Gå til innhold

Trenger tips til type film og hvor de forhandles


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt mitt første analoge SLR; en EOS-3.

 

Foreløpig er jeg veldig fornøyd med feelingen (Gud bedre for en søker!), men jeg har enda bare kjørt gjennom den obligatoriske runden Fuji Superia 200. Huset er bygget som en stridsvogn, og har mange flotte bruksmerker både her og der. Gått "noen 1000-talls ruller" i følge selger. Alt tyder på at apparatet tåler juling, og det skal det få... :devil:

 

Jeg har tenkt å drasse med dette huset på en konsert"jobb" om et par uker. Antakelig helt streit konsertlys i diverse farger og ellers ganske mørkt.

 

Nå har jeg lest gjennom de 3-4 siste sidene fra denne delen av forum (som jeg ikke har frekventert tidligere), men blir egentlig ganske forvirret av alle betegnelsene på filmer og kjemikalier.

 

Jeg trenger tips om en rask (ISO800-ISO1600) fargefilm samt en tilsvarende s/h film. Leste et sted at raske filmer gjerne kan overeksponeres litt, stemmer det? Filmene kan gjerne koste litt, da jeg uansett ikke kommer til å fylle fryseren med film i første omgang. Mest av alt trenger jeg tips om hvor slike ting kan kjøpes over disk i Oslo-området av noen som har greie på denslags.

 

Jeg har ingen steder å leke laborant, så jeg tror noen skal få betalt for å ta seg av kjemikalie-jobben. Noen som er bedre enn sjappa på kjøpesenteret til denslags? Min flatbed PIXMA MP810 får duge til scanning foreløpig.

 

Jeg vet det finnes noen entusisater igjen her inne, og håper noen kan hjelpe en retro-buff i gang... :) :please:

 

- Rams

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips.

 

Jeg fikk to ruller Ilford 1600 3200 s/h av min søster som gikk ut på dato september07 (altså filmene er utgått, ikke søsteren ;) ). De har ligget i en skuff på kjøkkenet hennes og ikke spesielt kaldt.

 

Er det noen vits i å betale penger på fremkalle disse, eller er det bare å kaste dem med en gang?

 

Jeg fikk også noen ruller Ilford 100 som er lagret på samme måte. Såpass treg film bør holde noen måneder ekstra , eller?

 

Har Scandinavian photo noe utsalgssted, eller bare nettshop?

Og hvor ble det av Fotosentralen som lå oppe i Hasleveien? Jeg var det i går, men kun et overklistret skilt viste spor etter dem...

 

- Rams

 

EDIT: Ilford 1600ISO viste seg å være 3200...

Endret av RamsFoto
Lenke til kommentar

Godt å se at det fler enn meg som har en EOS 3 - er helt enig i beskrivelsen av huset.

 

Jeg tror at de filmene kan fortsatt brukes - ihvertfall til ikke-kritiske oppgaver.

 

Jeg skal teste en Porta 800 når jeg har fått tatt ut Velvia 50'en min. Den burde kanskje passe til konserter ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Farvelabben har blitt anbefalt og jeg kan ikke se noen grunn til at du ikke kan oppsøke dem når du bor i Oslo. En anna butikk i Norge jeg kjenner til er Antonio Stasi i Bergen. Også har man selvfølgelig nettbutikker.

 

Til konsert så er vel Ilford 3200 å anbefale, men det kommer helt an på lysforholdene. På en utekonsert på sommeren kan man selvfølgelig klare seg med en tregere film. Innendørs med lite belysning derimot er Ilford 3200 løsningen. På fargesiden har man FUJIFILM NATURA ISO1600. Hvor man får tak i den filmen her i Norge vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
.. Har tenkt på å benytte farvelabben når jeg reiser til Oslo, men det så da svært dyrt ut... :hmm:

 

Jepp.. men til nå har jeg ikke kunnet si noe annet enn at de virkelig gjør jobben med omhu, serviceinstilling og kjærlighet for faget.

Det koster litt ekstra når jeg kan gå inn kl 9 med en bråte filmruller og be om fremkalling, klipp, push/pull og forvente filmrullene ferdige til lunch. Det har vært verd hver eneste krone spørr du meg- dessuten er det alltid tid for tips og råd. Kjøleskapet med film er også ganske komplett i mine øyne. Anslagsvis har jeg vel fremkalt nærmere 70-80 filmruller der siste året- og kun EN rull har jeg registert har vært trøblete.

Lenke til kommentar

Det er absolutt kostbart- Samtidig er Farvelabben også først og fremst myntet på profesjonelle utøvere av faget, som langt på vei kan dekke slike kostnader, og samtidig få igjen moms (noe jeg heldigvis kan).

 

Ganske ofte tenker jeg at film er for dyrt, og at man nok sikkert kunne kjøpt seg opp i digitalt utstyrt for tusenlappene som flyr på analogkjøret. Men når jeg får igjen filmrullene, titter på resultatene- så er det bare til å innse at det fremdeles er litt igjen for å få samme resultat digitalt som en deilig Velvia 50 eller en Portra 160 (i allefall på 120 film).

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i at det er fint at slike steder eksisterer, men når en konkurrent kan gi tilfredstillende resultater for 40% mindre betaling er det litt i meste laget. Og det har ingenting med hvorvidt film er dyrt eller ikke. Vi har jo ikke råd til å la vær. :)

Lenke til kommentar
Takk for tips.

 

Jeg fikk to ruller Ilford 1600 3200 s/h av min søster som gikk ut på dato september07 (altså filmene er utgått, ikke søsteren ;) ). De har ligget i en skuff på kjøkkenet hennes og ikke spesielt kaldt.

 

Er det noen vits i å betale penger på fremkalle disse, eller er det bare å kaste dem med en gang?

 

Jeg fikk også noen ruller Ilford 100 som er lagret på samme måte. Såpass treg film bør holde noen måneder ekstra , eller?

 

Har Scandinavian photo noe utsalgssted, eller bare nettshop?

Og hvor ble det av Fotosentralen som lå oppe i Hasleveien? Jeg var det i går, men kun et overklistret skilt viste spor etter dem...

 

- Rams

 

EDIT: Ilford 1600ISO viste seg å være 3200...

 

De fungerer garantert! Har fremkalt filmer fra 80-tallet med bra resultat..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...