Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har INGEN (dessverre) erfaring med overklokk, men desto mer jeg leser om dette, desto mer har jeg lyst til å prøve... Jeg trenger dog hjelp med selve prosessen....

 

Jeg har på ingen måte planer om å overklokke prosessor til døden, og nøyer meg lenge med et lite overklokk (hovedønsket er en STABIL maskin)

 

Dette har jeg av utstyr:

 

KINGSTON DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2

SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Aerocool Streamliner Black 14cm Fan W/12cm Adapter

ASUS P5K/EPU, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, SATAII, 2xPCI-Ex16

CORSAIR Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

INTEL Core 2 Duo E8200 2.66GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed

POWERCOLOR Radeon HD 3450 512MB DDR2, PCI-Express 2.0, SCS (HeatSink), DVI-I

ZALMAN Flkt 9500 CU AM2/ s478/ s775/ s754/ s939/ s940

 

Er vel bedre å oppgi for mye info enn for lite ;)

 

Bruker overvåkningsprogrammet som fulgte med HK til å sjekke temp her. Med Zalman-vifta har jeg aldri opplevd at prosessor går over 32grader. Temp på "system" (hva nå enn det betyr) ligger mellom 40 og 45 grader

 

Så- hva trenger jeg...? Er det noen "ferdige" (altså utprøvde) verdier jeg kan forandre i BIOS, eller finnes det noe xp-software som gjør samme jobben?

 

MÅÅÅ jeg gjøre noe med ram`n, eller kan den være som den er...?

 

Er det i det hele tatt noen vits å overklokke "litt"?

 

Mange spm... Håper noen kan hjelpe!!

 

Hilsen undrende som vil lære mer!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig med respons.. Forstår dog det.. er jo MASSER av poster her inne... Kan jo prøve å bidra litt mer selv, med det lille jeg forstår(?)

 

Lest litt på andre forum.

Ser at noen setter Ram Latency Settings til 5-5-5-10 når de klokker. På min ram står det 5-5-5-15 på produktinfo hos Amentio, hva betyr egentlig dette...?

 

RAM:FSB Ratio 1:1 - ser at de fleste bruker dette(?) Er det slik da at rammen må tåle det dobbelte av verdien du setter som fbs (eller var det fsb...?)

 

CPU Core voltage - her er jeg ikke helt med enda...? Hva står den på i dag, og hva bør jeg tenke på...?

 

RAM Voltage - samme her... ikke med...

 

CPU Clock - er vel det samme som nevnte fbs/fsb...? Standar er vel 333*8 (multiplier) som gir mine 2.66Ghz...?

 

Med mitt oppsett bør jeg vel fint klare noe ala 3.2Ghz ihvertfall...?

Dvs at jeg må sette fbs/fsb til 400... Hva annet må jeg tenke på da...?

 

Blir somsagt uendelig gla for hjelp, og JA- jeg ser at det er mange poster om temaet, men jeg er redd for å prøve noe som omhandler E8400 (finner ingen tråder om min E8200)

Lenke til kommentar

Ligger endel guider her på hw.no. Les og lær, prøv deg litt frem på egenhånd, spør når du kjører deg fast. Det er den beste måten å lære på. Med din hardware er det umulig å ødelegge noe. I værste fall må du resette biosen av og til.

Hold et øye med temperaturen (coretemp/realtemp (google)).

 

Lykke til ;)

 

Hvis alle som har lyst til å overklokke litt skal få servert en tilpasset guide må det vel ansettes etpar eksperter på heltid og det vil vel ingen betale for.

 

(/)

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med volten til å begynne med.

 

Øk FSB litt og litt (5mhz-steg er greit, da slipper du å havne i trøbbel under booting osv), og kjør Orthos i et par timer. Stopper den ikke pga feil, restarter du og øker 5 mhz igjen. Når den omsider stopper, kan du ta den 5 mhz tilbake, og stressteste i 8 timer, så har du en stabil klokk. Om det ikke er nok, kan du stikke innom her igjen og så kan vi se om det er noe du kan stille på for å komme lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har nokså likt oppsett i en av mine (for mange) rigger.

 

Kjører 475x8 1:1 (FSB:RAM), dvs. RAM-brikkene på 950Mhz (OCZ PC8000).

1.34VCore i Bios = 1.34 idle - 1.27 load

CPU klarer 500x8=4.0Ghz, men synes ikke at det er noen gevinst da VCore må opp på 1.37 (load), dvs. hele 0.1 noe det ikke er verdt for vanlig 24/7-bruk.

 

Lær deg din Bios ved å prøve deg litt fram.

 

Velg "Manual", sett FSB til ønsket verdi.

Sett VCore *manuelt* så har du kontroll, f.eks. 1.300 (som en start).

Sett FSB=400 (gir 3.2).

Sjekk at RAM-speed er satt manuelt og viser 800 (i denne biosen).

Sjekk at VDimm (volt til RAM) står på 2.0 eller høyere (vet ikke hva som er "default" for dine brikker).

 

Så kan du evt øke videre.

Når det ikke booter/krasjer ved last av Windows må du øke VCore ett hakk eller tre. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Har nokså likt oppsett i en av mine (for mange) rigger.

 

Kjører 475x8 1:1 (FSB:RAM), dvs. RAM-brikkene på 950Mhz (OCZ PC8000).

1.34VCore i Bios = 1.34 idle - 1.27 load

CPU klarer 500x8=4.0Ghz, men synes ikke at det er noen gevinst da VCore må opp på 1.37 (load), dvs. hele 0.1 noe det ikke er verdt for vanlig 24/7-bruk.

 

Lær deg din Bios ved å prøve deg litt fram.

 

Velg "Manual", sett FSB til ønsket verdi.

Sett VCore *manuelt* så har du kontroll, f.eks. 1.300 (som en start).

Sett FSB=400 (gir 3.2).

Sjekk at RAM-speed er satt manuelt og viser 800 (i denne biosen).

Sjekk at VDimm (volt til RAM) står på 2.0 eller høyere (vet ikke hva som er "default" for dine brikker).

 

Så kan du evt øke videre.

Når det ikke booter/krasjer ved last av Windows må du øke VCore ett hakk eller tre. :)

 

Oki. Har nå satt inn verdier i bios, og har endel screens fra CPU-Z. Kjører ORTHOS as we speak, og core temp holder seg stabilt på rundt 58 grader med minimalt turtall fra vifte... siden jeg (fortsatt) har lite greie på dette hadde jeg satt uendelig stor pris på tilbakemeld ang screens som jeg heller ikke forstår alt for mye av hehe ;)

post-137255-1211642849_thumb.jpg

post-137255-1211642854_thumb.jpg

post-137255-1211642842_thumb.jpg

post-137255-1211642829_thumb.jpg

post-137255-1211642837_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser meget bra ut.

Og forbilledlig dokumentert. :thumbup:

 

Så får du vurdere om det er verdt å "skru opp" litt til.

:)

 

PS.

Du kjører nå akkurat slik jeg beskrev over for min rigg med E8200.

Noe CPU-Z viser

 

FSB=475

RAM=475x2=950 (1:1 - FSB:RAM)

 

Dersom du har satt RAM timings til "Auto/SPD" har Bios satt timings til 5-5-5-15 2T.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ser meget bra ut.

Og forbilledlig dokumentert. :thumbup:

 

Så får du vurdere om det er verdt å "skru opp" litt til.

 

:)

 

aahhh, fantastisk å høre mtp at jeg ikke har peiling på dette fra før. Fornøyd med meg selv nå som klarte dette på første forsøk, DOG med GOD hjelp her inne!

 

Mer enn fornøyd med 3.8 fra en 2.67 :) Skal bruke pc`n mer eller mindre 24/7, så er vel ikke noen vits å kjøre fullstendig overkill heller hehe :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har manuelt satt rammen min til 5-5-5-15 da dette var av info og hente om den...

Har også satt ram-volt manuelt til 2.2...

 

regner med at jeg har gjort det riktig da...?

 

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

 

Det har du.

Der også.

Helt sjef!

:)

 

Edit:

Hadde du satt "Auto" for Ram-timings hadde bios satt 5-6-6-19 (elns).

Siste "entry" i SPD-tabell er jo 400(800)mhz og 5-5-5-18.

Derfor vil Bios ved "Auto" velge noe "slappere" enn det (vanligvis slik det fungerer).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
det er en hygglig temp for 3.8ghz =) hva målte du tempen med?

 

Målte med CoreTemp... Temp-målingen som fulgte med HK (AI Suite) viste en mye lavere temp (ca 8-10 grader lavere), men bestemte meg for å heller stole på CoreTemp. As we speak ligger den på 38 (Core 0) og 45 (Core 1)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har ingen egen erfaring med 45nm, men har lest flere steder at det er Realtemp som gir de mest korrekte målingene på disse cpu'ene.

 

Så gjentar vi etter meg:

 

Les så mye du vil.

Problemet uansett utility er at når sensor gir helt ville verdier så hjelper det ikke hvor mye man prøver å "kode seg" til rett svar.

 

Det er korrekt at Realtemp er ett godt forsøk på å finne en sammenheng mellom sensor-verdier og målt resultat med IR-måler.

På de CPU'ene som "koderen" av Realtemp har testet.

Hint:

Han har testet svært få.

Lenke til kommentar
Meget bra resultater du har fått! :thumbup:

 

E8200 er faktisk en kongeprosessor, min klarte 4Ghz stabilt uten problemer på ca 1.3V.

 

Takk takk. Ganske utrolig at den smalt inn sånn på første forsøk ja :) Ser ingen grunn til å gå opp til 4 da den kjører helt stabilt og fint på 3.8 nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...