Skavold Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 Har ikke 1,4-literen i Golf GT både turbo og kompressor?
Jøtul Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 Har ikke 1,4-literen i Golf GT både turbo og kompressor? stemmer, dette er for å få en mer kjørbar effektkurve. en svenske ved navn hilmersson har en opel manta med en 16v volvo motor som har både turbo og kompressor. på denne måten oppnår han et bredt register med mye krefter fra første stund.
spøkelse Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 BMW gjør det samme med to turboer, som VAG gjør med en turbo + en kompressor. En turbo for lave turtall og en annen for høye turtall.
Reime Skrevet 23. mai 2008 Skrevet 23. mai 2008 Kan legge til at folk flest tror jo at det er bare trykket frå eksosen som driver turboen men det er bare en del av det. når eksosen kommer inn i kammeret til turboen er lufta så varm og trenger så mye plass at den nærmest presser seg ut av egen kraft.
underground Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Aha! Takk for svar! Så supercharger er det samme som kompressor? Da begynner ting å løsne litt her.. Syntes faktisk lyden av en kompressor hørtes heftigere ut enn turbo. Ihvertfall noen..! Denne har fin lyd.
MaSo Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Gadd ikke å lese så rett meg om jeg har feil Supercharger/kompressor drives av motoren ved hjelp av reimdrift, som da vil gi motoren mer motstand så motoren vil bruke mer drivstoff bare på å drive denne. Turboen drives av eksosen så motoren har ikke mer motstand? så den vil være billiger i drift enn med en kompressor?
Dux ducis Skrevet 27. mai 2008 Skrevet 27. mai 2008 Aha! Takk for svar! Så supercharger er det samme som kompressor? Da begynner ting å løsne litt her.. Syntes faktisk lyden av en kompressor hørtes heftigere ut enn turbo. Ihvertfall noen..! Denne har fin lyd. Ja! MTM RS4! Hør litt på denne også dere (kompressoren kommer litt uti): Selvfølgelig kan turbo høres villt ut på V8 (1:28 min uti filmen): http://www.powerfulcars.net/video08-5/toyo...rbo-engine.html
Jøtul Skrevet 27. mai 2008 Skrevet 27. mai 2008 vw sitt turbo/kompressor system er en katastrofe. bedre med audi's(som forøvrig er samme firma som vw) biturbo, der man har to turboer av ulikestørrelser. personlig liker jeg best kraftige sugemotorer, men siden jeg har dårlig råd så kjører jeg en turbo trimmet sierra.
Snuggis Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Lite spørsmål.. Er "supercharger" og "kompressor" akkurat det samme? Jeg har ment det i alle år, men hadde en stor diskusjon med en kompis av meg for et par dager siden om det. Han mente da at det var små forskjeller på "supercharger" og "kompressor" og at da "superchargeren" var litt bedre :S
.Butthead. Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Ja mener det er det samme. Litt mye turbo lyd kanskje?
AnaXyd Skrevet 8. november 2008 Forfatter Skrevet 8. november 2008 Kompressor og supercharger er HELT det samme ja. Kompressor er det norske navnet..
Snuggis Skrevet 9. november 2008 Skrevet 9. november 2008 Kompressor og supercharger er HELT det samme ja. Kompressor er det norske navnet.. Takk Da fikk jeg bekreftet det jeg trodde:P
Tee-Zee Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 vw sitt turbo/kompressor system er en katastrofe. bedre med audi's(som forøvrig er samme firma som vw) biturbo, der man har to turboer av ulikestørrelser. personlig liker jeg best kraftige sugemotorer, men siden jeg har dårlig råd så kjører jeg en turbo trimmet sierra. Hvorfor, om jeg tør spørre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå