Gå til innhold

Skal ha ny terabyte-disk


Anbefalte innlegg

Ta deg en tur på google: "reliable hdd"

Let deg igjennom så mye informasjon du finner og da skal konklusjonen være rimelig klar.

 

Det er din påstand.

BTW, google gir bare 436.000 svar på det søket. ;-)

 

Du får bare poste her hvis du finner noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta deg en tur på google: "reliable hdd"

Let deg igjennom så mye informasjon du finner og da skal konklusjonen være rimelig klar.

 

Som på førstesiden viser til utsagn på diverse nettforum ala dette. Kanskje du skal slå opp

reliable information ?

 

Angående garanti så har også Hitachi 5år på sin Ultrastar serie.

 

Men nå er slik at verken oppgitt garantitid, eller oppgitt MTBF nødvendigvis stemmer med virkeligheten.

 

Og virkeligheten er slik at du er ikke garantert at disken ryker om du kjøper et annet merke enn Seagate, samtidig som disken også kan ryke om det er en Seagate.

 

Selvfølgelig kan alle disker ryke, men jeg sier at Seagate er den disken som ryker FÆRREST ganger.

 

Angående kilde: hva er vel mer interessant enn nettopp brukererfaringer?, det er som du kanskje skjønner litt vanskelig å gjennomføre en offisiel test på dette.

Endret av payneee
Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan alle disker ryke, men jeg sier at Seagate er den disken som ryker FÆRREST ganger.

 

Angående kilde: hva er vel mer interessant enn nettopp brukererfaringer?, det er som du kanskje skjønner litt vanskelig å gjennomføre en offisiel test på dette.

 

Det som er mer interessant enn brukererfaring er forhandlererfaring. Jeg så en sjappe som viste liste over alle disker solgt i 2007 elns, samt konstant oppdatert liste over hvor mange disker som hadde kommet tilbake. Seagate lå verken på topp eller i bunn, de lå midt på treet med rundt 3% RMA på 1 år gamle disker.

 

Nå skal det nevnes at dette var en enkel butikk, som solgte så lite som rundt under 5000 disker på et år. Det som ville vært interessant villig vært å sett f.eks tallene til Komplett, Netshop eller f.eks HP.

Lenke til kommentar
Angående garanti så har også Hitachi 5år på sin Ultrastar serie.

 

Men nå er slik at verken oppgitt garantitid, eller oppgitt MTBF nødvendigvis stemmer med virkeligheten.

 

Og virkeligheten er slik at du er ikke garantert at disken ryker om du kjøper et annet merke enn Seagate, samtidig som disken også kan ryke om det er en Seagate.

 

Ultrastar er ikke en disk for konsument-markedet.

WD er litt i gråsonen da de gir 5 år på Raptor som det går endel av i konsument-markedet.

Det er mange som gir 5 års garanti på disker men da snakker vi om server disker.

 

Garanti, MTBF/AFR har ingenting med reel levetid å gjøre, det er helt klart.

Lenke til kommentar

Her har vi fanboyismen i gang ja...

 

payneee: du tjener IKKE på å hardnakket påstå noe uten å gidde å dokumentere påstandene.

 

Jeg vet også at seagate har vært av de bedre på lang holdbarhet, og dette kan man lett verifisere ved å sjekke på storagereview og databasen de har.

 

Etter at Seagate kjøpte maxtor har jeg blitt litt skeptisk til enkelte av diskene, da det ser ut som noen av modellene er rebranda maxtor-disker, og som alle vet, maxtor var ikke best...

 

Over tid vil nok kjøpet av Maxtor gi bedre disker, da de hadde endel bra teknologi.

 

Samsung var ikke helt bra før, men har blitt betraktelig bedre, de siste seriene er rimelig bra, f.eks. T166 har jo blitt en klassiker.

F1 er for ny på markedet til å ha gode data på holdbarhet over tid, og det har vært firmwareproblemer, så jeg forstår at folk er skeptiske..

 

Jeg har selv en haug med seagate disker, som jeg har hatt minimalt med problemer med, og 11 500GB samsung disker som har funka prikkfritt i over et år nå...

 

Monterte sammen en boks med 12x1TB Samsung F1 i helga, så det kommer oppdateringer fra meg på hvordan det går over tid...

Lenke til kommentar
Ultrastar er ikke en disk for konsument-markedet.

WD er litt i gråsonen da de gir 5 år på Raptor som det går endel av i konsument-markedet.

Det er mange som gir 5 års garanti på disker men da snakker vi om server disker.

 

Garanti, MTBF/AFR har ingenting med reel levetid å gjøre, det er helt klart.

 

Hehe, om Raptor er konsument eller ikke kan vi jo diskutere.

 

Men hovedpoenget er jeg helt enig i, og å redusere valget til tråstarter til bare Seagate blir for dumt. Ingen av de nevnte produsentene er "dårlige" valg i mine øyne.

 

Angående kilde: hva er vel mer interessant enn nettopp brukererfaringer?, det er som du kanskje skjønner litt vanskelig å gjennomføre en offisiel test på dette.

 

Brukererfaringer lider ofte av noe man kan kalle for "fellesskapets mening", det er ikke nødvendigvis at det som mange mener er riktig. For et par år siden var f.eks MIST psu-er her på forumet opphøyet til en nærmest guddommenlig status. I dag har blant annet brukeren ArcticOC bidratt til å belyse "gjemte" sider ved MIST psu-ene, som inkluderer bruk av potensielt dårlige kondensatorer noe som etter 3år kan føre til at et betydelig antall enheter ryker.

 

Brukererfaringer lider også av Fanboys. Når du f.eks hardnakket går ut å påstår at Seagate er trådstarters eneste valg viser du klare trekk til Fanboyisme.

 

Jeg kan forresten dele noen av mine egne personlige meninger om en del hdd produsenter som nødvendigvis ikke er representative, men basert på egne erfaringer.

 

Samsung: Generelt stillegående og ok ytelse

WD: God ytelse på raptor serie, men ellers normalt sett dårligere ytelse enn andre.

Hitachi: Har i enkelte tester vist veldig god ytelse opp mot raptor for enkelte 7200 serier. Dog de eldre diskene hadde en typisk mjauelyd som for noen virket plagsom.

Seagate: Ofte sånn midt på treet når det gjelder både ytelse og støy.

Lenke til kommentar
...... For et par år siden var f.eks MIST psu-er her på forumet opphøyet til en nærmest guddommenlig status. I dag har blant annet brukeren ArcticOC bidratt til å belyse "gjemte" sider ved MIST psu-ene, som inkluderer bruk av potensielt dårlige kondensatorer noe som etter 3år kan føre til at et betydelig antall enheter ryker.

 

Bare for å gå virkelig off-topic. Du er klar over at Microplex gikk ut med dette for 1/2 år siden, så informasjonen var allerede fritt tilgjenglig for alle.

Lenke til kommentar
...... For et par år siden var f.eks MIST psu-er her på forumet opphøyet til en nærmest guddommenlig status. I dag har blant annet brukeren ArcticOC bidratt til å belyse "gjemte" sider ved MIST psu-ene, som inkluderer bruk av potensielt dårlige kondensatorer noe som etter 3år kan føre til at et betydelig antall enheter ryker.

 

Bare for å gå virkelig off-topic. Du er klar over at Microplex gikk ut med dette for 1/2 år siden, så informasjonen var allerede fritt tilgjenglig for alle.

 

For å fortsette:

 

Jupp, men mange her på forumet ble ikke klar over det for nå nylig. Hvor mange leser f.eks gjennom microplex sitt forum regelmessig ?

 

Men uansett forandrer ikke det poenget med at selv en stor brukermasse kan ta feil.

 

Edit: Og bare for å klarifisere: Jeg var ikke ute etter å ta MIST, eller Microplex som merkenavn/butikk, men vise at oppfatninger til brukere på et diskusjonsforum ikke trenger stå i stil til reele fakta om et produkts holdbarhet.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det ble solgt over 500mill disker i fjor så hva man finner på et forum blir helt uvesenntlig, det være seg storagereview eller hardware.no.

 

Salgsfordelingen for 2007 var:

Seagate ca 34%

WD ca 22%

HGST ca 17%

Samsung ca 11%

 

Veksten fra 2006 var 18.9%, som er en rimelig stor økning.

Lenke til kommentar
Ultrastar er ikke en disk for konsument-markedet.

WD er litt i gråsonen da de gir 5 år på Raptor som det går endel av i konsument-markedet.

Det er mange som gir 5 års garanti på disker men da snakker vi om server disker.

 

Garanti, MTBF/AFR har ingenting med reel levetid å gjøre, det er helt klart.

 

Hehe, om Raptor er konsument eller ikke kan vi jo diskutere.

 

Men hovedpoenget er jeg helt enig i, og å redusere valget til tråstarter til bare Seagate blir for dumt. Ingen av de nevnte produsentene er "dårlige" valg i mine øyne.

 

Angående kilde: hva er vel mer interessant enn nettopp brukererfaringer?, det er som du kanskje skjønner litt vanskelig å gjennomføre en offisiel test på dette.

 

Brukererfaringer lider ofte av noe man kan kalle for "fellesskapets mening", det er ikke nødvendigvis at det som mange mener er riktig. For et par år siden var f.eks MIST psu-er her på forumet opphøyet til en nærmest guddommenlig status. I dag har blant annet brukeren ArcticOC bidratt til å belyse "gjemte" sider ved MIST psu-ene, som inkluderer bruk av potensielt dårlige kondensatorer noe som etter 3år kan føre til at et betydelig antall enheter ryker.

 

Brukererfaringer lider også av Fanboys. Når du f.eks hardnakket går ut å påstår at Seagate er trådstarters eneste valg viser du klare trekk til Fanboyisme.

 

Jeg kan forresten dele noen av mine egne personlige meninger om en del hdd produsenter som nødvendigvis ikke er representative, men basert på egne erfaringer.

 

Samsung: Generelt stillegående og ok ytelse

WD: God ytelse på raptor serie, men ellers normalt sett dårligere ytelse enn andre.

Hitachi: Har i enkelte tester vist veldig god ytelse opp mot raptor for enkelte 7200 serier. Dog de eldre diskene hadde en typisk mjauelyd som for noen virket plagsom.

Seagate: Ofte sånn midt på treet når det gjelder både ytelse og støy.

 

Det blir for dumt å tro at et stort antall brukere fra flere forskjellige forum tar feil, bare fordi noen tullinger her på forumet forguder en stakkers strømforsyning...

 

De fleste bør kunne lese seg fra til at Seagate er det beste merket mht. holdbarhet.

Lenke til kommentar
Det ble solgt over 500mill disker i fjor så hva man finner på et forum blir helt uvesenntlig, det være seg storagereview eller hardware.no.

 

Salgsfordelingen for 2007 var:

Seagate ca 34%

WD ca 22%

HGST ca 17%

Samsung ca 11%

 

Veksten fra 2006 var 18.9%, som er en rimelig stor økning.

 

Selvfølgelig er det ikke uvesentlig hva man finner på diverse forum eller andre steder hvor brukerne kan utviksle erfaringer. Så du mener at hele hw-forumet bare er tull mht. brukererfaringer på div. produkter?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det ikke uvesentlig hva man finner på diverse forum eller andre steder hvor brukerne kan utviksle erfaringer. Så du mener at hele hw-forumet bare er tull mht. brukererfaringer på div. produkter?

 

Nope trådstarter har fått mange tips her i tråden, men når du som bruker går ut å sier at:

 

Seagate er det eneste valget, og samtidig hevder at "alle" er enige med deg må du tåle at noen setter spørsmålstegn ved dine utsagn.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alt som er skrevet i denne tråden, så dere får unnskylde meg hvis denne er foreslått, men hvis du er ute etter disk som skal være ekstra pålitelig og er beregnet for å vare lenge, så ble jeg tipset om ES-serien til Seagate. Her er link til 1TB-disken de selger på netshop. Den er en del dyrere, men det kan kanskje være verdt pengene i lengden... ( jeg sa KANSKJE ;) )

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=51138

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest alt som er skrevet i denne tråden, så dere får unnskylde meg hvis denne er foreslått, men hvis du er ute etter disk som skal være ekstra pålitelig og er beregnet for å vare lenge, så ble jeg tipset om ES-serien til Seagate. Her er link til 1TB-disken de selger på netshop. Den er en del dyrere, men det kan kanskje være verdt pengene i lengden... ( jeg sa KANSKJE ;) )

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=51138

 

Den er over 500,- dyrerer enn den vanlige versjonen, så jeg vil ikke si at den er verdt det. Jeg har hatt på mine Seagate diskere i 24/7 i flere år uten noen som helst problemer, så jeg skjønner egentlig ikke vitsen med ES-serien for folk flest(kanskje til bedrifter som er veldig avhengig av stabilitet etc).

Lenke til kommentar

ES serien tåler mere vibrasjoner uten at lesehodet kommer ut av posisjon eller noe. Er fint for maskiner med mange disker i seg, og kan gjøre at den i slike situasjoner yter en god del bedre enn de vanlige diskene. For privatpersjoner med et par disker i maskina vil det som regel ikke ha så mye for seg tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...