Gå til innhold

Hvilke egenskaper bør vektlegges - Skjerm til redigering


Gissan

Anbefalte innlegg

[...]men hvis du ikke har erfaringer med glossy skjerm der du skal ha din stående, så ikke utelukk det uten å ha sjekket lit mer.

Jeg sitter faktisk akkurat nå med en crappy (glossy) 17"-skjerm på en laptop, med åpne vinduer og strålende sol rett bak meg. Så, jeg tror jeg vet hva jeg snakker om, og som jeg dermed også har sagt - glossy er 100% uaktuelt. Rett og slett bare fordi det er - glossy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Innsynsvinkel: God innsynsvinkel med lite variasjon av farger og kontrast.

Et lite spørsmål. Hvorfor må innsynsvinkelen være god / stor?

 

Du har rangert god innsynsvinkel som nr. 1 på listen over hva som bør vektlegges - men jeg skal da vitterlig se på skjermen forfra? :)

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål. Hvorfor må innsynsvinkelen være god / stor?

 

Du har rangert god innsynsvinkel som nr. 1 på listen over hva som bør vektlegges - men jeg skal da vitterlig se på skjermen forfra? :)

 

Jau, men når man tenker på innsynsvinkel tenker man vel også noe på panelet også.

F.eks ett tn panel er gjerne mørkere og lysere på forskjellige områder på skjermen.

Dette kan være rimelig frustrerende når man jobber med bilde behandling og må liksom bevege

på hodet sitt for å se etter om det er så lyst eller så mørkt som det skjermen viser.

Lenke til kommentar

Kun 160 graders innsynsvinkel betyr at du må finne det perfekte plasseringen for hodet/kropp for KANSKJE å ikke få fargeforvrengninger. Du må altså sitte dønn stille for at fargene ikke skal forandre seg. Med 178 graders innsynsvinkel kan jeg bevege meg opp og til siden ganske mye før fargene endrer seg.

 

Du har sikkert opplevd på den bærbare at når du justerer vinkelen på skjermen, så endrer fargene seg.

Lenke til kommentar
Kun 160 graders innsynsvinkel betyr at du må finne det perfekte plasseringen for hodet/kropp for KANSKJE å ikke få fargeforvrengninger. [...]

Med 178 graders innsynsvinkel kan jeg bevege meg opp og til siden ganske mye før fargene endrer seg.

Er forskjellen virkelig så stor fra 160 til 178 grader? På papiret høres det ut som nyanseforskjeller, men av det du forteller er jo forskjellen ganske mye større - høres det ut som...

 

Du har sikkert opplevd på den bærbare at når du justerer vinkelen på skjermen, så endrer fargene seg.

Joda, jeg har jo det, men så er det vel kanskje heller ikke så fair å sammenligne laptop-skjermer med nyere LCD-skjermer med S-PVA eller S-IPS-paneler.. :)

 

Uansett er ikke dette noe problem da S2231W har 178 graders innsynsvinkel både horisontalt og vertikalt. :)

Lenke til kommentar
Bærbare har TN-panel, og dermed 160 grader. Og ja, forskjellen er så stor som jeg sier. :)

Hehe, skjønner. :)

 

Hvor stor vil forskjellen bli mellom skjermen på en slik med standard-innstillinger (kalibratoren min fungerer ikke på den skjermen, vet ikke hvordan, den bare gir helt gale farger og alt for mye kontrast) og en Eizo S2231W skikkelig kalibrert med en Spyder 3 Elite? Kommer jeg til å falle av stolen? :D

Lenke til kommentar
Hvor stor vil forskjellen bli mellom skjermen på en slik med standard-innstillinger (kalibratoren min fungerer ikke på den skjermen, vet ikke hvordan, den bare gir helt gale farger og alt for mye kontrast) og en Eizo S2231W skikkelig kalibrert med en Spyder 3 Elite? Kommer jeg til å falle av stolen? :D

 

Tja. Kanskje? Litt måping blir det nok, i alle fall. :) Jeg ser i alle fall god forskjell på den bærbare vi har her, og NEC-skjermen (begge er glossy).

Lenke til kommentar
Glossy er da konge! Derfor valgte jeg det på min macbook pro. Gå for den Nec GX2 Pro skjermen.

Nei, glossy er alt annet enn konge. Har to bærbare - én med glossy og én med matt skjerm. Grunnen til at jeg nå sitter på den glossy er fordi jeg ikke gidder å ta opp den andre PCen, og at jeg ikke redigerer bilder nå. Bah!

Lenke til kommentar

Synes du virker særdeles mindre bråsikker her på forumet enn det du var på MSN, Gissan. Skjerm er jo viktigere enn kamerahus tross alt, så Eizo HD2441 burde vel være eneste alternativ...? :p

 

Men litt mer on-topic: Dere andre ser på "fargeboosten" blant glossy skjermer som noe positivt. For fotografer er det tvert i mot. Vi vil ha det RIKTIG. Det skal samsvare med en eventuell utskrift, og da hjelper det lite at skjermen oversaturer farger som papiret ikke vil klare å gjengi. Apple Cinema-skjermene har jo også fått kritikk for dette. Bildet ser rett og slett for "bra" ut.

Lenke til kommentar
Synes du virker særdeles mindre bråsikker her på forumet enn det du var på MSN, Gissan. Skjerm er jo viktigere enn kamerahus tross alt, så Eizo HD2441 burde vel være eneste alternativ...? :p

Pengekrisen er årsaken. Snarlig innkjøp av 300/2.8L gjør at jeg ikke kan kjøpe skjerm til 10k. At skjerm er viktigere enn kamerahus har jeg aldri lagt skjul på, men optikk er igjen viktigere enn skjerm - så... :)

 

Men litt mer on-topic: Dere andre ser på "fargeboosten" blant glossy skjermer som noe positivt. For fotografer er det tvert i mot. Vi vil ha det RIKTIG. Det skal samsvare med en eventuell utskrift, og da hjelper det lite at skjermen oversaturer farger som papiret ikke vil klare å gjengi. Apple Cinema-skjermene har jo også fått kritikk for dette. Bildet ser rett og slett for "bra" ut.

Enig. Problemet med glossy er jo at fargene blir overdrevet.

Lenke til kommentar

Mener også at det er smart av deg å gå for en god 22" fremfor en middelmådig 24". Det hadde vært utrolig digg med litt større oppløsning, men det koster oss sitt for å få tilsvarende kvalitet. Mulig jeg også går for noe i den duren. Trenger en skikkelig fotoskjerm. :)

 

EDIT: Vurdert denne?

Endret av IceFox
Lenke til kommentar

Tja, den er vel ikke særlig aktuell akkurat nå med tanke på prisen. Mulig jeg venter en stund og kjøper noe større og bedre - men mest sannsynlig blir det en S2231W nå med det samme. Skulle gjerne valgt noe større og bedre, men når 300/2.8L står på handlelista (og den er ikke billig) blir det lite igjen til skjerm. Og igjen - optikk foran skjerm! :)

Lenke til kommentar

Den jeg linka til er vel samme skjermen som du ser på. S2431W. Den er vel ikke noe bedre, men større i hvertfall. Skal ikke si noe sikkert her, ettersom jeg ikke har noe erfaring med skjermene. Men vet at folk har anbefalt S2431W i hvertfall.

 

For selge 1D-en da. Skjerm før hus. 350D duger vel den? :p

Lenke til kommentar
Den jeg linka til er vel samme skjermen som du ser på. S2431W. Den er vel ikke noe bedre, men større i hvertfall.

Ikke vær så sikker. Tidligere i tråden (eller var det kanskje en annen?) var to skjermer forskjellige selvom om produktnavnet var 22xy og 24xy.

 

For selge 1D-en da. Skjerm før hus. 350D duger vel den? :p

Har ikke 350D og vil ikke selge 1D-en med 5k i tap. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Ett alternativt produkt lol, 1920x1200 fordelt på 22" blir for smått.

Jeg kjøpte nylig hyundai w241d til circa 5200, og kan anbefale den på det varmeste.

 

Jeg skal si dette veldig enkelt og greit.

 

Dette er en skjerm som passer til alle slags bruksområder. Jeg er en alt mulig mann og driver

både med bilde behandling, scanninger av foto, redigering, tegning etc.

På den andre siden er jeg en rimelig dreven fps ala quake spiller, samtidig som jeg også

liker å spille gamle spill, amiga wtf, i lav oppløsning.

 

Jeg trodde ikke det var mulig, men denne skjermen, er bare ubeskrivelig.

Jeg hadde glatt gitt 10k for en slik skjerm og fikk den for halvparten.

For å sette det på spissen, så selv om jeg hadde 3 lcd skjermer fra før av, ifra 17 til 22, så brukte jeg også crt skjermer.

 

Denne skjermen, hyundai w241d av3.60 (firmware), er guds gave til oss som har funnet det vrient å kvitte seg for godt med crt skjermer uansett om det er for gode farger eller rask responstid. Den er kjappere enn min 2ms tn skjerm i effekt, og er bare ubeskrivelig god.

Jeg kan ikke få anbefalt den sterkt nok.

Først var jeg veldig usikker på merket, men jo flere tester og jo flere sammenligninger jeg gjorde kontra alternativer, pekte mer og mer ting mot denne skjermen.

 

Jeg satt 3 dager i strekk og surfet internett før jeg tok avgjørelsen om å bestille den.

 

Det er det beste kjøpet jeg har gjort siden jeg først kjøpte meg en datamaskin.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nylig hyundai w241d til circa 5200, og kan anbefale den på det varmeste.

 

Jeg satt 3 dager i strekk og surfet internett før jeg tok avgjørelsen om å bestille den.

 

Den så rå ut i spesifikasjonene, ja. Det må jeg si. 500 i lysstyrke og... Jeg har 400 her, og synes det er veldig bra.

 

Ingen svakheter overhodet med skjermen?

 

Jeg brukte også 2-3 dager på å finne rett skjerm. :) Tror du var innom tråden min en del, hvis jeg ikke husker feil.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nylig hyundai w241d til circa 5200, og kan anbefale den på det varmeste.

 

Jeg satt 3 dager i strekk og surfet internett før jeg tok avgjørelsen om å bestille den.

 

Den så rå ut i spesifikasjonene, ja. Det må jeg si. 500 i lysstyrke og... Jeg har 400 her, og synes det er veldig bra.

 

Ingen svakheter overhodet med skjermen?

 

Jeg brukte også 2-3 dager på å finne rett skjerm. :) Tror du var innom tråden min en del, hvis jeg ikke husker feil.

 

Ja var nok innom den tråden. Jeg synes jeg beskrev det så godt som det er mulig å gjøre i min forrige post. Jeg vurderte samtlige 24",samt nyere 22" og 26" t.om. 28" og leste alle tester som var å oppdrive, samt oppsøkte brukerinnlegg. Tatt i betraktning at jeg har de UMULIGE krav for en lcd skjerm, både fantastiske farger og tilnærmet 0ms input lag og lav responstid, er 5200kr billig.

Husker jeg ga 9000 for min første 19" crt, som var best i alle tester da den kom ut.

 

Jeg har testet skjermen side mot side med crt, og jeg hadde før jeg satt opp skjermen spilt på crt i flere dager for å være vant til det. Ifra før av er jeg vant til at det er en "tregere" overgang til min 19" lcd som er 2ms. Til denne hyundai skjermen var overgangen ikke tilstede. På alle bruksområder opplever jeg skjermen som helt naturlig.

 

Min skjerm er produsert februar 2008, eizo 2431wse skjermen kom ut våren 2007, så jeg tenkte at jeg skulle gå for hyundai'n iom. teknologien er nok noe nyere forhåpentligvis.

For jeg må innrømme at jeg var til tross alt skeptisk, mest pga ukjent merke i den sammenhengen for meg. Men så langt er jeg solgt. For meg kom det ned til denne skjermen, samt en Iolair skjerm, og en eizo til rundt 15000kr, som jeg ikke hadde så poeng i med tanke på pris og forskjellen var stort sett at det var eizo og en del finesser som hører da med. Iolair skjermen så jeg kun til salgs via pixmania, og ettersom jeg har lest så mange dårlige bruker innlegg om den butikken, frankrike basert visstnok, og at jeg ville ha skjermen kjapt etc, valgte jeg igjen hyundai'n.

 

Vet at det kan virke som jeg nesten jobber for firma her som prøver å selge skjermen, men det gjør jeg altså ikke. Jeg er bare genuint overrasket og ekstremt fornøyd med kvalitetene som denne skjermen har. Jeg trodde ikke det var mulig.

 

Når det er sagt, så vil jeg likevel si at ingen lcd skjerm slik som de produseres i dag vil være helt perfekte, og marginene for feil er vel større enn det var med crt.

Men inntil OLED eller annen teknologi kommer på banen er dette det beste jeg har prøvd av lcd skjermer. Var jo på tg i år og prøvde en del skjermer ganske kjapt, men ingenting som solgte meg akkurat. Eneste jeg kunne tenke meg var kanskje at skjermen kom i en 25 eller 26" utgave.

 

Men sånn er det jo, mye vil ha mer.

 

edit: må nevne at siste firmware versjon for skjermen er 3.7 som skal visstnok modifisere noe på hvordan text er vist.

Nå er ikke jeg noen skrifttype ekspert, men jeg kan si at i 3.6 som jeg har er da skrift lett å lese ingen problemer.

 

Det jeg tenkte da jeg leste om det var jo at faktisk produsenten virker da som det faktisk følger opp skjermene sine og ikke bare hiver de ut. Men om det er mulig å oppgradere firmware på skjermen vet jeg ikke. Litt, eller MYE pga av at når ting funker, så er det ei heller ingen grunn til å tukle med det.

 

Og det sier jeg egentlig aldri, jeg tweaker og overklokker og herjer på, men for en gangs skyld: Jeg kan ikke se at skjermen kan bli noe bedre. Jeg er faktisk fornøyd.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...