Gå til innhold

Nybegynner kamera, Nikon D40?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk et Nikon D40 som tidlig bursdagsgave. Overalt sier de at det er det beste nybegynnerkameraet du kan få når du vil ha et speilrefleks, men tingen er at jeg har lest masse negativt om det også.

 

Jeg er bare amatørfotograf, men er veldig opptatt av at kameraet skal kunne ta gode bilder, ettersom jeg er veldig lei av de dårlige bildene på kompaktkameraet mitt. Jeg vil nok prøve meg som hobbyfotograf etterhvert, og da er det viktig for meg å ha et bra kamera med de viktigste funksjonene. Er dette kameraet å anbefale til meg som kan veldig lite om speilreflekskameraer? Kan det ta like bra bilder overalt, av alle motiver? Det var en som sa at Canon400D var et mye bedre kamera. Stemmer dette?

 

Takk for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D40 vil ta veldig mye bedre bilder enn kompaktkameraet ditt, det kan du være helt sikker på. Jeg er overbevist om at for meg og de fleste andre nybegynnere og amatører er det brukerens ferdigheter som setter begrensningene for bildekvaliteten, og ikke hvilket speilrefleks en har. Så dersom du har fått D40 i bursdagsgave synes jeg du skal beholde det, du kommer til å ta flotte bilder med det nye kameraet ditt! :-)

Lenke til kommentar
Det var en som sa at Canon400D var et mye bedre kamera. Stemmer dette?

 

Nei. Den eneste forskjellen jeg anser som relevant er at tilgangen til rimelig bruktoptikk er bedre for Canon 400D. Nikon D40 har ikke innebygget fokusmotor og litt liten søker, så brukt (eller ny) AF-optikk er ikke å anbefale med mindre du er et skikkelig ørnøye. Kjøper du AF-S-optikk så er alt bra.

Lenke til kommentar
D40 vil ta veldig mye bedre bilder enn kompaktkameraet ditt, det kan du være helt sikker på. Jeg er overbevist om at for meg og de fleste andre nybegynnere og amatører er det brukerens ferdigheter som setter begrensningene for bildekvaliteten, og ikke hvilket speilrefleks en har. Så dersom du har fått D40 i bursdagsgave synes jeg du skal beholde det, du kommer til å ta flotte bilder med det nye kameraet ditt! :-)

 

 

Takk! Har lest så mye negativt om det nå, at jeg begynte å tvile veldig.

Skal på ferie til Bulgaria om to dager, og kommer til å ta masse bilder der. :D Så at det var anbefalt på www.kenrockwell.com, og hans bilder var veldig bra. Greia er at jeg ikke bare kommer til å bruke det som et "holiday camera", men til å ta "proffe" bilder også. :)Håper ikke bildene blir dårlige da.

Lenke til kommentar
Takk! Har lest så mye negativt om det nå, at jeg begynte å tvile veldig.

Skal på ferie til Bulgaria om to dager, og kommer til å ta masse bilder der. :D Så at det var anbefalt på www.kenrockwell.com, og hans bilder var veldig bra. Greia er at jeg ikke bare kommer til å bruke det som et "holiday camera", men til å ta "proffe" bilder også. :)Håper ikke bildene blir dårlige da.

 

Kjøp med deg "digital fotografi i praksis", så har du strandlektyre. :)

 

Og jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg hadde tatt med meg et speilrefleks ut på livet på kvelden, iallefall på et chartermål. Bare så du er advart..

Lenke til kommentar

Ikke tvil på det valget. Det er et av de kameraene som gir deg best bilder rett ut av kamera, dvs leverer ferdige jpg som faktisk ser ganske bra ut. Jeg synes ikke det er Canons beste side, men det er helt klart Nikon D40s beste side. Det er en grunn til at det er så bra for nybegynnere. Det eneste som er negativt er mangelen av fokusmotor i huset. Men det finnes jo mer enn nok optikk for en amatør som har innebygd motor, så det skal du ikke bekymre deg over. Hvis det er snapshots det hovedsaklig skal brukes til så tror jeg neppe du kommer til å kjøpe noe sær fastoptikk med det første.

 

Det går forresten helt greit å bruke gammel F og AI-optikk på alle slr som takler det. Jeg antar at alle har det samme som min gamle 20D, fokushjelp når du holder utløser halvveis nede. Helt ypperlig, selv om søkeren er trang. Du får et klart blink i søkeren når du har truffet med fokus, og etter jeg oppdaget det har jeg bommet på svært få eksponeringer. Så den lille søkeren er ikke et så stort handikap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...