Gå til innhold

Reklamasjonsrett på pc,


Anbefalte innlegg

Okay, jeg vet dette virker drit dumt og spør om, men jeg finner ikke noe svar til det med search, selv ikke på flere sider.

 

Det har seg slik at jeg kjøpte en pc, aspire 7520g, for nja 8 måneder siden. Men PC-en har ikke gjort hva selgeren sa den skulle kunne gjøre, langt ifra, grunnen til at jeg først vil bytte nå er at jeg ikke har fått testet den skikkelig før nå. Den fungerer absolutt ikke slik den skal. så jeg lurer rett å slett på om det er mulig å bytte den på noen måte i butikken, bryr meg ikke om jeg får litt mindre peng igjen.

 

kjøpte den i en ElPrice butikk, hvis det hjelper.

 

Takker for all hjelp :thumbup:

 

Edit: Selger sa den var god til mitt bruk, og på siden deres under reklamasjonsrett står det at man må ta kontakt umiddelbart etter at det er oppdaget, altså nå.

Etter min mening, så har du fortalt om et behov som du har ved kjøp av telefon. Om selger da ikke har hindret deg i kjøpet, fordi den mangler den egenskapen du faktisk primært skal bruke den til - så har varen en mangel. Dette kan man selv hente ut av disse paragrafene:

 

QUOTE

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

 

Når en vare har en mangel, så har du krav på at mangelen utbedres - enten ved reparasjon, eller omlevering til ny vare uten nevnte mangel. Begge disse er umulige å gjennomføre for selger, da ALLE telefonen har denne mangelen for deg.

 

Da har du krav på heving av kjøp, dvs pengene igjen. Og da kan du kjøpe deg en annen telefon, enten hos elprice eller andre steder.

 

Anbefaler deg allikevel å være vennligst mulig mot elprice, og kjøpe ny telefon der. Dette kan fort bli ord mot ord i butikk, så anbefaler deg å reise opp dit i morgen og prate med de smile.gif.

 

Ifølge det denne karen (alastor) sier, så har jeg rett til å bytte? Beklager hvis jeg høres ut som en idiot :p

 

Edit 2: Faen eg snakke om 4 mnd? heller 8 (sorry var litt trøtt og vekke i går kveld)

Endret av Diabolicelf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du stiller veldig dårlig her. Dersom du i løpet av rimelig tid hadde oppdaget mangelen ved varen kunne du krevd å få heve kjøpet, men 4 måneder er mer enn hva som normalt tolkes som "rimelig tid", i tillegg til at maskinen har mistet veldig mye verdi på disse månedene.

Lenke til kommentar

I de siste 4 måndene har vi fått nye Intel CPU og dette har introdusert en ny genarasjon av bærbare med overlegene egenskaper. Jeg kan tenke meg at flere ønsker å "bytte" sin "utgått" laptop. Men jeg frykter at dette er urimlig krav.

 

Du sier at "Men PC-en har ikke gjort hva selgeren sa den skulle kunne gjøre", kan du utdybe dette?

Lenke til kommentar
hei, regnet med problemer med de 4 månedene. Men siden det akkurat er oppdaget må det jo nesten rettes, hva gjør de da? bytter inn i en annen pc?

Det er ikke bare når en mangel oppdages som har noe si, men når den burde ha blitt oppdaget. Du sier den absolutt ikke fungerer som selger har sagt. Det er noe du i så fall burde ha oppdaget med en gang, ikke 4 måneder etter kjøpet.

Lenke til kommentar
Selger har krav på 2 forsøk på å rette feilen før du kan kreve omlevering eller heving av kjøpet.

 

Hvordan kan de rette denne feilen? :p de sa at denne PC-en var god til å spille på og jeg trodde dem. Setter de inn nytt grafikk kort etc da? :p tvile (no offense)

Lenke til kommentar

Hvis du vil overbvise dem, da bør du finne andre argumenter. Spilleytelse er et "relativt" begrep og dette forandrer seg raskt og da kan de alttid "komme seg unna" dette. For å ilustere dette poenget: Jeg har bygd en rigg for 2 månder siden, og snart kommer nye grafikk-kort og da kan jeg trygd si at den har "dårlig spilleytelse", men dette er relativt til den nye teknlogien. Jeg tviler at du kan få gjennomslag på "dårlige spilleytelse" som argumentet for å bytte en 4 månder gammel bærbar.

 

Hvis du kan vise til mangel/feil på maskinen da har du mye bedre muligheter for å få gjennomslag.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
hmmmm... smart sam_oslo, men jeg prøvde spill som skulle funke da, get it? men jeg har en del mer jeg ikke liker som jeg kan bruke! Takker for nyttig innspill!

1) PCen er kjøpt i butikk, du har ikke angrerett. I de tilfellene du har angrerett (f.eks. kjøp over nettet) er den på 14 dager, ikke ca. 8 måneder.

 

2) Reklamasjon, som det er snakk om her, forutsetter at det er en mangel ved produktet, og at du melder fra om dette innen rimelig tid fra den mangelen burde ha blitt oppdaget. 8 måneder med maskinen før du finner ut at den ikke har spillytelsen du mener den burde ha samt at det er andre ting du "ikke liker" tilsier at reklamasjon er utelukket.

 

Det virker ærlig talt mer som at du har funnet ut at du kanskje ikke valgte helt rett maskin for at den skulle holde en stund til bruken din, og nå leter du etter en eller annen unnskyldning for å kunne kreve en ny maskin.

 

Dersom maskinen har en mangel, kan selger kreve å utbedre mangelen gjennom reparasjon. Dersom det kun er de tingene som du har oppgitt som er problemet er det ikke noe som helst butikken kommer til å gjøre med dette.

 

Edit: For problemet med strømmen, forsøker de først med et annet adapter. Fungerer det får du nytt adapter, fungerer det ikke går maskinen inn på reparasjon.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
hmmmm... smart sam_oslo, men jeg prøvde spill som skulle funke da, get it? men jeg har en del mer jeg ikke liker som jeg kan bruke! Takker for nyttig innspill!

1) PCen er kjøpt i butikk, du har ikke angrerett. I de tilfellene du har angrerett (f.eks. kjøp over nettet) er den på 14 dager, ikke ca. 8 måneder.

 

2) Reklamasjon, som det er snakk om her, forutsetter at det er en mangel ved produktet, og at du melder fra om dette innen rimelig tid fra den mangelen burde ha blitt oppdaget. 8 måneder med maskinen før du finner ut at den ikke har spillytelsen du mener den burde ha samt at det er andre ting du "ikke liker" tilsier at reklamasjon er utelukket.

 

Det virker ærlig talt mer som at du har funnet ut at du kanskje ikke valgte helt rett maskin for at den skulle holde en stund til bruken din, og nå leter du etter en eller annen unnskyldning for å kunne kreve en ny maskin.

 

Dersom maskinen har en mangel, kan selger kreve å utbedre mangelen gjennom reparasjon. Dersom det kun er de tingene som du har oppgitt som er problemet er det ikke noe som helst butikken kommer til å gjøre med dette.

 

Edit: For problemet med strømmen, forsøker de først med et annet adapter. Fungerer det får du nytt adapter, fungerer det ikke går maskinen inn på reparasjon.

 

 

Heh, nei sorry, vil ikke finne grunn til å bytte, PC-en funker bare ikke slik som den skal, en venn har en helt lik som kjører ting bedre. Jeg vil bare at PC-en min skal funke som den skal. Men hvis jeg kan få byttet den i en bedre gjør jeg jo dette. Vet det virker litt rart.

Lenke til kommentar

Jeg har acer aspire 7520G det har han... nei vent, han har 7520ZG eller noe sånt. me geforce 8400M GS, så litt bedre skjermkort, men jeg kjører på XP. Uansett, vet noen om det er mulig å

skifte prosessor og GPU på denne PC-en? finner ingenting via google

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...