Gå til innhold

Hvilke egenskaper bør vektlegges - Skjerm til redigering


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innsynsvinkel. Bør være 178+ grader. S-IPS panel er suverent best på kvaliteten slik jeg har skjønt det. Jeg ville ha sett veldig nøye på hva Eizo nylig har kommet ut med. Forøvrig hold deg unna Samsung, jeg var i utgangspunktet veldig optimistisk til samsung men iom du spesser spess bilde redigering er eizo tingen. Ingen her vil betvile det.

Lenke til kommentar

Viktigste punkter i mine øyne:

 

 

Innsynsvinkel: God innsynsvinkel med lite variasjon av farger og kontrast.

 

Delta E( fargenøyaktighet): Etter å ha kalibrert skjermen, bør ingen farger ha en DeltaE verdi over 3( bør helst være under to). For høy dE verdi gir unøyaktige farger og posterisering.

 

Fargedybde( uten dithering): Skjermen bør støtte 8bit farger uten dithering. De fleste skjermene hevder å kunne vise det, men de fleste krever dithering for å kunne vise 16,7 mill. farger.

 

Instilling av gamma og fargetemperatur: Gamma 2.2 kan stilles inn p alle skjermene, så vidt jeg vet, men fargetemperatur på 6500K er det ikke alle skjermene som støtter.

 

Sortnivå: Det bør være lavest mulig lys ved sorte partier.

 

Belysning: Man bør kunne senke belysning til under 150cd/m2 for å kunne kalibrere riktig. Belysningen bør være jevn over hele flaten.

 

 

Skjermer med TN panel oppfyller nesten ingen av disse punktene, og bør unngås. Skjermer med s-pva panel er veldig bra. Skjermer med S-IPS, H-IPS eller andre IPS paneler er best egnet til foto, men er dyrere og har oftere problemer med døde pixler enn s-pva.

 

Moteskjermene for tiden er Dell 2408WFP( s-pva panel. På tilbud for tiden), NEC 2690WUXA( H-IPS panel) og Eizo coloredge 22"( under 10000 kroner flere steder. Coloredge regnes for å være den beste skjermen til grafisk arbeid).

Lenke til kommentar
Moteskjermene for tiden er Dell 2408WFP

Hva med Dell 2208WFP? Den er litt billigere, og jeg trenger vel egentlig ikke mer enn 22". :)

 

 

Dell 2208WFP bruker TN panel, og egner seg derfor dårlig til bilderedigering.

 

Du kan sjekke paneltype på de fleste skjermene her.

Lenke til kommentar
Moteskjermene for tiden er Dell 2408WFP

Hva med Dell 2208WFP? Den er litt billigere, og jeg trenger vel egentlig ikke mer enn 22". :)

 

 

Dell 2208WFP bruker TN panel, og egner seg derfor dårlig til bilderedigering.

 

Du kan sjekke paneltype på de fleste skjermene her.

Hmm, kjipt.. Siden det var samme varekode, bare 22 istedetfor 24, så tenkte jeg at modellene var like, bare at størrelsen var forskjellig. Men, jeg tok visst feil. :)

Lenke til kommentar

Lenger oppe blir man advart mot Samsung, men etter anbefalinger på utenlandske forum, kommer jeg til å bestille en Samsung 245T (T'n er viktig) til bilderedigering.

 

 

PS Når kan vi som er mest interssert i datautstyr og annet tilbehør relatert til foto, få vår eget underforum på akam? Forsvinnende få som frekventerer akam, stikker innom og ser på gameranbefalingene her på hw.

Lenke til kommentar
Lenger oppe blir man advart mot Samsung, men etter anbefalinger på utenlandske forum, kommer jeg til å bestille en Samsung 245T (T'n er viktig) til bilderedigering.

 

 

PS Når kan vi som er mest interssert i datautstyr og annet tilbehør relatert til foto, få vår eget underforum på akam? Forsvinnende få som frekventerer akam, stikker innom og ser på gameranbefalingene her på hw.

 

 

Samsung 245T bruker samme S-PVA panel som Dell skjermen, så det er helt klart en god skjerm.

Lenke til kommentar

Nå kan det hende hukommelsen min svikter, men jeg mener å ha leste at den 245T skjermen hadde en del input lag.

 

Jeg driver selv med tegning og bruker tegnebrett, på 215tw er input lagget så frustrerende at det går ikke an å gjøre noe.

 

Jeg er dog meget kresen på dette, andre klarer å gi blaffen eller merker det ikke, det gjør ikke jeg. Jeg så en som hadde fått seg en eizo 2401wse skjerm på DeviantArt og han var fantastisk fornøyd med den. Bare så synd det er så vanskelig å finne noe test på den i det hele tatt.

Lenke til kommentar

4000 er en grei pris. Jeg kan leve med det. Vil ha svart ramme. Hvilken bør jeg velge?

 

Jeg regner med at 22-tommeren er bedre enn 24-tommeren, siden prisen er den samme, men skjermstørrelsen forskjellig?

 

22-tommeren skal vise 92% aRGB, mens jeg ikke finner noen tall for 24-tommeren. Bah!

 

EDIT: 2401'en hadde TN-panel. No way.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

 

Disse "Eizo 24" LCD FlexScan S2401WSEK" har TN-panel og egner ikke seg for seriøs bildebehandling, da må det heller bli "Eizo 24.1" FlexScan HD2441WK , men denne har en svindyr pris på 10 høvdinger.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

 

De to 24-tommerne er med TN-panel. De to 22-tommerne er med S-PVA. Man kommer bare ikke under 4000,- for 24-tommere. Ingen sjans i havet, dessverre. Alt annet enn TN-panel er såpass mye dyrere. Sånn er det bare.

 

Selv så har jeg en kombinert foto- og spill-skjerm, NEC Multisync 20WGX2 Pro. Kjempebra med S-IPS-panel, og fungerer kjempefint i spill. "Bare" 20-tommer, men har samme oppløsning som 22-tommere (1650x1080). Innsynsvinkel er 178 grader begge veier. Utrolig bra i forhold til TN.

 

buitre skrev veldig mye fornuftig, forresten.

Lenke til kommentar
Den NEC skjermen(20WGX2 Pro) er ganske spennende. Hva syns du om fargenøyaktighet og kalibrering? Det er ikke alltid like bra som på matte skjermer, og det var derfor jeg ikke vurderte den selv.

 

Jeg har ikke kjørt fargekalibrering av den da jeg ikke har utstyr til det, men standard-fargene synes jeg ser så bra ut at jeg har ikke sett behovet enda. Mulig jeg har skjermen litt lys bare, for en del bilder jeg hadde til utskrift hos en fotosjappe ble litt mørke. Fargene ellers var ganske så like på utskriftene og på skjermen.

 

At den er glossy, var en grunn til at jeg utelukket den selv - en stund. Jeg har datamaskinen min stående i et rom uten vinduer, så "speilbilde" er ikke noe problem. Fargene får et ekstra "godspark" av glasset, og jeg har sålangt ikke sett noe negativt i det.

 

Her er forresten tråden min fra da jeg valgte denne skjermen. Der finner du bilder av hvor mye refleksjon det er i glasset også, m.m.

 

Har ikke angret ett sekund på at jeg la ut nesten dobbelt så mye på denne som i forhold til en billig TN-skjerm.

Lenke til kommentar
Glossy er helt uaktuelt - for noe crap. Nei, det må nok bli Eizo S2231W.. :)

 

Jeg trodde glossy var uaktuelt for meg og, men ombestemte meg. Sjekk tråden jeg linker til i min forrige posting. Der ser du bilder av hvor mye speilbilde jeg har her. Og fargene blir bedre, ikke verre.

 

Sier ikke at du ikke skal velge Eizo-skjermen, men hvis du ikke har erfaringer med glossy skjerm der du skal ha din stående, så ikke utelukk det uten å ha sjekket lit mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...