Gå til innhold

Hvor langt kan Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz klokkes?


Anbefalte innlegg

Kjører den nå på 4.0 Ghz. Den virker stabil. Så langt hvertfall... Er ute etter å presse den til det ytterste her så hvis noen veit hva som er max så vil jeg gjerne høre?

 

Cpu ligger nå på 28-29 grader ved vanlig bruk ved 4.0 Ghz. Kjerne 1 og 2 ligger fra 40 - 42 grader.

 

Noen forslag til max OC? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen kan si hvor langt akkurat din prosessor klokker - med E8400 har jeg sett alt fra 3.4ghz til nærmere 5ghz, men normalen er mellom 3.8-4.3ghz på et bra hovedkort - kjøling har ikke så mye å si som på en f.eks Q6600, så Zalmankjøleren vil duge selv om den ikke akkurat gir mest for penga lenger for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Jeg har eksperimentert litt med både 4.1 og 4.2GHZ, men har kommet frem til at 4GHZ (5 x800) er den beste for 24/7. Fordi da kjører den på forholdshvis lave spenning og temperaturer. Du kan godt kjører på 4.2GHZ også, men da må du fore en god del mer volt.

 

Jeg kjører 4GHZ med 1.29v(Idle/load) og har følgende Idle-temp:

EVERSET, CPU: 36, Core#1: 42, Core#2: 49

Realtemp: Core#1: 32, Core#2: 39

 

fro det første hadde jeg ikke klokka så langt for det er nesten 99% sjanse for at den tempen din ikke stemmer.

Du nærmer deg briste punkte g vis du har den tempen må du i allefal ha pcen inni en frysedisk

 

Idle CPU-temp på Rundt 30 grader er ikke unormalt for en E8400@4GHZ. Men dette er selfølglige ifølge Realtemp som skal være mer riktig for 45nm CPU.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Temp på 45nm cpu er veldig lite å stole på , selv med Realtemp - har en E8500 i en pc med ganske så brukbar vannkjøling, selv med dette viser Realtemp 40-42c idle og rundt 70 under load, spiller ingen rolle om den er uklokket eller kjører på 4.5ghz med 1.45vcore. Kan bare nevne at min Q6600 idler på rundt 25c og max prime95 45c ved 3.8ghz med samme kjøling.

 

EDIT:

 

Sam: Trodde da du skulle klare mye høyere oc med det superkortet ;)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Temp på 45nm cpu er veldig lite å stole på , selv med Realtemp - har en E8500 i en pc med ganske så brukbar vannkjøling, selv med dette viser Realtemp 40-42c idle og rundt 70 under load, spiller ingen rolle om den er uklokket eller kjører på 4.5ghz med 1.45vcore. Kan bare nevne at min Q6600 idler på rundt 25c og max prime95 45c ved 3.8ghz med samme kjøling.

 

EDIT:

 

Sam: Trodde da du skulle klare mye høyere oc med det superkortet ;)

 

Temperaturene er ikke å stole på uansett, med mindre du har super-duper lasermålere. Hvis systemet passerer stablitettester og oppfører seg "normal" under krevende situasjoner i daglige bruk. da har man klokket riktig.

 

Du trodde feil, fordi jeg klokker ikke for å sette rekorder, jeg klokker for å ha en rask og responsivt system for daglig 24/7 bruk. Jeg har ingen behov for å kjøre system til det yterste bar for å gjøre det. selv om systemet har klart seg utmerket gjneom flere stabilitettester @4.2GHZ, men jeg velger å kjøre på 4GHZ for 24/7 bruk.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Temperaturer på 65nm virker å være mer "korrekte" hvis man kan si det sånn.

 

Og ang. min lille hovedkort"mobbing" så vil jeg bare frem til at det finnes veldig mange bra hovedkort der ute, det finnes ingen som er suverene blant toppkortene - medmindre man er fanboy, hvilket gjør diskusjon nyttesløst.

Lenke til kommentar

Du får lov til å være fornøyed og stolt av din Gigabyte, jeg skal ikke kalle deg for fanboy" for det.

 

Jeg legger ut et par bilder av stabilitetstester for deg, da kan du se hvorfor jeg er fornøyd med Maximius. Denne babye kjører dønn stable på 500MHZ så glat som smurt. De er ikke mange kort som klerer dette så glatt.

 

clipboard17bq1.th.jpg clipboard15mw3.th.jpg clipboard36ir2.th.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har flere kort, akkurat nå sitter jeg ved en maskin med Abit iX38 btw - slettes ikke ille det heller ;-)

 

8x500? Er det noe spesielt a? Sjekk E8400/E8500 OC tråden på Xtremesystems - de har tilogmed klart 500mhz med et MSI X48C.

 

Men hvorfor kjøre 500mhz til daglig? Det er egentlig bare programmer som Sisoft Sandra og lignende som "tjener" noe på det.

 

Edit: Er du forresten klar over at noen av de høyeste fsb noensinne oppnådd med E8400 er gjort med Asus sitt siste kort som virkelig VAR overlegent, nemlig P5B Deluxe - det duger enda med riktig ram. mellom 550-600mhz fsb er ikke uvanlig.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Jeg er ute etter å klokke max. til 24/7 bruk. Presse systemet til max så det holder en stund ved bruk daglig.

 

Mitt gear er:

4x

Cpu

Hovedkort

TowerPowersupply

Cpu kjøler

Skjermkort

 

Noen meninger?

 

Jeg har aldri klokka før, men lest mye om det på nette. Dette er den første pcen jeg har klokka. Den kjører på 4,1 ghz nå med auto på Vcore samt alt det andre. Har en følelse på at det er bedre å punshe imm selv, men er ikke sikker på hva jeg skal sette.

 

Den virker stabil på 4,1 ghz, klokka den 100 mhz siden jeg lagde denne posten. Klarte fint 10 timer med Orthos hvertfall. 455 x 9 = 4100 mhz ca.

Endret av Mavado
Lenke til kommentar
Jeg har flere kort, akkurat nå sitter jeg ved en maskin med Abit iX38 btw - slettes ikke ille det heller ;-)

 

8x500? Er det noe spesielt a? Sjekk E8400/E8500 OC tråden på Xtremesystems - de har tilogmed klart 500mhz med et MSI X48C.

 

Men hvorfor kjøre 500mhz til daglig? Det er egentlig bare programmer som Sisoft Sandra og lignende som "tjener" noe på det.

 

Edit: Er du forresten klar over at noen av de høyeste fsb noensinne oppnådd med E8400 er gjort med Asus sitt siste kort som virkelig VAR overlegent, nemlig P5B Deluxe - det duger enda med riktig ram. mellom 550-600mhz fsb er ikke uvanlig.

Jeg bruker ikke Sisoft Sandra og bryr meg lite om hva "Diagnostic and Reporting"-software måtte mene.

 

Jeg kjører på 500FSB fordi systemet klarer det stabilt med lunkene teperaturer. Som hovedregel, "tjener" man en del på høyere FSB. Jeg driver ikke med bare spill på denne maskinen og driver en god del med programmering også. Kjører en god del andre software som ikke "taper" på høy FSB, for å si det sånt. Jeg liker dette først og fremst fordi RAMen kjører 1:1 på 1000MHZ og dette øker generelle ytelsen på Vista og en del av mine programmer.

 

Jeg har også sett at de nye Asus kortene kjører 550-600FSB, men det høyeste jeg klarte å kjøre stabilt på Maximus, var 525FSB. Forløpige er jeg veldige fornøyd med den generelen Vsta-ytelsen på (8x500), men jeg er stadige åpen for forbederinger. Hvis du mener at man bør kjøre lavere FSB 24/7, vil jeg gjerne høre dine argumener.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Kjør på 500mhz du, sålenge du synes det er best og det fungerer for deg så spiller det vel liten rolle hva andre mener.

 

Får prøve å se om det er noe forskjell... Jeg liker faktisk å høre andres meninger ;)

 

Har det noe å si om det står på auto da? Klarer bios'en selv å regne ut riktig tall slik at ytelsen blir bra eller burde jeg skrive inn selv?

Endret av Mavado
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du får lov til å være fornøyed og stolt av din Gigabyte, jeg skal ikke kalle deg for fanboy" for det.

 

Jeg legger ut et par bilder av stabilitetstester for deg, da kan du se hvorfor jeg er fornøyd med Maximius. Denne babye kjører dønn stable på 500MHZ så glat som smurt. De er ikke mange kort som klerer dette så glatt.

 

Jo.

 

F.eks. Asus P5K til en tredjedel av prisen for ett Maximus klarer dette like greit.

 

Når du kommer opp mot og over FSB=600 (dual core/45nm) begynner du å snakke. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...