Gå til innhold

Kjøper som prøver å sno seg unna muntlig avtale


Anbefalte innlegg

Er ikke helt sikker på om dette er rett sted å legge emnet mitt, men tar sjansen:

 

Hei! I fjor sommer vant jeg en GPS på coke.no i en av deres sommerkonkurranser. Uten bil, og lappen forsåvidt hadde jeg jo ingen bruk for en GPS. Modellen var en Sony NV-U82, som på den tiden var ganske dyr (opp mot fire tusen i de dyreste butikkene). Jeg stakk innom Sony-senteret her i byen, og de sa jeg godt kunne levere den inn der (jeg regner med i bytte mot tilgodelapp/penger/annet produkt). dessverre hadde alle premiene blitt stoppet i tollen nedi Europa eller hva det var hun kundedamen hos Coca Cola sa, så jeg fikk den ikke før i November. Da var modellen akkurat gått ut til fordel for en med bluetooth, så jeg fikk ikke byttet den i butikken allikevel.

 

Jeg la derfor en annonse ut på finn.no, og etter noen dager ringte en kar som var interessert. Vi avtalte pris og frakt, og jeg gav han kontonummeret mitt - avtalen var at så fort jeg hadde pengene på konto, så skulle jeg sende den til ham. Men pengene uteble, og vi kom til desember. Han fortalte meg at han var gått over på trygd og at jeg ville få penga snart. Jeg orka ikke en ny runde meg finn.no (masse tvilsome telefoner fra folk som ville selge den for meg), så jeg lot det gå seg til. I februar fortalte han at han hadde vært på sykehus og tatt kreftoperasjoner, men de skulle komme. Jeg hadde ikke hastverk, og lot det stå til april. For å lokke ham litt, avtalte jeg en ny pris med ham. Men da jeg ringte han i dag for å høre med ham, så svarte han at vi skulle 'skjite i heile greia'. Jeg svarte da at vi hadde en avtale, og at han værsågod skulle gjøre opp for seg. Jeg ble møtt med bannskap, før han slengte på røret.

 

Det var nok noe muffins med hele greia, helt fra starten av, da jeg tror agendaen hans var at jeg skulle sende den først slik at han kunne prøve å svindle meg. Men jeg har jo som sagt ikke hatt noe nevneverdig hastverk, er ikke masertypen. Har jo riktig nok ville satt stor pris på om han i utgangspunktet gjorde opp for seg, men det fikk nå være - så lenge han gjorde opp for seg, skulle det nå være i orden.

 

Jeg klikket meg inn på kjøpsloven, og fant disse paragrafene. Jeg har ikke noe bevis for avtalen vår, annet enn en utgående sms fra min side fra da vi avtalte ny pris. Har jeg noe hjemmel i loven her for å skremme han litt? Av penger jeg faktisk har tapt, er det vel annonseutgifter (25 kroner, mener jeg å huske). Men hvem vet, kanskje jeg kunne ha fått solgt den om jeg ikke hadde tatt ned annonsen da han sa at han ville ha den, og vi avtalte kjøpet?

 

Som dere sikkert skjønner, så er jeg langt fra noe ekspert på lovverket. Jeg setter stor pris på konstruktive svar, og hva mine rettigheter som selger er i en slik sak. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spm er hvorfor du gidder å bruke tid på dette?

 

Det er jo åpenbart at det du irriterer deg over er at du ikke gav blaffen med engang og solgte til noen andre, og at du antakeligvis ble holdt for narr av en svindler. Det at han ikke kjøpte den er jo en effekt av at du "orka ikke en ny runde med finn.no".

 

Hva forventer du å få ut av dette liksom? At du med loven i hånd skal få fyren til å gi deg en tusenlapp eller to? Jeg tror du må bruke flere tusen kroner i advokat utgifter, anmeldels osv for å i det hele tatt presentere det for han...HVIS dette var dekket av loven.

 

Selg den på Qxl, finn eller der du vil og ta læring av at det du kan utsette til imorgen er faktisk ganske greit å gjøre idag.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Å føre denne saken videre vil bare skape kvalme for deg selv. Du må bruke tid og penger på saken, og jeg kan nærmest garantere deg at han aldri kommer til å kjøpe den. Det eneste du får er en masse hodebry og fare for hjerteproblemer.

 

Livet er for kort for slikt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...