Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lader dynamoen mer på høyere turtall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som bestemmer hvor mye som kommer ut fra dynamoen er turtall og magnetiseringstrømmen. (Selvfølgelig innenfor visse grenser.) Laderegulatoren regulerer magnetiseringstrømmen.

 

Hvis det ikke hadde vært laderegulator ville dynamoen økt ladestrømmen tilnærmet turtallet på dynamoen. Er batteriet utladet og / eller du har høyt forbruk, vil du trenge høyere turtall for å oppnå f.eks 13,8 volt.

Lenke til kommentar
Men hvis dynamoen lader 13.8V uansett turtall, har da turtall noe å si?

 

Det er regulatoren som gjør at den er stabilt 13.8V. Hvis du har for lavt turtall vil ikke regulatoren klare å holde utgangsspenningen, dermed vil spenningen dale. Merker det på bilen når man starter opp at det tar litt tid får regulatoren å "lade seg opp" Når man bruker opp denne "ladningen" vil man ikke få ut den rette spenningen og dynamoen begynner å fuske

Lenke til kommentar

Laderegulatoren er på 14,2 volt. Dette må til for å overvinne den indre kjemiske motstanden i batteriet. Hadde ikke laderegulatoren stått såpass høyt over hadde det heller ikke vært mulig å oppnå full lading på batteriet. Hadde det ikke vært noen indre kjemisk motstand i batteriet kunne det levert minst 10 ganger så mange Ah (amperetimer). Med andre ord, hadde batteriene ikke hatt høy indre kjemisk motstand mot alle indre endringer, så kunne rekkevidden på elbiler vært 150 mil i stedet for dagens typiske 15 mil per opplading.

Lenke til kommentar
Laderegulatoren er på 14,2 volt. Dette må til for å overvinne den indre kjemiske motstanden i batteriet. Hadde ikke laderegulatoren stått såpass høyt over hadde det heller ikke vært mulig å oppnå full lading på batteriet. Hadde det ikke vært noen indre kjemisk motstand i batteriet kunne det levert minst 10 ganger så mange Ah (amperetimer). Med andre ord, hadde batteriene ikke hatt høy indre kjemisk motstand mot alle indre endringer, så kunne rekkevidden på elbiler vært 150 mil i stedet for dagens typiske 15 mil per opplading.

Tror du roter litt nå. Indre motstand kan sammenlignes med en motstand som kobles i serie med kretsen, og har ikke noe å si på hvor mye strøm batteriet kan gi totalt. et batteri med lav indre motstand vil kunne gi mer strøm under full belastning, men også tømme seg fortere.

Derimot vil den indre motstanden gi et lite spenningsfall som gir effekttap, som gir litt dårligere virkningsgrad.

Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt ikke fått noe klart svar her da, er det kun spenningen som bestemmer hvor mye dynamoen lader? Og hvorfor er spenningen til mange biler forskjellige når Sealion sier at regulatoren står på 14.2V?

Ladestrømmen er forskjellig, mens ladespenninga er den samme uansett turtall. Ladespenninga skal normalt ligge rundt 14,3-14,5 V.

Lenke til kommentar
Laderegulatoren er på 14,2 volt. Dette må til for å overvinne den indre kjemiske motstanden i batteriet. Hadde ikke laderegulatoren stått såpass høyt over hadde det heller ikke vært mulig å oppnå full lading på batteriet. Hadde det ikke vært noen indre kjemisk motstand i batteriet kunne det levert minst 10 ganger så mange Ah (amperetimer). Med andre ord, hadde batteriene ikke hatt høy indre kjemisk motstand mot alle indre endringer, så kunne rekkevidden på elbiler vært 150 mil i stedet for dagens typiske 15 mil per opplading.

Tror du roter litt nå. Indre motstand kan sammenlignes med en motstand som kobles i serie med kretsen, og har ikke noe å si på hvor mye strøm batteriet kan gi totalt. et batteri med lav indre motstand vil kunne gi mer strøm under full belastning, men også tømme seg fortere.

Derimot vil den indre motstanden gi et lite spenningsfall som gir effekttap, som gir litt dårligere virkningsgrad.

Vi snakker om batterier for biler her, ikke klokkebatterier. Dagens batterier er godt egnet for korte økter med mye strøm (startstrøm) eller lange økter med lite strøm (batterier i urverk). Men i elbiler trenger man et stort uttak i lang tid, og da øker den indre motstanden voldsomt i dagens batterier. Den samme indre motstanden kjemper man også mot ved opplading, lader man for fort og for mye blir bare batteriet varmere, og "sperrer" mer mot endringer (større lading). Derfor er laderegulatoren satt slik at ladingen kun er relativt lav.

 

Et eventuelt framtidig batteri uten særlig indre kjemisk motstand vil det være mulig å fullade på veldig kort tid, og det vil gi lav indre motstand selv ved store strømuttak i lang tid, akkurat det man trenger i f.eks elbiler. Det er faktisk visse håp om at nanoteknologi kan gi oss slike superbatterier om et tiår eller to:

http://www.tu.no/nyeteknologier/article131341.ece

Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt ikke fått noe klart svar her da, er det kun spenningen som bestemmer hvor mye dynamoen lader? Og hvorfor er spenningen til mange biler forskjellige når Sealion sier at regulatoren står på 14.2V?

Hvis dynamoen ikke klarer å levere nok strøm vil ladespenninga synke. I tillegg er det grenser for hvor mye strøm et batteri tåler å ta i mot på en gang. Derfor kan spenninga ofte bli regulert ned hvis batteriet er veldig tomt.

 

Idéell ladespenning er avhegig av temperatur. I syden/Afrika/California/osv. hvor det er bein-varmt trenger man lavere ladespenning (13,8V?) for å få lada batteriet helt opp. Her i kalde nord trenger man ofte mye høyere ladespenning (14,4-14,8V?) for å få lada det effektivt.

 

Ikke alle biler er laga for kaldt klima og kommer derfor med regulator som gir lavere ladespenning enn andre.

Lenke til kommentar
Ladestrømmen er forskjellig, mens ladespenninga er den samme uansett turtall. Ladespenninga skal normalt ligge rundt 14,3-14,5 V.

 

Ladestrømmen er forskjellig? Altså lader den mer på høyere turtall til tross for at spenningen er lik? Hvordan er det mulig? Blir det som om det er en motstand i dynamoen som blir mindre?

Lenke til kommentar
Ladestrømmen er forskjellig, mens ladespenninga er den samme uansett turtall. Ladespenninga skal normalt ligge rundt 14,3-14,5 V.

 

Ladestrømmen er forskjellig? Altså lader den mer på høyere turtall til tross for at spenningen er lik? Hvordan er det mulig? Blir det som om det er en motstand i dynamoen som blir mindre?

Ladestrømmen er avhengig av hvor mye kapasitet som er igjen på batteriet. Er batteriet tomt blir det veldig høy ladestrøm. Er batteriet fullt går det lite strøm.

 

En uregulert generator ville gitt høyere ladespenning (og ladestrøm) jo høyere turtallet var. Alle biler har en regulator som regulerer spenninga til ca. 14V uavhengig av turtall. Dog kan det være at noen biler har litt lavere ladespenning på tomgang.

Lenke til kommentar
Ladestrømmen er forskjellig, mens ladespenninga er den samme uansett turtall. Ladespenninga skal normalt ligge rundt 14,3-14,5 V.

 

Ladestrømmen er forskjellig? Altså lader den mer på høyere turtall til tross for at spenningen er lik? Hvordan er det mulig? Blir det som om det er en motstand i dynamoen som blir mindre?

 

Det er vel mer at regulatoren regulerer motstanden for å opprettholde riktig ladestrøm/spenning. Så er det ikke sikkert at spenningen er helt konstant heller, bare en nominell verdi, når alt er innenfor normale verdier....

Lenke til kommentar
Ladestrømmen er avhengig av hvor mye kapasitet som er igjen på batteriet. Er batteriet tomt blir det veldig høy ladestrøm. Er batteriet fullt går det lite strøm.

 

Jeg henger ikke med :p Så det er dette som regulerer mengden strøm som går inn i batteriet, og når batteriet er tomt går det mer strøm samtidig som spenningen er konstant?

 

Det er vel mer at regulatoren regulerer motstanden for å opprettholde riktig ladestrøm/spenning. Så er det ikke sikkert at spenningen er helt konstant heller, bare en nominell verdi, når alt er innenfor normale verdier....

 

Dette hørtes mer fornuftig ut, men går ladespenning og ladestrøm hånd i hånd eller kan strømmen øke samtidig som ladespenningen er konstant? Så det er som jeg har spurt om hele tiden, at det kun er spenningen som regulerer hvor mye batteriet lader? (Det er ingen andre faktorer?).

Lenke til kommentar

Du kan øke eller senke ladestrømmen ved å øke eller senke ladespenninga. Men ladestrømmen er også avhengig av hvor mye strøm som er på batteriet.

 

Det er dette batteriladere som oftest gjør. Når batteriet er tomt så reduserer laderen ladespenninga så ikke ladestrømmen skal bli så høy at batteriet tar skade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...