. Ofte hopper jeg rett over tråder når noe slik skjer. På akam har vi veldig upålitelig forbindelse i tillegg. I respekt for forumets brukere ber jeg deg om å gjøre det nå, slik at ikke mange bare hopper over tråden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...