Gå til innhold

Turkamera, er olympus E-420 det riktige valget?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tenkt å bevege meg inn i den digitale speilrefleks verden. Så langt har jeg brukt div. kompakt-kamera(HP og Casio).

Grunnen til at jeg vil gå over til dslr, er at jeg tar bilder først og fremst når jeg er på ski(tur). Da blir det både landskapsbilder(på vei opp) og actionbilder(på vei ned,)et kompaktkamera føler jeg ikke er rask nok til å fange disse øyeblikkene + at jeg har lyst på bedre bildekvalitet.

 

Så da blir spørsmålet, hvilket kamera skal jeg kjøpe? Siden dette blir mitt første dslr så har jeg ikke tenkt å bruke mye penger på kameraet, så jeg ser på "entry-level" kameraene. Jeg har også lyst på et kamera som er enkelt i bruk. Siden jeg skal bære det med meg så spiller også vekt og størrelse en rolle. Det kameraet jeg tror passer best for mitt bruk er Olympus E-420. Hva tror dere, er det noen andre som passer meg bedre?

 

Takker for alle svar og meninger:)

Endret av nietsrot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som et godt valg. Spiller egentlig ikke noen rolle hvem du velger da de er gode alle sammen, viktigste er at du liker det og grepet på kamera..Andre ting du bør tenke på er hvis du har muligheten til å låne objektiver så er det en fordel å velge samme merke kamera.

 

Eneste er kanskje å heller velge e-510 da det har bilde stabelisator i huset. Da sparer du litt penger på objektiver da du ikke trenger å kjøpe en bildestabelisator hver gang du kjøper objektiv..(ikke at du må ha det, men er en fordel)

Lenke til kommentar

Olympus-kameraene er gode alternativer, særlig med tanke på vekt. Et annet alternativ kan være Pentax K200D, da det i tillegg til bildestabilisering også har 60 værtetninger, og et veldig solid kamerahus (bygget av metall og karbonfiber). Men både prisen og vekten blir noe høyere.

Lenke til kommentar

Disse to kameraene som blir nevnt er faktisk noen av de jeg har vurdert. Det skal vel komme et E-520 om ikke alt forlenge? Det er sikkert en del forbedret fra E-510. Jeg kjøpte et fotoblad for ikke så lenge siden(husker ikke hva det heter), men der kom ikke E-510 så godt ut som konkurrentene i en test. Det er en stund siden det ble langsert, så det er kanskje litt "gammeldags" iforhold til andre kameraer?

 

Hvor viktig er det med bildestabilisator? Når jeg tar bilder av folk på ski så stiller jeg meg opp slik at de kjører forbi meg, altså er jeg ganske nærme motivet(?), da vil jeg sannsynligvis bruke de korte brennviddene. Men samtidig så må jeg bruke litt raskere lukkertid for å "fryse" bildet, da kan kanskje bildestabilisator komme godt med?

 

K200D koster som du sier litt mer, men er det verdt å utsette kjøpet og spare(er en fattig student) opp til K200D isteden for E-420?

Lenke til kommentar

E-510 er fullt på høyde med konkurransen i samme prissegment.

 

Men jeg ville ventet på E-520, av flere grunner.

 

For det første er E-520 allerede lansert, og det skal være tilgjengelig fra slutten av mai, om jeg ikke tar feil. E-420 har vært rimelig tilgjengelig lenge.

 

For det andre vil prisen sansynligvis ikke være spesielt mye høyere enn prisen for E-510, se den reelle prisforskjellen mellom E-410 og E-420, så godt som ingenting.

 

Men poenget er til syvende og sist at E-520 er forbedret i forhold til E-510.

 

Det viktigste er følgende.

1. Sensor. E-520 har en sensor som yter tilnærmingsvis like bra som sensoren i Olympus E-3, en klar forbedring fra E-510.

2. Blits. E-520 har (som E-420) trådløs blitsstyring, og det skader absolutt ikke.

 

I tillegg kommer andre ting, men det er dette som er det viktige.

 

I forhold til bildestabilisator er ikke dette viktig når du har raske lukketider. Når du skal fryse bevegelse hjelper ikke bildestabilisator, bildestabilisator bruker du når du skal ta bilde av et stillestående motiv i lite lys. Dersom du har lukketider på 1/10s vil du likevel kunne få skarpe resultater av den fine solnedgangen med bildestabilisator.

 

Men i så godt lys som du gjerne har på skitur vil du klare deg ganske så bra uten bildestabilisator. Kjøp E-520 (eller E-510) om du har råd, hvis ikke er E-420 et meget godt valg.

 

-

 

Vil bemerke at jeg her gir en litt inngående analyse av spørsmålet E-410 vs. E-420 vs. E-510 vs. E-520. Grunnen til at jeg ikke gjør det samme med f.eks. K200D beror ikke på at K200D er et dårlig kamera. Det er det ikke. Jeg føler meg rett og slett ikke kompetent nok på Pentax til å besvare spørsmålet godt nok. Men det er derimot mange andre Pentax/Samsung-brukere her på forumet, og de vil nok kunne hjelpe deg bedre enn meg. :)

 

Det viktigste når du kjøper kamera er i så godt som i alle tilfeller hvilket kamera som passer hendene dine best. Velg det som passer dine hender best blant de kameraene du har råd til.

 

Håper jeg har vært til hjelp. :)

Lenke til kommentar
Hmm. Jeg tror kanskje et Pentax K200D er et bedre valg for deg, for det høres ut som om det kan gå hardt for seg. Det er begrenset hvor mye snø og vær og slag du bør utsette et Oly E-420 for (eller E-520, for den saks skyld).

 

 

Ja, det er jo en åpenbar fordel at K200D har såpas mange tetninger mot vær og vind. Men hvor mye tåler egentlig et Dslr? Er det noen tester hvor man faktisk har prøvd utsette et speilrefeleks kamera for noen tøffe påkjennelser? Og hva er det som er mest sårbart på et Dslr?

Lenke til kommentar

Var det ikke D70 som tålte mer enn du tror - og mindre enn du skulle ønske, da? Han er i og for seg inne på noe.

 

Til ren reisevirksomhet ønsker jeg meg som kjent en E-420 m. 25mm. Men til mine reiser er ikke vadestøvler en nødvendighet. Er det røffhet og værbestandighet som ønskes så kommer man ikke utenom Pentax og Samsung i konsumentklassen, hvis du ikke kleiser på bordet pengene som et D300 eller E-3 koster. So ist das leben.

Lenke til kommentar
Var det ikke D70 som tålte mer enn du tror - og mindre enn du skulle ønske, da? Han er i og for seg inne på noe.

Det er ikke bare mulig, men godt mulig (siden jeg virkelig har dårlig hukommelse). Men poenget står seg for så godt som alle speilreflekskamera. De tåler utrolig mye, de er ingen korthus. Men de er heller ikke en blokk med rustfritt stål.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo en åpenbar fordel at K200D har såpas mange tetninger mot vær og vind. Men hvor mye tåler egentlig et Dslr? Er det noen tester hvor man faktisk har prøvd utsette et speilrefeleks kamera for noen tøffe påkjennelser? Og hva er det som er mest sårbart på et Dslr?

 

Til Info:

 

Værtettingen er ikke mye hjelp i før du setter på værtette objektiver, og da bikker du vel 10KNOK er jeg redd.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Værtettingen er ikke mye hjelp i før du setter på værtette objektiver, og da bikker du vel 10KNOK er jeg redd.
Det er sant nok, men uansett er kameraet mye mer utsatt enn optikken. Dessuten ventes Pentax å komme med rimeligere værtettet optikk i løpet av sommeren, ting tyder på at DA 17-70 f/4 får værtetning, et objektiv som trolig vil koste i området 4000 kr. Da er det faktisk mulig å få et værtettet system under 10000 kr. Uansett er det ingen av konkurrentene som er billigere enn Samsung/Pentax, Olympus E-3 må også ha værtettet optikk, og du kommer ikke mye under 14 lapper (selges i kit med 14-54 til 13799)...
Lenke til kommentar
Var det ikke D70 som tålte mer enn du tror - og mindre enn du skulle ønske, da? Han er i og for seg inne på noe.

Det er ikke bare mulig, men godt mulig (siden jeg virkelig har dårlig hukommelse). Men poenget står seg for så godt som alle speilreflekskamera. De tåler utrolig mye, de er ingen korthus. Men de er heller ikke en blokk med rustfritt stål.

 

Kan bekrefte at D70 tåler litt: Skulle på søndagstur med familien i fjor, og hadde lagt kamerat i dagstursekken. Da jeg rygger ut fra parkeringsplassen, kjenner jeg at jeg kjører over noe - det var selvfølgelig sekken som jeg hadde glemt å hive inn i bagasjerommet. "Faen, det var det kameraet" tenkte jeg selvfølgelig , men da jeg tok det ut av sekken var både kamera og objektiv ganske så helt - eneste som var ødelagt var blitzen. Denne fikk jeg reparert på garantien fra Japan Photo - den kom godt med!

 

hilsen eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...