Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerne rust på bil, hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Puss vekk den værste overflaterusten, lakk så over et par ganger med en solid rusteter (les på pakningen ventetid mellom lagene) deretter lakker du over 3-4 ganger med korrekt lakk også noen strøk med klarlakk til det ser greit ut.

 

Husk imidlertid at rusteteren er avhengig av rust for å fungere så du må ikke ta bort alt hvis du bruker denne metoden.

 

Alternativt er å pusse vekk all rust, og i tillegg gå igang med en sandblåser for å få bort det som sitter lenger inn i metallet, deretter på med et par lag grunning fulgt av lakk og klarlakk, husk ventetiden mellom lagene (gjerne oppført på boksen eller spør der du kjøper lakken) og gjør dette på en tørr og vindstille dag helst/stå inne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som det blir nevnt i inlegget over, sandblåsing er vell det eneste som fjerner rusen 100%

Slipe ned rust med for eksempel vinkelsliper gjør som regel ikke en fulgod jobb fordi du ender opp med å varme opp det ferske stålet og rusten slik at dette blir blandet sammen som en grøt og du har får da en tilsynelatende blnk og rustfri overflate men hvor det ligger rust inni det ferske metallet

Sandblåsing og en god syregrunning, for derretter og lakke med bilens farge "og klarlakk dersom det er metallick i lakken din"

Lenke til kommentar

Hver mikroskopiske flekk må tas, ellers kommer rusten sakte men sikkert tilbake.

Det rene stålet vaskes med whitespirit for å fjerne fettrester, dette er viktig for at grunning skal reagere riktig kjemisk og holde stand mot videre rustdannelse. Vanlig bilgrunning kan brukes, men syregrunning anbefales. Spray tynne lag på kryss og tvers, og la tørke overflatisk. Spray så med lakk. Benytt gjerne et munnstykke med bredere sprut. Sånne fås kjøpt hos maling og lakkspesialister. Påfør jevnt i avstand på ca 25 cm og 10 cm/sek, i overlappende lag. Etter 3 måneder åpnes porene i den nye lakken, da trenger fuktighet gjennom og det er fritt frem for ny rust. Derfor er det viktig å bruke klarlakk som beskytter mot inntrengning. Klarlakk påføres likt som lakk.

Rustkiller som er til å male på rust utsetter videre angrep noe. Det må anses som en midlertidig løsning dersom du ikke har tilgang på sandblåser eller godt slipeverktøy. Det påføres før bilgrunning (samme om det på boksen loves at du ikke trenger å grunne), la det tørke godt før grunning og lakkering.

Lenke til kommentar

Mye rett i det forige innlegget men

Må ikke bruke whitesprite, det inneholder faktisk mye fettstoffer i seg selv, bruk da heller tynner, aceton eller annet uten fettstoffer

 

En ting til dersom rusten er krypt inn på innsiden av dine dørbunner så det er kommet rust i falsen på innersiden av døra, da må du fjerne karoserrikittet som er der og legge på ny kitt eller sicaflex

Da bør du også stoppe fremtidige rustangrep fra innsiden av døra, den greieste måten å gjøre det på er faktisk litt diesel og litt hydrolikolje eller annen tynn olje

Dette trekker nemmelig inn i alle krinkelkroker og trekker også inn i resterende innvendig rust og stopper denne

Men dette må du i såfall gjøre etter lakkering, ellers får trekker dette ut av døren og legger seg der du skal lakke, lakk henger som kjent dårlig på olje og diesel

Lenke til kommentar
Mye rett i det forige innlegget men

Må ikke bruke whitesprite, det inneholder faktisk mye fettstoffer i seg selv, bruk da heller tynner, aceton eller annet uten fettstoffer

 

Ja, whitespirit var et dårlig forslag. Skal det være så skal det være. Isopropanol inneholder heller ikke fett.

Lenke til kommentar

Jeg driver på med min bil nå.

 

Først skraper jeg vekk så mye rust som mulig. Så pusser jeg godt og lenge med fint pusse papir. Så kjører jeg på med produktet 'Rust Bjørn'. Etter det sparkle slik at overflaten blir flat og fin. Så er det grunning, lakk, og klarlakk.

 

Så holder det frem til jeg selger bilen. :)

Lenke til kommentar
Jeg driver på med min bil nå.

 

Først skraper jeg vekk så mye rust som mulig. Så pusser jeg godt og lenge med fint pusse papir. Så kjører jeg på med produktet 'Rust Bjørn'. Etter det sparkle slik at overflaten blir flat og fin. Så er det grunning, lakk, og klarlakk.

 

Så holder det frem til jeg selger bilen. :)

Håper jeg ikke ender opp med å kjøpe bilen din etterpå da :!:

Neida det er sikkert helt greit nok på en gammel bil som ikke har så lenge igjen før den skal på skroten

 

Men å fjerne så og si all rust før du smører på med rustbjørn har vell egentlig lite for seg siden de fleste av disse rustbjørn produktene bruker selve rusten som en slags herder

De fleste av slike rustmiddelene som skal smøres direkte oppå rust som jeg har vert borti har også en tendens til å gi ett dårlig heftgrunlg for sparkel og lakk, syntes de fleste av dem blir som en gummiaktig hinne

Og det meste av sparkel eller lakk har lett for å flasse av etter en liten stund

 

Dersom du hr en bil som du har lyst til å beholde i noen år til eller du ønsker ett bra ressultat etter rustfjerning så er ikke min annbefaling disse rustfjerningsproduktene

 

Mvh support81

Lenke til kommentar

Jeg antar du har brukt Hammerrite eller tilsvarende formula, som inneholder silikon og som derfor gir dårlig heft.

Når det gjelder ikkesilikonbaserte malinger er regelen at du skal påføre to tynne lag. Ellers kan det bli for tykt og ikke herde skikkelig. Da får det en slik gummiaktig konsistens.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På bilen min har jeg brukt sandpapir type 100 (eller drill med "negerkuse"), så har jeg sandblåst med punktblåser (husk vannavskiller på kompressoren :p), så har jeg brukt "Rust eater", så sparkel, så et par lag med rustgrunning og vanlig lakkeringsprosedyre til slutt. :)

 

 

Deep3D: "Holder til jeg selger bilen" ... skal ikke kjøpe bruktbil av deg. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...