Gå til innhold

PC m/ 24" LCD til spill og redigering, ingen øvre pris grense bortsett fra fornuften. (Første utkast ligger på rundt 15k)


Anbefalte innlegg

Vurderer i disse dager som mange andre å gå til innkjøp av nytt leketøy.

Den skal brukes til å dra spill på relativt High settings (med fare for hakk i plata med andre tråder her på forumet, spill som f.eks. AoC), enkel bildebehandling/videoredigering + Altmulig.

 

Har satt opp en oversikt over ca hva jeg kan tenke meg, men mangler hvertfall HK og kabinett så langt.

 

Handlevogn

 

 

Er igrunn usikker hva slags HK jeg skal gå for da dette ikke er min sterkeste side. Jeg har lett for å plukke meg ut et til rundt 2k, men behøver jeg egentlig dette da jeg ikke er noen hard klokker? Jeg skal nok klokke litt, men ikke ekstremt da dette skal være en pc som står på tilnærmet 24/7. Jeg forestiller meg å sannsynlig dra E8400 på 3Ghz opp mot 4Ghz, ikke mer.

Med tanke på det, den Scythe S viften finnes jo også i 800/1200RPM versjoner. Trenger jeg virkelig 1600 eller kan jeg klare meg med lavere for å oppnå mindre bråk?

 

Jeg tror nok ikke at jeg kommer til å gå for SLI, da jeg føler at det gir svært lite faktisk verdi utenfor benchmarks pga micro stutter o.l.

 

Noen som har noe erfaring med den skjermen (Samsung SyncMaster 245B)? Eller andre 24" å anbefalle?

 

Det er 4 kabinetter jeg vurderer nå, jeg vil gjerne ha så stilrent som mulig, men også funksjonelt. Så selv om Lian Li frister så er den første jeg liker opp i 2.3k (Lian Li PC-A10B) og det føler jeg blir litt vel mye, selv for et såpass bra kabinett.

De som jeg vurderer for øyeblikket er:

Cooler Master Cosmos 1000

Cooler Master Cosmos S

Cooler Master Stacker 832 SE

Thermaltake Armor+

Om du har noe erfaring med noen av disse så kom gjerne med det. At det skal være helt lydløst er ikke et krav, men så mye som mulig. Jeg tåler litt mer lyd hvis det gir bedre kjøling for varme dager/kvelder.

 

Eller har du et annet enkelt kabinett å anbefalle som ville passe til denne type pc? Jeg vil gjerne ha god kjøling, se så stilrent ut som mulig, plass til cpu kjøleren jeg har valgt og plass til litt flere harddisker etterhvert. Gjerne under 1000 lappen da denne moroa fort blir dyr.

 

 

 

Penger er som sagt ikke så farlig, derfor setter jeg ingen øvre grense. Men det er ikke vits å betale mer enn nødvendig :) Akkurat nå er det 13.4k, men det er med skjerm til 3.2k, Vista lisens til 1.3k, Tastatur + mus til 1.2k. Så Selve PC-en uten kabinett/HK ligger på 7.7k.

Jeg vurderer å vente til neste måned for å se hva Nvidia har å by på med sin nye GT200 serie, men vi får se hvordan det står til med tålmodigheten. Og nå som RAM er så billig kan det hende at jeg hever på et sett med 4GB til også.

 

Tusen takk for alle innspill, jeg setter svært pris på det da det begynner å bli noen år siden jeg bygget forrige pc.

 

Edit: Ser at jeg glemte å legge til DVD brenner, men jeg kommer sikkert bare til å velge 2stk i grei pris fra den nettbutikken jeg bestiller det meste fra.

Endret av Matriac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmer som powerpoint gjør/eller kommer til å støtte quad prosessorer i nærmere fremtid så ta heller en quad enn dual,

8 gb ram er et must hvis du skal ha pc til 15k!

Ta 1gb grafikkminne hvis du vil ha det lille ekstra, lurt å vente til kort basert på gt200 kommer ut.

Hvis du vil vente 3 måndeder så kanskje prisen på ssd har gått ned, til og med på 120 gb, hvem vet..

Det med kabinett liker jeg helst å ha en del vifter i dem fra før, men de har som ofte ganske mye dildal med seg, f.eks fra acase, men av de du har der ville jeg tatt cosmos.

 

Spennende tid framover iforhold til pc, jo lenger du venter mangedobbler du kvaliteten på pcen din, nå vi snakker kun noen få måneder. p35 hovedkort er overklokkingsvenlige og er akkurat helt i blinken.

 

Noe mer du lurte på?

Endret av Roleren
Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg kommer til å gå for Dual, da fortsatt svært lite støttet Quad, og ytelsen i spill er viktigere for meg enn hvor lang tid redigering tar. Det er ikke fokuspunktet. Men det kan hende at jeg ender opp med å hoppe opp til Q9450 med 2666mhz, men E8400 med 3000Mhz frister. (Selv om det er skjermkortet som er flaskehalsen for spill i dag.)

 

SSD tror jeg ikke at jeg har bruk for, og tviler på at prisen vil gå stort ned på 3mnd. Grunnen til at jeg har valgt 2 disker er en egen til OS + lagring og den andre til spill/programmer. Jeg trenger igrunn ikke så stor for OS disk, men føler at 10k rpm blir for mye bortkastede penger, og er nesten vanskelig å få tak i gode mindre disker i dag, er så billig å hoppe opp til 500GB+ uansett.

Lenke til kommentar

SSD er 80 ganger raskere enn vanlige harddisker, du vil merke ekstreme forskjeller.

Er mange tester om det, hw har faktisk hatt en egen som du kan sjekke ut, men ja det usikkert om prisen synker.

Hvis det er bare spill du skal bruke pcen til kan du jo ta E8500?

Enda bedre enn E8400.

Lenke til kommentar

Finnes det noen andre der ute med innspill? Jeg setter veldig pris på kritikk, tips og forslag om annet.

 

Og om du har erfaring med noe av det jeg har listet opp (spesielt skjermen/kabinettene) så kom gjerne med det.

Endret av Matriac
Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall kommet frem til at jeg dropper Thermaltake Armor+ kabinettet etter å ha lest noen tester. Blir for bråkete/fjortis faktor over det.

 

Men har igrunn fått en ny kandidat så jeg er nesten like langt. Antec sin klassiker P182.. har pratet med flere som anbefaller den sterkt.. så foreløpig leder den vel med et hestehode. Får kikke nærmere på alt senere i dag når jeg får tid.

Lenke til kommentar

Da har min midlertidige pc klart å ta kvelden (harddisk er død), så det gjør at jeg presser litt ekstra på å få bestemt meg innen rimelig kort tid.

Mest sannsynlig kommer jeg til å bestille i kveld om ikke annet skjer.

 

Men så langt da mangler jeg et hovedkort. Og jeg lurer på om jeg burde gå for et dårligere skjermkort, mens jeg venter på GTX280 skal komme. Jeg får jo kjørt AoC veldig greit på low settings på et nvidia 6800 på den midlertidige PC-en (p4 3.2ghz, 1gb ram). Og kan jo flytte det billige skjermkortet over i den PC-en etterpå kanskje. Men burde jeg da kjøpe f.eks et 8800GT til tusenlappen eller kan jeg klare meg med noe enda billigere også. Tusen spenn er litt mye for et skjermkort i bare 1-2mnd. Kan hende jeg bestemmer meg for å flytte det 6800 over i nye PC-en imens siden den har kvelda for øyeblikket uansett.

 

 

Oppsettet er foreløpig oppdatert med 8gb ram, antec p182 kabinett, fjernet lydkort, byttet viften fra 1600 til 800rpm. Og så får jeg se om det blir noen andre endringer før bestillingen. Kom gjerne med innspill her. Og da spesielt om Hovedkort. Har lest at noen ikke er så fornøyd med den 750w thermaltake psu'n, men brukererfaringene på prisguide er jo bare positive. Så er usikker der.

Handlevogn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...