Singularitet Skrevet 22. mai 2008 Skrevet 22. mai 2008 Har planer om å bygge meg en NAS med FreeNas, har lest på sidene dems men lurer på en ting, klarer FreeNas å lage raid5 selv om HK ikke støtter det?? Sikkert et dumt spørsmål men jeg gjør det for det.. Synes det ikke er helt klart i teksten til FreeNas.
FCW Skrevet 22. mai 2008 Skrevet 22. mai 2008 Tror det gikk an ja, men husker ikke helt 100% nøyaktig. Blir et SW Raid da vel. Styrte en del med FreeNAS da jeg skulle sette opp en filserver, husker jeg ikke fikk den til å boote opp skikkelig etter jeg hadde installert OS'et....kan ha vært noe HW kluss uten at jeg er helt sikker. Flere påpekte også, såvidt jeg husker, at FreeNAS kunne være noe ustabilt/lite utviklet, uten at jeg har noen direkte mening eller oppfatningom det. Er et halvt år siden jeg balte med dette Endte opp med Ubuntu server med Raid 5, og det angrer jeg ikke på! Lykke til uansett FC
Singularitet Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Skrevet 23. mai 2008 Kanskje det kan være en løsning ja... Er Ubuntu vanskelig å sette opp? Var det SW eller HW raid5 du satte opp? Hvordan HW er det i resten av serveren du har?
FCW Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 Kanskje det kan være en løsning ja... Er Ubuntu vanskelig å sette opp? Var det SW eller HW raid5 du satte opp? Hvordan HW er det i resten av serveren du har? Av Hardware er det ikke noe saftige greier; Celeron prosessor, mATX HK med integrert grafikk og bl.a. 4 SATA porter+2 IDE, 1 Gb DDR2 RAM m.m. Kjører en IDE disk som systemdisk og 4*500Gb disker i SW Raid5. Skulle jeg kjøpt igjen ville jeg kanskje tatt en litt sprekere CPU og et HK med noe flere SATA porter, men lever foreløpig godt med det oppsettet jeg har Om Ubuntu er vanskelig? Tja...jeg hadde null erfaring med Linux på forhånd, og det var en liten omstillingsprosess å slutte å tenke Windows. Forøvrig brukte jeg denne guiden en del, samt en del googling. Oppsett og installering gikk egentlig helt greit, styrte litt med Sambadeling og brukerrettigheter, men fikk alt i boks etter litt prøving og feiling. Jeg hadde en gammel PC som jeg lekte med både Ubuntu desktop, Ubuntu server og FreeNAS. Endte da opp med Ubuntu server som jeg "fjernstyrer" via Webmin. Med linux har du nesten ubegrensete muligheter. FC
bjorn.e Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 FreeNAS støtter software raid5 på lik linje med Ubuntu (annen implementasjon, men i siste versjon er angivelig gvinum noe raskere enn md) Hva angår stabilitet, så har eg ikkje brukt FreeBSD over lengre tid siden tidlig i dette millenum. Den gang var det stabilt. Linux og md har alltid vært stabilt for min del. (Ser forøvrig at freenas fremdeles er basert på 5.x serien til freebsd, og det er samme som eg brukte til software raid 5 for lenge siden. Men på den tiden hadde Linux bedre disk ytelse, så det ble linux i ettertiden også).
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 Av Hardware er det ikke noe saftige greier; Celeron prosessor, mATX HK med integrert grafikk og bl.a. 4 SATA porter+2 IDE, 1 Gb DDR2 RAM m.m. Kjører en IDE disk som systemdisk og 4*500Gb disker i SW Raid5. Ad notam; Ubuntu server må ha PAE støtte på CPU'en. Pentium M og Celeron M (laptop utgavene) har ikke dette.
bjorn.e Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 Dette med PAE, har det vært gjeldene hele veien for Ubuntu server? Har ikkje hatt annet enn Pentium-M maskiner i parken de 2 siste åra - og er rimelig sikker på at eg har prøvd Ubuntu server (bl.a. for å installere Xfce desktopen før Xubuntu dukket opp)
mrblc Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 Jeg bruker FreeNAS til HW RAID-5, og trives veldig med resultatet. For SW RAID-5 skal det være ganske enkelt å sette opp, men dette har jeg ikke prøvd da jeg har mer enn nok mulighet til å utføre det i HW. Jeg har prøvd både webmin og FreeNAS sitt grensesnitt, og må ærlig innrømme at jeg foretrekker FreeNAS sin GUI.. Derfor vil jeg tro at dette blir en smakssak mer enn noe annet.. Uansett. det er mulig med begge varianter. Lykke til. -Blc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå