Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makt-Norskeksamen VKII 2008


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg valgte oppgave 6, som mange andre. Eneste jeg var fornøyd med var overskriften som ble "World Wild West", hvor jeg skrev om positive og negative sider om internett i forhold til ungdommen... Skrev 3 håndskrevne sider, men suger generelt til å skrive stil og da spesielt nynorsk. Tipper jeg får karakter 3

Likte den overskriften! Vurderte noe lignenede men fant ut at jeg skulle fokusere litt mer på mobbing så da ble det "Den virtuelle gapestokken" :!:

 

Her ligger vurderings- og sensorveiledningen hvis noen er interessert, står ikke så mye men men.

udir.no

Lenke til kommentar
Dere som har skrevet oppgave 5 om vold, hvordan gjorde dere det? Hva tok dere med etc, og hvordan "bygde" dere opp oppgaven?

 

Litt nysgjerrig, føler jeg kan ha skrevet for mye svada selv =/

 

du har kanskje lest innlegget mitt tidligere, men jeg kan jo gjenta meg selv. Selv begynte jeg med å definere vold og makt, samt gjorde det klart hva jeg ville ta opp (menn som fører vold mot kvinner). Her hadde også tatt med statistikk over voldtekter o.l

 

Jeg vet ikke om det er OK å avgrense temaet på denne måten? Andre som vet noe om dette ?

 

hvordan løste du oppgaven selv ?

 

Dere som har skrevet oppgave 5 om vold, hvordan gjorde dere det? Hva tok dere med etc, og hvordan "bygde" dere opp oppgaven?

 

Litt nysgjerrig, føler jeg kan ha skrevet for mye svada selv =/

 

du har kanskje lest innlegget mitt tidligere, men jeg kan jo gjenta meg selv. Selv begynte jeg med å definere vold og makt, samt gjorde det klart hva jeg ville ta opp (menn som fører vold mot kvinner). Her hadde også tatt med statistikk over voldtekter o.l

 

Jeg vet ikke om det er OK å avgrense temaet på denne måten? Andre som vet noe om dette ?

 

hvordan løste du oppgaven selv ?

Lenke til kommentar

Jeg skrev kåseriet om herseteknikker. Fikk litt panikk da det var den eneste kåserioppgaven, kåseri er det eneste jeg klarer å få 5 eller 6 på. Fikk rablet ned 2 sider med teithet til slutt, så håper virkelig at nynorsken holder!

 

Aldri mer nynorsk eller teite norskstiler:D

Lenke til kommentar
Jeg valgte oppgave 6, som mange andre. Eneste jeg var fornøyd med var overskriften som ble "World Wild West", hvor jeg skrev om positive og negative sider om internett i forhold til ungdommen... Skrev 3 håndskrevne sider, men suger generelt til å skrive stil og da spesielt nynorsk. Tipper jeg får karakter 3

Likte den overskriften! Vurderte noe lignenede men fant ut at jeg skulle fokusere litt mer på mobbing så da ble det "Den virtuelle gapestokken" :!:

 

Her ligger vurderings- og sensorveiledningen hvis noen er interessert, står ikke så mye men men.

udir.no

 

Hehe, "Den virtuelle gapestokken" var av samme gode kvalitet, bare litt annet tema :)

Synd overskriften ikke har alt å si, eller hva? ;)

 

Oppgaven min samsvarte greit med sensorveiledningen, men det hjelper lite med dårlig nynorsk...

 

Hvordan gikk det ellers da?

Lenke til kommentar
Her ligger vurderings- og sensorveiledningen hvis noen er interessert, står ikke så mye men men.

udir.no

Huff, jeg likte ikke den "Evne til å problematisere stoffet må tillegges vekt i vurderingen.". :ph34r:

Det var nesten det eneste jeg gjorde:p

 

Hvordan løste du oppgaven egentlig?

Lenke til kommentar
Dere som har skrevet oppgave 5 om vold, hvordan gjorde dere det? Hva tok dere med etc, og hvordan "bygde" dere opp oppgaven?

 

Litt nysgjerrig, føler jeg kan ha skrevet for mye svada selv =/

 

du har kanskje lest innlegget mitt tidligere, men jeg kan jo gjenta meg selv. Selv begynte jeg med å definere vold og makt, samt gjorde det klart hva jeg ville ta opp (menn som fører vold mot kvinner). Her hadde også tatt med statistikk over voldtekter o.l

 

Jeg vet ikke om det er OK å avgrense temaet på denne måten? Andre som vet noe om dette ?

 

hvordan løste du oppgaven selv ?

 

Dere som har skrevet oppgave 5 om vold, hvordan gjorde dere det? Hva tok dere med etc, og hvordan "bygde" dere opp oppgaven?

 

Litt nysgjerrig, føler jeg kan ha skrevet for mye svada selv =/

 

du har kanskje lest innlegget mitt tidligere, men jeg kan jo gjenta meg selv. Selv begynte jeg med å definere vold og makt, samt gjorde det klart hva jeg ville ta opp (menn som fører vold mot kvinner). Her hadde også tatt med statistikk over voldtekter o.l

 

Jeg vet ikke om det er OK å avgrense temaet på denne måten? Andre som vet noe om dette ?

 

hvordan løste du oppgaven selv ?

 

Hørtes greit ut det da.

 

Jeg skrev mer løst og fast, definerte vold og sa at det var et alvorleg samf.problem etc.

Skrev om forskjellige typer vold, knyttet til de tekstene liksom. Blind vold, jentevold, familevold(vold mot kvinner og barn). Og en helt vanlig konklusjon mot slutten om at det må holdningsendringer til etc. Skrev passe langt, og følte nynorsken gikk fint, så jeg tror det blir 4. Håper de ikke ser så mye på innholdet, men på nynorsken, som kanskje kan løfte teksten opp til 5. Men tror det er ønsketenkning...

Lenke til kommentar
Det var nesten det eneste jeg gjorde:p

 

Hvordan løste du oppgaven egentlig?

På min vanlige måte: skrive litt om ditt og datt med glidende overganger og et par tørre spøker. =/ Nynorsk er mitt beste fag, da, så sånn sett er jeg ikke ekstremt bekymret.

Lenke til kommentar
noen som krev oppgave 4 om minoriteter? jeg refererte egentlig ikke dirkete til tekstene da det sto " ta utgangspunkt i". men jeg nevtne noe om samer...

 

Jeg skrev 4. refererte bare til den teksten hvor det stod at makt handlet også om å være på hjemmebane, ikke bare være mange. Der trakk jeg inn samene i finnmark, som er på hjemmebane, og samene i oslo som er på bortebane. Og hvordan dette påvirket de. Ellers refererte jeg ikke til noen verdens ting :/

Lenke til kommentar
Skrev oppgave 1,jeg.

 

Glemte overskrift :scared:

 

 

 

Skikkelig surt! Glemte også overskrift på den oppgaven ...OG sjanger(!)

 

latterlig! akkurat det samme på meg. glemte overskrifta. utrolig irriterende

men stod det nevnt i oppgaven at vi Måtte ha overskrift? for hvis det ikke gjorde det kan vi jo ikke få trekk..?

Lenke til kommentar
latterlig! akkurat det samme på meg. glemte overskrifta. utrolig irriterende

men stod det nevnt i oppgaven at vi Måtte ha overskrift? for hvis det ikke gjorde det kan vi jo ikke få trekk..?

Det sto øverst i informasjonen om oppgavene at man skulle lage overskrift selv hvis ikke noe annet var spesifisert. Synd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...