Gå til innhold

Hvorfor er du med i en guild, kinship og lignende i MMORPG spill?


Anbefalte innlegg

Jeg har spilt en god del MMORGP'er opp gjennom årene og vært med i et og annet guild, kinship og så videre med blandete erfaringen. Disse erfaringene pluss erfaringer jeg har hørt fra andre får meg til å undre på hvorfor folk blir med i noe slikt. Jeg er ikke kritisk, bare nysgjerrig.

 

Sånn jeg ser det er det tre hovedtyper av guilds/kinships og lignende.

 

1. Raidere. Dere raider, så i et raid-guild er det lettere å finne folk å raide med. Størrelsen på guildet avhenger mye fra guild til guild, men i hovedsak består de av folk som er på høyt level og liker å raide, så det kan være mange medlemmer.

 

2. Venner. Dette er folk som spiller mye sammen uansett og danner et guild for å lettere kunne holde kontakt. Slike guilds er som regel små, ofte ikke mer enn ti, femten personer. Det høres kanskje stusselig ut i forhold til guilds med flere hundre medlemmer, men i realiteten gjør at det alle blir nære venner over tid og spiller mye sammen. Det skaper en viss kjemi mellom folkene, noe som er svært viktig for samholdet senere når de kommer opp i level.

 

3. Popularitetskonkurranser / guildchat. Mange rekrutterer stort sett hvem det skal være til et guild for å få så mange medlemmer som mulig. Det er selvsagt ikke noe galt i det, men naturligvis betyr det at alle mulige folk kommer dit. Ulikt en guild bestående av venner som har et felles mål har mange av medlemmene i en slik guild ikke noe felles bortsett fra navnet på guildet. Det er vanskelig å bli kjent med andre medlemmer, men til gjengjeld blir det mye enklere å få ting vi trenger som penger, utstyr og så videre da det er så mange medlemmer.

Dette er også en enkel måte å stadig få folk å snakke med, så det sosiale er også en viktig del av store guilds.

 

4. Ensomme vandrerer. Disse har null interesse av å bli med i en guild, men foretrekker å spille mye solo. Når det er tid for grupper er det sjelden et problem likevel med litt innsats, og selv om man sjelden møter samme person to ganger på en uke eller en måned kan de enkelt innstille seg etter gruppen de er med i og raskt få et overblikk over hva rollen deres er der og da. Det betyr at en healer kan bli nødt til å spille som DPS til tider, og en tank kan bli nødt til å være support. Det går likevel greit med litt trening.

 

Så fordi jeg er nysgjerrig, hvilken av disse guildene foretrekkr dere? Selv er jeg en nr 4 stort sett, men kan være en nr 2 til tider om jeg finner noen å starte en guild med. Jeg foretrekker å spille alene og gjøre akkurat hva jeg vil når jeg vil, men skal jeg bli med i en guild blir det en minimal guild der jeg treffer de samme folkene hele tiden. Dette betyr selvsagt ikke at jeg ikke har venner i MMORPG'er, men jeg foretrekker å ha en person på en venneliste i stedet for i en guild. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel. personlig er jeg ikke ofte med i en guild, og når jeg er med så er jeg lite aktiv der.

føler litt at mange bruker guilder for å "jukse" litt. få lettere tilgang til våpen, utstyr etc.

 

sosialt kan en ha det uten guilds. finnes mange der ute som en kan bli kjent med.

føler at i guilder så treffer jeg ofte personer i så varierte aldersgrupper at det kræsjer litt. mens utenfor kan jeg helder oppsøke folk som er mer lik meg selv.

 

pluss jeg spiller spill for spillopplevelsen, ikke for å snakke med folk. det har jeg vennene som er fysisk rundt meg til :p

Lenke til kommentar

Alternativ 5, som sagt av Bear: Sosiale spill er ganske kjedelige når det ikke er noen å snakke med. Guildchat er et must etter hvert.

 

6. Organisert RP finner man lettest i et organisert RP-guild.

 

Ellers er det jo selvsagt en blanding av de to første - man skal jo gjerne gjøre på noe i spillet også, så raiding og PvP blir en naturlig utvidelse. Etter hvert som man blir bedre kjent med folk gjennom guildet, blir de også til venner (både sånne man henger med på nett og i spill, og sånne man treffer i virkeligheten).

Lenke til kommentar
For meg er det alternativ 5, sosiale. Jeg synes det er bønn kjedelig å vandre alene og da er det greit å ha en guild man kan chatte med hele tiden.

Det samme gjelder for meg.

Om jeg ikke har noen å jabbe med mens jeg gjør den endeløse grindinga eller questene, orker jeg ikke game.

Unguilda chars på servere hvor jeg har få / ingen venner og ikke klarer å få noen heller, blir sjelden spilt noe særlig på. Kan få de til 30-40, og så stopper det der. Har en 62 druid i WoW på en server, den stoppa på 62 fordi venna mine ble banna, guildet ble oppløst og jeg da ikke hadde noen å jabbe med og ingen å gruppe med eller noe. Klarte aldri å få gruppe uansett hvor mange timer jeg lette og hvor mange folk jeg spurte.

 

Skjedde noe lignende i AO. Folka jeg spilte med, slutta å spille til fordel for WoW og EQ, eller fordi de ble gift og ikke fikk lov til å spille mer. (Det skjedde med 3 av venna mine ><)

 

Så jeg er med i guild for det sosiale, jeg spiller generelt for det sosiale. Klarer ikke spille uten.

Lenke til kommentar

En ting som plager meg med MMORPG er nettopp dens fokusering på Guilds og det sosiale.

 

Dersom du er en slik person som spiller lite og mest i helgen (og bare noen timer maks) så er du temmelig utenfor å kunne klare deg og oppleve ting i spillet. Ikke minst å delta i Raids og instancer.

 

Det jeg hadde likt var en mulighet å faktisk spille en "loner". At dersom du ikke er i et guild så åpner visse dører til deg enn de som er i et guild. At du har "tjenester" som kunn du kan gi andre...noe ala et smuggler eller et "contact" type fyr.

Jo mer spillet tid du har som "guildless" jo mer og mer "ting/tjenester" får du. F.Eks "blackmarket items", mulighet å kunne snike deg inn i fiendens leir og stjele fra de, at du har "bakdører" inn til instanser osv osv.

Sånn at du som "solo/loner spiller" blir faktisk søkt etter av andre å delta i raids/groups...noe som er vanskelig dersom du er en casual player.

 

Synes det hadde vært kult...IMO.

 

Hmm, bør ta patent på den ideen og selge den...lol

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Greit nok det, men det kræsjer litt med multiplayer-delen av et MMO syns jeg :p

 

Nah, egentlig ikke. Du treffer jo folk. Det har bare et stygg tendens til at Guilder holder seg til sine egne på highlevel instanser osv. Og dette faller den "loner" spilleren ut fra....som meg...hehe.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...