Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tanker rundt Engelsk eksamen 2008 - Time


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å gjøre tråden litt om, slik at alle som skal opp i Engelsk eksamen kan diskutere her. Kom med forslag til hverandre. Legg gjerne ut notatark eller noen som rett og slett har med temaet "Time" å gjøre.

 

I den øverste spoileren finner du den orginale posten min. Den andre finner du oppgavearket til eksamen. Den tredje finner du grovt hva historiene handler om.

 

 

Heisann. I dag fikk jeg vite at jeg kom opp i Engelsk eksamen, noe som jeg egentlig ikke har så mye i mot. Eksamensdagen er på førstkommende tirsdag, noe som gjør at det blir litt lesing på meg i helgen. Derfor lurer jeg på om noen her har noen tanker rundt temaet jeg kommer opp i. Temaet er Time.

 

Eksamen er delt inn i tre deler: A, B og C.

  • Den første oppgaven tar utgangspunkt i part A, uavhengig av det alternativet du har valgt.
  • Den andre oppgaven er å beskrive egen læring i engelsk, i forhold til et avgrenset spørsmål.
  • Den tredje oppgaven er å velge en av seks langsvaroppgaver knyttet til innholdet i part A, B og C.

Når det står "Uavhengig av det alternativet du har valgt", i første punkt er det følgende.

  • Alternativ 1: Tick tock
    Famous clocks and what some of us think about time.
  • Alternativ 2: Another time another place
    Travelling in time: possibilities in fact and fiction.
  • Alternativ 3: Every second counts
    The importance of time in our society.

Det andre punktet ovenfor, altså "Den andre oppgaven er å beskrive egen læring i engelsk, i forhold til et avgrenset spørsmål." hadde jeg satt pris på litt hjelp. Kom gjerne med tanker, gode ord eller en idè til en vri jeg kan gjøre.

 

Jeg har lagt til en PDF fil av oppgavearket, slik at de som er interesserte i å se kan gjøre det. Om noen har problemer med denne, legger jeg også oppgavearket i en spoiler nedenfor.

Uansett setter jeg utrolig stor pris på om noen har mulighet til å hjelpe meg med dette, noe som jeg håper at noen har. Takk på forhånd.

 

 

 

Eksamen 2008

 

Eksamenstid: 5 klokketimer

 

Hovedtema for eksamen: Time

 

Struktur:

 

Eksamen er delt inn i tre deler: A, B og C.

 

Part A inneholder tre alternativer:

Alternativ 1: Tick tock

Famous clocks and what some of us think about time.

Alternativ 2: Another time another place

Travelling in time: possibilities in fact and fiction.

Alternativ 3: Every second counts

The importance of time in our society.

 

Du velger A1, A2 eller A3 som du skal lese og studere på foreberedelsesdagen.

Du kan arbeide med flere av alternativene hvis du vil.

 

Part B: er en sammenhengende tekst som du skal lese og studere på forberedelsesdagen.

 

Part C: er en sammenhengende tekst som du skal lese og studere på forberedelsesdagen.

 

Forberedelsesdel:

 

Forberedelsen har tre deler. Alle delene er obligatoriske, både A, B og C.

I del A, kan du velge mellom tre alternativer. På eksamensdagen vil du få spørsmål om det alternativet du har valgt. Dermed kan du fritt velge mellom A1, A2 og A3.

 

Denne delen av eksamen skal du bruke til å forberede deg. Du må både lese, bearbeide og sortere ukjent stoff. I tillegg må du ta notater som er knyttet til temaet. Du må gjerne samarbeide med medelevene dine, snakke med læreren og bruke lærebøker og andre kilder som du finner nyttige.

 

Å kunne ta gode notater under forberedelsesdelen og benytte dem på en god måte på eksamensdagen, er en viktig forutsetning for et godt svar.

 

Generell vurderingsveiledning PDF (A4 / A3)

 

Dersom du klikker deg inn på kompetansemål, vil du kunne sette deg inn i hvilke kompetansemål som prøves til eksamen i engelsk 2008.

 

Kompetansemål: Kompetansemål PDF (A4 / A3)

 

Tillatte hjelpemidler:

 

På forberedelsesdagen er alle hjelpemidler tillatt, inkludert bruk av Internett.

Alle hjelpemidler er tillatt på eksamen med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. For norsk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt.

 

Eksamensdagen: På eksamendagen skal du svare på tre oppgaver, to som krever kortere svar og en langsvaroppgave.

Den første oppgaven tar utgangspunkt i part A, uavhengig av det alternativet du har valgt.

Den andre oppgaven er å beskrive egen læring i engelsk, i forhold til et avgrenset spørsmål.

Den tredje oppgaven er å velge en av seks langsvaroppgaver knyttet til innholdet i part A, B og C.

Du skal svare på engelsk.

 

Bruk av kilder: Alle kilder som blir brukt til eksamen, direkte eller indirekte, skal oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til kilden. Dersom du har med deg utskrifter og sitater fra nettsider, skal adresse og nedlastingsdato oppgis.

 

Tekniske opplysninger på eksamensdagen: Alle skal skrive inn topptekst og bunntekst.

Topptekst: Kandidatnummer og skole

Bunntekst: Sidenummer og antall sider

Skriftstørrelse: 14

Skrifttype: Times New Roman

Linjeavstand: 1,5

 

 

 

A- delen.. Dere bestemer hvilken alternativ..

A1

A2

A3

 

B- Delen:

A Christmas Carol:

Det handler om en sånn gammel mannsom ikke liker jul, og er veldig opptatt av penger , han vil ikke sløse pengene på gaver. Senere kommer partneren(som er død) og sier at han skal få besøk av 3 spøkelser som skal hjelpe han og like julen.... Så komemr en spøkelen som er (Fortid spøkelse) og tar med han gamlemannen til det stedet han var født og oppvokts

 

A Connecticut Yankee In King Arthur’s Court:

Tegneserien handler om en våpenmaker i fra 1800 som liker å sloss. Han sloss mot en viss Hercules som slår han i Hodet så han våkner i Camelot i 528 eller no. Der blir han tatt til fange av en ridder, og tatt til slottet til Kong Arthur. Han husker etter å ha lært i sin egen tid at det skal være en Sol formørkelse neste dag.

 

 

C-delen:

Stormbreaker

Alex Rider er en fjorten år gammel gutt som bor hos onkelen sin, Ian Rider, som arbeider i en bank. En dag får Alex dårlige nyheter, onkelen har dødd under mystiske omstendigheter. Alex oppdager at Ian Rider faktisk var spion, og arbeidet for MI6, og at han ble myrdet av den berømte leiemorderen Yassen Gregorovich. Han blir dermed rekruttert av sin onkels tidligere arbeidsgivere, Alan Blunt og Tulip Jones. Alex innser etterhvert at onkelen faktisk har oppdratt ham som spion, og han drar avsted på sitt første oppdrag, bevæpnet med en mengde dingser fra Smithers. Han oppdager også at onkelen hadde gjemt en spionkoffert i hagen til naboen.

 

Milliardæren Herod Sayle donerer en gratis mega-datamaskin med kodenavn Stormbreaker til alle skoler i Storbritannia. MI6 er nysgjerrige på hvorfor han opptrer så mistenkelig gavmild, og sender Alex, forkledt som en vinner av en konkurranse, for å undersøke.

 

 

Nyttige linker:

http://www.usingenglish.com/reference/idioms/cat/

http://en.wikipedia.org/wiki/Time

http://no.wikipedia.org/wiki/Tid

http://www.google.no/search?q=define%3Atim...lient=firefox-a

ENGELSK08_eksamensinfo_bokmal_a4.pdf

Part_A___1.pdf

Part_A___2.pdf

Part_A___3.pdf

Part_B.pdf

Part_C.pdf

Notatark_eksamen.doc

Notatark.doc

regelbok_engelsk_1_.doc

Endret av Jompa.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sommerlyst Skole i Tromsø, opp i Engelsk (Jippi... not) Ville ha Matte xD

 

Hvis noen har noen enormt gode tips, eller finner "skjulte" ting i teksten vær så snill å del. Sitter selv å leser masse engelsk for å få språket inn i hodet. =) Ellers leser jeg litt i teksteheftet. Ser på noen artikler på CNN.com også..

 

 

 

La oss ta en brainstorming.. Hva handler foreksempel den "travel in time" tingen? Hva er essencen?

 

Kan det være foreksempel at menneske alltid har drømt om å gjøre det. Og hvis noen noen gang gjør det vil dem ikke bli trudde (godt å lufte ideene sine)

Lenke til kommentar

Når det gjelder Eng-eksamen i år så er det et stort problem der. Halvparten av landet har ikke kommet inn på siden blant annet meg. Udir.no har da hatt for liten kapasitet på linjene så mange har ikke kommet inn og for ikke øvd til Eng Eksamen. Dette blir det da en liten reportasje om på NRK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...