Gå til innhold

Lakking av plast...???


Anbefalte innlegg

No skal æi lakke kabbisen min og trenger noen tips om hvordan å lakke plastdekslet forran på mitt Chieftech big tower...

 

Døran og toppen Pusser Jeg først med 600 papir, så pusser jeg med 1200 med vann. Lakker så over, pusser med 1200 med vann, lakker, pusser osv. til jeg er fornøyd.

 

Skal Jeg slutte av etter siste lakking eller siste pussing for å få best overflate?

 

Så var det plasten... Skal jeg pusse plasten??? Og går jeg likens frem på plasten som på mettallet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor først med 600 og så med 1200?

Hvist kabinettet ikke har skader som du må fikse først, det eneste du trenger å gjøre på lakerte flater er:

 

1. Vask flatene med avfetting (silikonfjerner).

2. Matte ned overflatene, ikke pusse inn i metallet da trenger du grunning (trengs kunn en matteklut eller for eks. 1200 papir).

3. Tørke av pussestøv med en fille fuktet med tynner.

4. Lakere.

Mellom sliping er kunn nødvendig hvist du får støv i lakken.

Husk at lakken skal ikke dekke på 2 strøk, da blir det garantert sig eller ugjevnt.

Legg på flere strøk først vannrett og så loddrett.

Varm gjerne opp boksen i varmt vann før du starter med lakeringen, da får du mere trykk i flasken og en finere fordeling av lakken.

 

På plastdeler er det lit mere som påkreves.

Dine plastdeler har en ru overflate og dermed ikke lik resten av kabinettet.

Det vil den aldri bli mår den er ru, vil du ha den lik resten av kabinettet så må du pusse til plasten blir helt slett.

Vask flaten med silikonfjerner (ver forsiktig med tynneren da den kan ødelegge plasten). Bruk en fille dynket med silikonfjerner.

Du bør legge på en grunning for plastdeler for å ungå at lakken slipper når du dunker kabinettet mot andre tin ved flytting.

Så er det bare å ta lakeringen her også.

Tynner og silikonfjerner finner du i maleforetninger.

Pusseklut finner du også der ( de er de samme som rørleggere bruker for å matte ned kobberrør før lodding).

Lykke til. :D

Lenke til kommentar

Det kommer ann på om du har en fin overflate eller ikke, grunning er for å få en fin overflate, grunningen er for å gjevne ut små porer i metallet og for at lakken skal få bedre feste til metallet. Det er ikkke nødvendig med grunning av kabbinettet da det ikke har mye slitasje som foreks. en bil. For å få den fine finnishen lakerer du med et par tre lag med klarlakk, ps husk å bruk samme type lakk til alle strøkene. Det er det mange som gjør feil på og får et dårligere resultat.

Lenke til kommentar

Det å lakere plast er en kunst du må grunne med en spesiel grunning for bruk på plast, lakken må også kunne brukes til lakkering på plast. vanlig lakk til bil innerholder tynner som igjen i verste fall smelter plasten, er ikke sikker på om plasten i ditt kabinett tåler tynner.

Lenke til kommentar

Som sagt før i denne tråden er det ikke et absolutt behov for grunning;den hindrer rust,gjør att lakken får bedre feste og gir samme farge på alle deler før lakkering slik at d ikke blir farge-forskjell.Bruk samme merke lakk og klar-lakk.Ikke legg for tykke lag,og når du er fornøyd så pusser du IKKE siste laget,men legger på klar lakken i flere tynne lag.

 

Til plast delene går du til nermeste bil-lakkerings verksted og forlarer problemet,det er faktisk ikke alle som "flår" deg for penger.De vil da gi deg (event.råd om)grunning du kan bruke på plast.En kamerat av meg i Kr.sand gjorde dette og kjøpte en 1/2 L.med plast grunning.Han tok med seg delene ned så de kunne kikke på det.Han fikke ett kjempe bra resultat!

 

Husk å riste boksen med lakk veldig ofte,så slipper du at dysa tetter seg(rist som "en gal" under lakkering også)

 

good luck

 

EDIT:Jeg har selv brukt:Quick slipe-grunning(dekker pusse-merker,porer osv.),lakk og klar lakk

Har hørt noen som har klagd på d,men jeg fikk "proff"-resultat,og anbefaler gjerne det merket,fåes kjøpt på jernia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...