Gå til innhold

K20D, Alpha 200 og D80 for terningkast 3 i ny ”kjempetest”


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De lister opp hvor mye de vektlegger de forskjellige egenskapene og de begrunner avgjørelsen. Vi kan vel ikke klage så mye på det. Når kameraene er nesten like så vil det være bortimot tilfeldig hvem som vinner.

 

I dette tilfellet så testet de D80 med et dyrt objektiv, hadde de testet det med et 18-55 objektiv så hadde det fått høyere score på grunn av prisforskjellen. Så testen sammenligner ikke likt mot likt og da blir resultatet fort misvisende hvis man ikke blir informert om det.

Lenke til kommentar

 

msn.com - Hva kan du forvente av noe fra M$?

 

Nikon D80 får 3 (mot D60 som får 5) med blant annet denne idiotiske kommentaren:

 

Dette kommer av at dette kameraet ikke har mange av funksjonene vi har vent oss til i nyere kameraer, som for eksempel bildestabilisering

 

Viser jo bare at det ikke er en som har peiling på kamera som har gjordt testen. De har sikkeer bare sammenlignet ei liste med tekniske detaljer..

 

Oppfordrer alle til å gi terningkast på artikkelen på bunnen av artikkelen!

Endret av Epp
Lenke til kommentar
De lister opp hvor mye de vektlegger de forskjellige egenskapene og de begrunner avgjørelsen. Vi kan vel ikke klage så mye på det. Når kameraene er nesten like så vil det være bortimot tilfeldig hvem som vinner.

 

K200D får trekk på bildekvalitet. Da er iallfall ikke kvaliteten lik mellom kameraene. :p

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kaller dette en SJEMPETEST jeg, mer beskrivende :)

 

Jeg greide ikke å motstå fristelsen til å gå inn på K20D artikkelen. Der fant jeg kun ei annonseside. Sånt er tillitvekkende. Selvfølgelig mulig at det var noe feil ved lenka, men jeg tenker mitt. Testing etter klipp og lim metoden.

 

Litt morsomt når testere avslører seg så til de grader.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Samme test var på forsiden av nettavisen.no tidligere i dag. Teknofil.no og nettavisen er vel muligens noe av samme ulla.

 

Lurer på hva de ilegger "billedkvalitet" som f.eks K200D i følge dem er dårligere på enn 450D. Leser de brosjyren og ser på antall megapixels?

 

Jeg tviler ikke på at en 450D er lettere å bruke enn K20D eller Sony A700 for en nybegynner som aldri har hørt om lukkertid og blender, men da kunne de også sagt at det var alt de var ute etter i testen. Slik den står nå er det bare latterlig. De må jo ta et hint når resultatene strider totalt mot alle andre tilsvarende tester.

 

Nå kjenner jeg ikke så godt til Olympus E-serien, men hva mener de med at E-420 ikke har "skikkelig stabilisering" ?

Lenke til kommentar

"Test:

- Bildekvalitet. Bruk auto, rett kameraet mot en scene med svært vanskelig lys, og knips. Ikke bry dere om at etterprosessering er noe man bør gjøre, baser vurderingen utelukkende på om ting blir for mørke eller lyse, alt etter din egen smak. Om du ikke har noen smak, er lyse bilder bra."

 

 

Neida. Men likevel, "bildekvalitet" kan godt være definert som annet enn måtene f.eks. DPreview tester ISO-ytelse på kameraene. :)

Lenke til kommentar
Samme test var på forsiden av nettavisen.no tidligere i dag. Teknofil.no og nettavisen er vel muligens noe av samme ulla.
Teknofil, Vi Menn, Lyd og Bilde, Gadget, og hva de nå heter alle sammen. De har alle det til felles at stoffet masseproduseres. Og så resirkuleres det mellom redaksjonene. Enten at de kjøper av hverandre, (de halvseriøse), eller de stjeler fra hverandre (de totalt useriøse).

De halvseriøse har noe brukbart stoff. Når de holder seg til fagområder de kan. Hvorfor sprer de kunnskapsfeltene sine så mye at de forskrever seg så totalt? Jo, fordi de er halvseriøse.

 

Det samme gjelder i stor grad mange såkalte fotomagasiner, spesielt mer Photoshop orienterte magasiner, men og mange av disse med digital i navnet. Phøy! Rett og slett bortkasta tid og penger å lese dem.

 

Mye mer å hente f.eks. her. Det du får her er brukererfaringer. Selvfølgelig så har de fleste av oss skylapper, vi har og svært ulike kunnskaper, men det er tross alt ikke rene skrivebordsprosjekt. Og kunnskapene til de fleste forumbrukere er nok høyere enn mange av disse "testerne".

 

Noen hederlige unntak finnes det selvfølgelig. Både på papir og på nett. Men de er i fåtall.

 

Dette var det deilig og få sagt :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Nå kjenner jeg ikke så godt til Olympus E-serien, men hva mener de med at E-420 ikke har "skikkelig stabilisering" ?

 

E-420 har ikke innebygget bildestabilisering, og det finnes ikke rimelige sbiliserte objektiver til four-thirds. Selv synes jeg det var en bommert av Olympus å ikke inkludere bildestabilisering i E-420, menmen.

Lenke til kommentar

Alle tester i ALLE blader, magaziner, online plasser (som dette) blir avgjort av hvor mye annonsekroner diverse produsenter spytter i. Et produkt som er hovedsponsor i et blad blir ALDRI slaktet uansett hvor dårlig produktet er.

 

Skal du VIRKELIG vite hvor bra et kamera er, og hva det duger til ;Og ikke minst om det passer akkurat for deg! Prøv det selv!

Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlig.

Jeg velger å bruke k200d som eksempel siden jeg selv kjenner kameraet: K200d får trekk for å ikke ha redigeringsmuligheter i kameraet, selv om det blant annet har in-camera-raw-development og mange ulike fargefiltere og effekter. Hvor vanlig er det med mer etterbehandling i kameraet enn dette? Og seriøst: Etterbehandling gjøres på en PC, ikke på en mikroskopisk skjerm ute. K200d får også trekk i bildekvaliteten ehh, i Akams test kom jo k200d bedre ut på bildekvalitet enn på d60 og A300. I tillegg har de ikke trukket frem to av k200ds virkelige salgsargument, nemlig værtetting og ergonomi i denne klassen. (ergonomi er nevnt, men ikke plassert som +) Ironisk nok har de ikke sagt et ord om K200ds hastighet som ligger under resten av kameraene? Dette blir rett og slett bare for dumt.

 

 

Ser også ut som om utvendig design er viktigere enn ergonomi. Selvsagt er jo viktigere at kameraet ser bra ut enn at det faktisk er godt å holde i. :roll:

 

Vil samtidig komme med en oppfordring å legge inn brukererfaringer i prisguiden.

fototim: Link til K20d testen

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Typisk eksempel på "test på generelt grunnlag"

 

Slike tester fungerer ikke.

 

 

Eksempel. Jeg skal til Sahara og dekke et motorsykkel løp som fotograf. Kan jeg da dra noen konklusjoner av en generel test av flere kamera?

 

Nei. Kamera jeg har nå feks, som er EOS 450D er ikke en 6'er på generelt grunnlag, jeg regner med den ville kaste inn håndkle etter 1 dag i sanden. Altså. Mer eller mindre terningkast 1 til mitt bruk. Et kamera med værtetting ville da komme mye lengre opp på testen, da dette ville mer eller mindre være noe for mitt bruk. Til hobby bruk der jeg knipser bilder på auto når jeg ser noe fint, og ikke tar hobby'en min særlig alvorlig? Der er den mere en 5'er eller lignende (vanskelig å avgjøre etter kort tids bruk)

 

Tester av kamera er rett og slett promotering og snikreklame og det gjøres ALT for dårlig tankevirksomhet rundt testene før de utføres.

Lenke til kommentar
Vil samtidig komme med en oppfordring å legge inn brukererfaringer i prisguiden.

fototim: Link til K20d testen

Ok. Der er det tydeligvis noen som har reparert ei død lenke, eller drevet med litt mer klipp og lim. Ikke godt å si. Kanskje ikke så interesant heller.

 

Når det gjelder oppfordringen din, jeg har allerede lagt inn min brukerfaring i prisguiden.

 

Om du mener å kommentere anmeldelsen vi snakker om så sier jeg,

takk men nei takk.

Hadde de enda frista med en premie, en kasse bananer f.eks ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...