Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

KCR power-box - noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Noen har som har testet power-boxene til KCR?

Er de noe å satse på, virker de, og lover de hva de holder?

 

Hadde kcr til chrysler grand voyager 2,5 tdi,den ble meget (MEGET!) morsom å kjøre,men dieselpumpa havarerte.

Aner ikke om det var pga kcr-boksen(42000,-for ny pumpe m/arbeid fikk jeg beskjed om ,sååååååå jeg solgte bilen billig.

Har hørt både gode og dårlige tilbakemeldinger ang.diverse bokser,råder deg til å søke i alt av forum angående dette

(før du bestemmer deg)

Har i ettertid (selvfølgelig) hørt at chrysler gr.voyager ikke bør "boxtrimmes"pga at motor/drivverk/register ikke takler det.Men det skal sies at han drev med chiptrimming("the real thing"),og ikke så "simple"ting som powerbokser.

Men selvfølgelig;andre bileiere med gode erfaringer anbefaler boxer.

 

Hvilken bil har du?

 

Driver forresten selv å snuser litt på for & i mot det å bruke box til mitsubishi galant 2,0 -97 136hk,

antatt økning til 150 hk....hmmmm.(når jeg vinner i lotto vil jeg ha en volvo v70 R awd (opptil 300 hk)

(ferrarri me bagasjerom)

Som sagt ,-les alt du kommer over dette temaet ang. erfaringer fra andre bileiere,helst med samme bil,-før du bestemmer deg :yes:

Lenke til kommentar

lønner seg mye mere å få chippet bilen på ordentlig vis. koster omtrendt det samme og du får skreddersydd motorstyringen til akuratt din bil.

 

powerboxer fungerer ofte slik at de lurer motoren til å tro at den går varm, og dermed pøser inn drivstoff. kan være grunnen til at crisx's diselpumpe havarerte. KCR er kanskje den mest annerkjente powerboxprodusenten så tror ikke det skal være veldig farlig. men ordentlig chipping er alltid å foretrekke for optimal sikkerhet og ytelse.

Lenke til kommentar

V70 R ja..hehe..Artig bil å kjøre det, men trodde faktisk den skulle gått bedre enn den gjorde. Mulig det var automatkassa sin skyld..

 

Gjelder en Mazda 6 2.0DE 140hk, 330nm..

KCR-boksen gir denne bilen 160hk og 390(!) nm..så burde jo bli ganske sprekt da..

 

Gir kcr garanti på motor og drivverk her i landet, eller kun i Sverige?

Lenke til kommentar

Monterte nettop en trimboks på en 115hk Focus 1.8l TDCI 02' og bilen oppfører seg bedre. Partier i registeret hvor bilen hadde en tendens til å "lugge" er borte. Bilen har økt dreiemoment over hele registeret. Jeg merker det særlig godt fra 1000-1500rpm i 3,4 og 5. og fra 3000-4500rpm. Tidligere forsvant skyvet relativt fort etter 3000rpm, nå drar den like godt fra 3000-4000rpm som den gjorde fra 2000-3000rpm tidligere.

 

Det økte dreiemomentet på lavere turtall gjør at en kan holde 5. giret i lavere hastigheter. Det kreves mindre gassrespons for å oppveie motstanden når en møter en oppoverbakke. Det kreves mindre anstrengelse for å holde gjevn fart og det virker som om motoren trives bedre med mindre vibrasjoner og "anstrengt lyd". Maks dreiemoment skal gå opp fra 250Nm til 310Nm, effekten fra 115hk til 136hk og det tror jeg absolutt stemmer.

 

Når jeg kjører vanlig holder jeg meg stort sett imellom 1200 og 2200 rpm på flat mark, også ved aks, litt høyere i oppoverbakker, men det merkes godt at momentet i dette området er økt.

 

Boksen kjøpte jeg på auksjon på ebay for £99, omtrent 1000,- kr. De fleste boksene bygger på det samme prinsippet og erfaringene folk hadde med denne boksen var gode, derfor fant jeg ingen grunn til å legge ut 4-5000 for en annen. Dessuten hadde jeg en returgaranti, men den blir nok ikke benyttet :)

 

Carperformancepartsuk.com er nettsiden for boksen.

 

Så lenge en kjører vanlig økonomisk og bare drar på en gang i blandt for å bli trykket litt bak i setet, tror jeg det er liten risiko for at drivverket skal ryke. Rykk og napp-kjøring og full gass i 1. er vel det som sliter mest på kassa.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Disse billigløsningene gjør ikke stort mer enn å manipulere signalet som indikerer trykket i dieselpumpen, slik at elektronikken tror at trykket er lavere enn det er, og øker dette trykket. Dersom pumpen ikke er overdimensjonert, vil den ta skade av dette (som crisx over erfarte). Gå heller for en dyrere og bedre løsning hvor alt er omprogrammert for optimal ytelse, økonomi og pålitelighet.

Lenke til kommentar

Det beste er selvfølgelig en omprogrammering, såkalt chipping. Da får en stort sett optimalt blandingsforhold over hele registeret, uansett gasspådrag. Nå trenger det ikke være en sammenheng mellom pumpehavariet og monteringen av boksen. Trodde boksene stort sett manipulerte temperaturlesningen, slik at injektorene får signal om å holde lengre åpent for hver innsprøytning for å kjøle ned stemplene, som fører til at mer diesel blir sprøytet inn. Vanskelig å finne en nøyaktig beskrivelse av hvordan boksene fungerer.

Lenke til kommentar

KCR er et godt produkt og jeg kjenner flere som bruker disse og de er meget godt fornøyd med dem.

Powerboksene som de lager er faktisk programert og benytter de signalene som kommer til dieselpumpa

for å avgjøre hva den skal foreta seg, KCR kan ikke sammenlignes med bokser som kun inneholder en

variable motstand eller bare en fast motstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...