Gå til innhold

flaks med vannsøl


Anbefalte innlegg

I dag da jeg byttet ut inovatech tanken på 1 dl

til en 3 liters tank kom jeg borti :razz: vannslangen til kjøle blokka med det resultatet at lekasje oppstod (zwiftech peltier kjøler)...

jeg min dumme f*** merket selvsagt ikke dette :smile:

fyrte opp pc'n, windows startet, gikk inn i asus probe for å overvåke tempen. alt gikk fint 8 grader kaldere med den nye tanken :smile:

det gikk ca 5 min før jeg oppdaget at noe var feil :smile:

luktet svidd + at skjermbildet låste seg.. wtf tenkte jeg, trykte på restart knappen.. svart skjerm

ingentin skjedde uten om viftene som gikk..

slo av strømen, begynte å lete etter lekasjer

fant ingen ting med det første, skaffet bedre lys,

kansje jeg kunne se noe da :smile:

så lekasje i hurtig kobling til kjøler

letet etter vann på skjermkortet som ligger rett under.. ingenting?? hvor var det blitt av vannet?? :smile:

reparerte lekasjen, slo på strøm og prøvde å starte

pc'n, ingen ting skjedde..

trekte ut kontakten, demonterte skjermkort, og hva

skjer .. jo en diger bekk med vann traff meg..

faaaaaen tenkte jeg det var det skjemkortet, mitt høyt elskede gts2 64ddr hercules hadde tatt kvelden.

ok har altids råd til nytt kort tenkte jeg. :smile:

hentet et gammelt tnt ultra kort.monterte og skrudde på. ingenting..wtf...

tok ut tnt kortet og hva ser jeg... jo vann i bunnen

av kabinettet. sjekker videre, lydkortet er helt vått

3com nic kortet er oxo vått,og jeg min idiot som hadde hadt strøm på uten å sjekke for vann dere oxo.

huff dett kommer til å bli dyrt tenkte jeg.. hercules gametheater xp lyd og 3com nic 2000 kr+skjermkort til ca 4000. vurderte å drikke meg j** full..

monterte tnt kortet etter å ha NØYE sjekket at det ikke var fuktighet andre steder.

startet opp og det funket :grin:

hovedkortet hadde ikke tatt skade.

hva skal jeg gjøre med resten tenkte jeg..

fant frem hårføner?? tørket alle kortene, i tilfelle jeg klarte å redde noe. brukte 30 min til å tørke kortene.

monterte gts'n i ei gammel maskin(kjerringa si i tilfelle :smile: )

slo på WOW det funket.monterte alle kortene tilbake

i spill maskinen og alt fungerer perfekt :smile: :smile: :smile:

 

eneste prob nå er cpu temp på 42 grader med vann og 156w peltier??

tror jeg har for liten psu 340w

Noen komentarer till dette??

puhh ble langt dette :smile:

asus a7m266

amd tb 1400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være en gledesdreper, men jeg har vært i gjennom det samme. Hos meg tok den ene komponenten etter den andre kvelden, og til slutt kostet det meg kr 3500,- (like før jul 2000).

 

Så følg med veldig nøye, så du får nappet ut noen deler hvis de begynner å oppføre seg litt rart.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Dette kunne blitt J.... DYRT. Må si at innlegget ditt var svært spennende :eek: Ble jo både svimmel og svett her jo.

 

Du ble vel skikkelig forbannet :evil: tenker jeg da du så konsekvensene.

 

Hvis det går an å feste slangene bedre, så kan det jo være en ide med sånn klemme med skruefeste på.

 

Fint at det ordnet seg til slutt da :smile:

 

Gratulerer med ny kjøling forresten :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-11 19:25, NO_TECH skrev:

Hvilke komponenter var det som gikk da?


hmm vann temp på 37,17 grader cpu på 45

mb 32 grader

sliter med ett eller anet :smile:


 

Hvilken radiator har du og hvordan/hvor har du plassert den?

-------------------------------------------

Slik kan det gå om man ikke passer på :wink:

Men fint at alt ordnet seg for deg.

Jeg vet at de festene kan være vanskelige av seg, jeg kutter (som en sikkerhetsregel) alltid en millimeter av tuppen på slangen før jeg kobler den tilbake på blokka. Fordi den blir litt skadd for hver gang ved bruk av hurtigkoblinger.

Lenke til kommentar

kjøpte alt til microplex

radiator er zwiftech rad676

den er plasert i toppen av toweret (cheftech samme som vannkjølt spillmaskin til overklokking.no)

http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...skin/index.html

eneste forskjell er kjøleblokka som er peltier blokk.

 

ble rimelig het i toppen :smile:

det er bare hurtig koblinger så da må jeg bytte ut alle sammen.

vurderer ny psu EG465AXVEFMA enermax den leverer

33a så det skulle holde.

har ikke demontert noe ennda bare rettet på slangene

:smile: de er tettet av o ring i sammenkoblingen

hvis di ikke lekker og de får vere i fred så holder det... men det er en dårlig konstuksjon. :smile:

 

takk for respons :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har også mcw462 tec blokka, brukte den sammen med et 120 w peltier. Maskinen bootet og etter 10 sek var cpu død... :sad:

Derfor bruker jeg ikke coldplaten og alt det der lenger, holder meg til vann.

Jeg bruker blakice radiatoren, og det tok nesten 56789 år til å modifisere den slik at den passet hurtigoblingene.

Men må si at swiftech`s vannblokker oser av kvalitet.

Lenke til kommentar

lego

monterte du peltier elementet riktig?

 

problemet mitt er at vannblokka ikke har de rette utfresningene så jeg må ha koldplate og peltier

montert på.

 

hvor fikk du tak i nye bolter??

 

skal jeg kjøre uten peltier og koldplate så må jeg modde mb kraftig pga en kondensator som kommer i veien :smile: + frese ut spor til socket'n :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-11 19:25, NO_TECH skrev:

Hvilke komponenter var det som gikk da?


hmm vann temp på 37,17 grader cpu på 45

mb 32 grader

sliter med ett eller anet :smile:


 

Cpu gikk først. En Duron 700 som klarte litt over 1100. Så luktet det litt rart, det gnistret litt, og så var lydkortet ferdig. Fikk meg et SB Live som jeg heldigvis satte i en annen slot enn der det døde kortet satt. Ny lukt, mer fresing og gnister fra sloten hvor det gamle lydkortet hadde vært. Og det var slutten på hovedkortet. Alt hadde stått til tørk i nesten 3 dager.

 

Så pass på!

Lenke til kommentar

Hvordan kan elektrisk utstyr bli påvirket når det er tørt?

 

Slik jeg ser det, så MÅ det ha oppstått feil i en eller annen komponent da det var vannsøl.

 

Problemet er bare hvilken?

 

Så Gasman..... hvilke komponenter virket etter havari? Jeg har nemlig litt problemer med å tro at alt du nevnte i siste innlegg gikk i stykker.

 

Jeg tror personlig det kan ha med graden av overklokking å gjøre når sølet oppstod. Det er ikke sikkert at NO_TECH har sølet like mye som du, eller at han har overklokket like mye, ELLER at kanskje delene hans har mere tolerans enn dine.

 

UANSETT, så får vi håpe at det gikk bra og at seinskader ikke oppstår. Dessuten har det mye med spenningsvariasjonen når en komponent ryker. Det spørs bare hvilken "spiker" som farer gjennom strømforsyningen når en strømkrevende komponent "ryker"

 

"Siste krig er ikke vunnet før det er bare en person igjen på kloden" Dumt ordtak :grin:

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-01-11 23:03 ]

Lenke til kommentar

jeg tørket komponentene skikkelig :smile:

det var ingen tegn til fuktighet på mb.

problemet dit gasman var vel fuktighet på selve mb.

jeg passer på som en hauk :smile:

synd med utstyret ditt som vandret heden,

men jeg håper jeg slipper det.

 

sveinl: hvis den personen er zhitsofren så sliter han :razz:

Lenke til kommentar

Hmmm... du tok meg der....SV1 ja.... Tenkte jeg skulle greie å være anonym... men NEIDA!!!! hehehe

 

 

Tempen min nå.... er 39 grader på CPU og 30 grader på hovedkort. Jeg har bare 2 STILLEGÅENDE kabinettvifter. CPU-kjøler er Taisol CGK760 (den med kobberbunn). Max last på CPU er 44 grader.

 

Rimelig fornøyd jeg med tanke på en stakkar som har 800 MHZ duron på 62 grader her på forumet :lol:

 

"Man skal ikke gå høyt i CPU-temperatur før verden kreperer i varme" Nok et dumt ordtak, kraftig prosessor skal man da ihvertfall ha :lol:

Lenke til kommentar

Jeg bruker de samme boltene måtte bare modifiseres litt :smile: satte på noen plastrør tilsvarende hk+coldplate, dermed passet de fint. Nye bolter får du hos microplex under kjølere(luft)-tilbehør.

Selfølgelig monterte jeg peltieret riktig med coldplat AS og medfølgende skruer. Kan hende at cpu overlevde, jeg fikk 4 røde led`s på mitt tidligere MSI kort og var sikker på at den var brent... men i den siste tiden har jeg lest at flere har hatt problemer med msi og de fire ledsa. Har ikke hatt orket å ta bort vannkjølinga for å teste den, da det blir for stress. Kan hende jeg tar den til en kamerat og tester den igjen :wink:

Lenke til kommentar

rofl :grin:

 

er fremdeles bekjymret for cpu temp...

cpu 46grader

mb 34 grader

vanntank temp 38 grader

 

tror jeg må til en skraphandel og fikse meg en ascona

radiator :grin: plassere den utenfor vinduet og ta min gamle varmtvannstank på 200 liter til reservoar :grin:

 

kjerringa kommer til å klikke men men :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...