Gå til innhold

TMBN i kamper i Afganistan


40mm

Anbefalte innlegg

De norske soldatene fra Telemark Bataljons innsatsstyrke deltok i en større operasjon sammen med afghanske og internasjonale allierte da de ble angrepet av styrker fra Taliban. Kamphandlingene var svært harde og i ettertid innrømmer lagføreren at de var heldige som unnslapp uten egne tap av menneskeliv

 

Bra ingen norske liv gikk tapt der nede under denne operasjonen. Bra jobbet av gutta!!!

 

http://www.tv2.no/nyhetene/utenriks/article1941775.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De norske soldatene fra Telemark Bataljons innsatsstyrke deltok i en større operasjon sammen med afghanske og internasjonale allierte da de ble angrepet av styrker fra Taliban. Kamphandlingene var svært harde og i ettertid innrømmer lagføreren at de var heldige som unnslapp uten egne tap av menneskeliv

 

Bra ingen norske liv gikk tapt der nede under denne operasjonen. Bra jobbet av gutta!!!

 

http://www.tv2.no/nyhetene/utenriks/article1941775.ece

 

All ære til soldatene i TMBN. De utførte en kjempe jobb! Håper forresten ikke dette blir en "skal vi ha soldater i afghanistan" tråd!

Lenke til kommentar
Håper forresten ikke dette blir en "skal vi ha soldater i afghanistan" tråd!

Åh, bare vent, dette temaet inviterer enkelte typer mennesker like lett som en tråd om Windows lokker frem Linux-folket ;)

 

Hehe.. det jeg frykter. Har ikke noe imot diskusjoner, men håper den diskusjonen kan fortsettes i tidligere "norge i afghanistan?" tråder og ikke her:)

Lenke til kommentar

veldig bra gjort, men er det er ting jeg lurer litt på...

 

– Skuddene var ikke rettet mot oss. Men etter at vi besvarte ilden, kom det en del skudd i vår retning også, sier han.

 

de ble altså ikke angrepet, men dem startet selv angrepet mot dem som skøyt mot noen andre(vet ikke hvem dette er men), er ikke Norge bare fredsbevarende styrker?

slik jeg tolker det skal ikke Norske styrker angripe med mindre de selv er i fare, noe dem ikke var i dette tilfelle, så var det egentlig så bra gjort?

 

nå har ikke jeg satt meg 100% inn i regler som gjelder der nede, men etter det jeg har fått med meg var det ikke rikgit av dem å angripe...

 

edit: ellers gjør dem en god jobb der, jeg snakker med folk der ca hver uke, de gjør en kjempeinnsats :)

 

edit2: er i tvil om bildene er lovlig på internett, men siden det ikke er du som har lagt det ut så må det vel gå....

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Svar på det aklla spurte om, dette er et tema jeg tror jeg kan si litt om, har sett ganske nærme på det over en periode ;)

 

De norske soldatene i A-stan har ingen regler som sier at de må bli skutt på før de kan skyte selv. Det er heller ikke noe som sier at motstanderne må skyte på noen eller noe, før de kan skyte mot dem. Det er ingen spesielle regler for norske soldater, de har akkurat sammen engasjements-regler som danske, canadiske, britiske, nederlandske osv soldater. De amerikanske soldatene har litt "friere" tøyler, og jeg vet at hvertfall tyske soldater har strengere regler på dette enn de norske. Disse engasjements-reglene, eller Rules of Engagement (ROE), til de fleste i ISAF-styrken, sier at dersom de har såkalt "Positive ID", dvs. at de er 100% sikker på at det er Taliban/al-Qaida eller andre opprørere på "feil" side de har i siktene, kan de skyte, uten at det er noen direkte trussel mot noen. Nå må vi huske på at en motstander i live er alltid er trussel, selv om de ikke skyter eller tilogmed bærer våpenet sitt på seg. For å ta et eksempel; et norsk skarpskytterlag observerer en dal oppe i fjellene, og ser gjennom krafitge kikkerter fire-fem menn med AK-47 og diverse tyngre våpen karre seg oppover en fjellside. Et par minutter senere har de bekreftet via sambandet at det ikke er snakk om afghanske soldater eller noen andre "good guys". Da har de egentlig rett til å skyte, selv hvis en eller to av de i gruppen ikke bærer våpen. Om de bør gjøre det er en annen ting, da blir jo posisjonen deres avslørt...

Lenke til kommentar
de ble altså ikke angrepet, men dem startet selv angrepet mot dem som skøyt mot noen andre(vet ikke hvem dette er men), er ikke Norge bare fredsbevarende styrker?

slik jeg tolker det skal ikke Norske styrker angripe med mindre de selv er i fare, noe dem ikke var i dette tilfelle, så var det egentlig så bra gjort?

Så nordmennene er der bare for å skyte tilbake dersom de selv blir beskutt? Da kan vi vel like gjerne kalle dem tilbake slik at de ikke blir beskutt i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Jeg leste det echo skrev, men det var ikke det jeg kommenterte. Jeg lurer på hva aklla antar er oppgaven til norske soldater i afghanistan. Hvis de bare står og ser på at Taliban lager helvete så er de vel ikke mye fredsbevarende, er de vel? :)

Lenke til kommentar
Som Echo sier, det er possitive ID som gjelder. Dvs, man skyter FI når FI er identifisert.

 

Hva skal man regne som FI? La oss si at lage ditt får som oppdrag å overvåke et fjellstrøk der det har blitt raportert om høy aktivitet blant Taliban/Al Qaida. Ut av intet dukker det opp to lokale gjetere. Du merker straks på deres holdninger at de sterkt missliker ditt lag sin tilstede-værelse, og mest sannsynlig er Taliban vennlige. Dere kommer fram til at muligheten er der for at gjeterne vil komme tilbake med våpen og venner hvis dere lar dem gå.

 

Hva skal man gjøre i en slik situasjon? Drepe de i utgangspunktet uskyldige gjeterne? Eller skal man la dem gå å risikere sitt eget liv, og oppdraget?

 

I det tillfellet så har man ikke en positiv ID, det er heller ingenting i veien for at man pågriper dem hvis man har en mistanke om at de vil komme tilbake med venner og våpen.

Lenke til kommentar

BUDS: Det er selvfølgelig visse situasjoner som er litt i gråsonen, men i akkurat dette tilfellet er det vel ikke nødvendig å drepe dem? I dette tilfellet kunne man tatt gjeterne til fange, og på den måten slippe å risikere at de henter "vennene sine".

Endret av echo-bravo
Lenke til kommentar
de ble altså ikke angrepet, men dem startet selv angrepet mot dem som skøyt mot noen andre(vet ikke hvem dette er men), er ikke Norge bare fredsbevarende styrker?

slik jeg tolker det skal ikke Norske styrker angripe med mindre de selv er i fare, noe dem ikke var i dette tilfelle, så var det egentlig så bra gjort?

Så nordmennene er der bare for å skyte tilbake dersom de selv blir beskutt? Da kan vi vel like gjerne kalle dem tilbake slik at de ikke blir beskutt i utgangspunktet?

 

Det var de reglene som gjaldt for den norske soldatene i Libanon/UNFIL.

De kunne ikke skyte, med mindre de ble skutt på.

 

Situasjonen var riktig nok anerledes..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...