Gå til innhold

Exception og sjekking av disse


Anbefalte innlegg

Registry blir sjeldent ryddet opp i, og inneholder derfor etter noen måneders bruk ganske mye crap.

Det er "vanskelig" å flytte konfigurasjonen. Evt. endre deler av den. Med XML/txt kan man kopiere inn deler av konfig fra et sted til et annet. Det vil ikke virke på applikasjoner som skal kjøres fra mange maskiner uten å måtte legge dette inn i registry på hver eneste maskin. Etc.etc.etc...

 

Menmen.. jeg er ikke sååå stor motstander av registry. Men jeg holder meg nå til XML :)

 

Og, teflonpanne kommer til å få spader når du nevner registry :!:

 

Ulemper:

- Du kan ikke lagre akkurat hva du vil i registry

 

Man kan vel lagre binærdata på samme måte som CDATA/BASE64 i XML.... Eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neida, han må gjerne få lov til å bruke det han, så lenge jeg ikke bruker hans programmer :)

 

De er sikkert ikke GPL og lagd med åpne standarer og mora hans bruker sikkert MS Office og TV'n hans har nok et proprietært OS.... så jeg hadde aldri hatt noen forhåpninger om at du skulle kjøre hans programmer uansett. :!:

 

Hvorfor er du på .Net forumet egentlig? Tidligere sa du jo at .Net ikke var noe særlig cross-platform...

Lenke til kommentar
Jeg bruker da windows til desktop og kjører masse programmer som verken er gpl eller åpne :)

 

Grunnen til at jeg henger her nå var at jeg spurte hva som var hipt i 2008 siden konfigfiler var så 1978 :)

 

Ah, svaret var XML :)

 

Gnome bruker XML til konfigfiler btw! :ohmy:

 

---

 

Men... noe av poenget med app.config( / web.config) er også at .Net har innebygd støtte for å lese/skrive dem. Slik at du ikke trenger å lage noe XML leser. Trenger ikke noe kode for det i det heletatt siden det er støttet i .Net rammeverket.

Lenke til kommentar
Man kan vel lagre binærdata på samme måte som CDATA/BASE64 i XML.... Eller har jeg misforstått noe?

 

Ikke base64 vel? :p

 

En kan vel det, men jeg tar kanskje det idiotiske steget og antar at det er en eller annen form for begrensning på størrelsen.

Jeg skal bare sjekke om dette er tilfelle... brb

 

edit: meh, jeg er litt apatisk, men finner ikke noe som sier noe maks grense.

Men den støtter ikke flyttall :p

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
En kan vel det, men jeg tar kanskje det idiotiske steget og antar at det er en eller annen form for begrensning på størrelsen.

Jeg skal bare sjekke om dette er tilfelle... brb

 

Gleder meg til å høre om GeirGrusoms windows som dør en stille død etter å ha fått noen GB søppeldata i registry :!:

Lenke til kommentar
Jeg bruker da windows til desktop og kjører masse programmer som verken er gpl eller åpne :)

 

Grunnen til at jeg henger her nå var at jeg spurte hva som var hipt i 2008 siden konfigfiler var så 1978 :)

 

Ah, svaret var XML :)

 

Gnome bruker XML til konfigfiler btw! :ohmy:

 

---

 

Men... noe av poenget med app.config( / web.config) er også at .Net har innebygd støtte for å lese/skrive dem. Slik at du ikke trenger å lage noe XML leser. Trenger ikke noe kode for det i det heletatt siden det er støttet i .Net rammeverket.

Ja, windows er herlig altså.

 

Det tok forøvrig en uke før vista bare viser en sort skjerm hver gang jeg skrur på den kliss nye PC-en min så jeg må trykke ctrl-alt-del og starte explorer.exe for å få fram desktopen. Hehe, jeg kom plutselig på det nå når jeg gjentok mantraet mitt "windows er herlig" og måtte få det ut. Seriøst, noe må jo være grunnleggende galt med hele greia.

Lenke til kommentar
Ja, windows er herlig altså.

 

Det tok forøvrig en uke før vista bare viser en sort skjerm hver gang jeg skrur på den kliss nye PC-en min så jeg må trykke ctrl-alt-del og starte explorer.exe for å få fram desktopen. Hehe, jeg kom plutselig på det nå når jeg gjentok mantraet mitt "windows er herlig" og måtte få det ut. Seriøst, noe må jo være grunnleggende galt med hele greia.

 

Jeg har kjørt Windows i ~15 år nå. Veldig sjeldent jeg har hatt problemer. Vista har jeg kjørt siden beta 2 med bare et par småkræsj på grunn av dårlige applikasjoner.

 

Ubuntu / Fedora / etc har jeg prøvd meg på flere ganger på et titalls maskin. Ubuntu 8.4 er den eneste som går sånn nogenlunde. Kræsjer ofte (ikke bare X, men hele maskinen). Tidligere versjoner har jeg som regel gitt opp under installasjon eller i løpet av noen få uker etterpå.

 

Men... dette har verken noe med .Net, Exceptions, konfigurasjonsfiler eller noe annet interesant å gjøre, så jeg tror nok jeg avslutter diskusjonen her. Kos deg videre ikveld! :)

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
En kan vel det, men jeg tar kanskje det idiotiske steget og antar at det er en eller annen form for begrensning på størrelsen.

Jeg skal bare sjekke om dette er tilfelle... brb

 

Gleder meg til å høre om GeirGrusoms windows som dør en stille død etter å ha fått noen GB søppeldata i registry :!:

Ja :D registry har vel en default maks grense på 12 MB eller den duren, så du får ihvertfall ikke lagt inn blobs større en det :yes:

 

Teflonpanne:

Det at explorer ikke starter er en feature er det ikke? :D det er sånn at du kan velge shell helt fra starten! SÅ GENIALT! *kremt*

Lenke til kommentar
Ulemper:

- Du kan ikke lagre akkurat hva du vil i registry

- Tungvint å bla rundt i

Hva kan du lagre i en INI fil som du ikke kan lagre i Registry? Det er meg bekjent ingen begrensninger på hva du kan lagre i Registry. En INI fil, eller XML, og sågar CONF file kan kunn inneholde tekst. Registry kan inneholde det plus tall og binære data.

Tungvint? I løpet av under 5 klikk er jeg alltid på rett sted i registry

Lenke til kommentar
Ja :D registry har vel en default maks grense på 12 MB eller den duren, så du får ihvertfall ikke lagt inn blobs større en det :yes:

 

Nå ble jeg skuffa :cry:

 

btw; Maksgrensen på registry er gammel og gjelder ikke for W2k3 og Xp ++. Men poenger var vel hvor stor en key kunne være.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ulemper:

- Du kan ikke lagre akkurat hva du vil i registry

- Tungvint å bla rundt i

Hva kan du lagre i en INI fil som du ikke kan lagre i Registry? Det er meg bekjent ingen begrensninger på hva du kan lagre i Registry. En INI fil, eller XML, og sågar CONF file kan kunn inneholde tekst. Registry kan inneholde det plus tall og binære data.

Tungvint? I løpet av under 5 klikk er jeg alltid på rett sted i registry

Hva hvis du vil flytte applikasjonen din til en annen PC?

Hva om du trenger >1 instans av applikasjonen på samme PC? (for eksempel nettsteder med ulik konfigurasjon)

Naturligvis kan du lagre binære data i konfigfiler.

Konfigfiler har innebygd støtte for kryptering av data.

Mulig du er på rett sted i registry på fem klikk; jeg er i *.config på ett.

Gjør en feil i registeret, og du senker maskinen. Gjør en feil i *.config, og du senker kun applikasjonen din.

Ikke alle brukere har ubegrensede rettigheter til å endre registeret. Større bedrifter vil (forhåpentligvis!) ha store problemer med løsningen din.

 

IMHO etc.

 

- grå -

 

Ulemper:

- Du kan ikke lagre akkurat hva du vil i registry

- Tungvint å bla rundt i

Hva kan du lagre i en INI fil som du ikke kan lagre i Registry? Det er meg bekjent ingen begrensninger på hva du kan lagre i Registry. En INI fil, eller XML, og sågar CONF file kan kunn inneholde tekst. Registry kan inneholde det plus tall og binære data.

Tungvint? I løpet av under 5 klikk er jeg alltid på rett sted i registry

Hva hvis du vil flytte applikasjonen din til en annen PC?

Hva om du trenger >1 instans av applikasjonen på samme PC? (for eksempel nettsteder med ulik konfigurasjon)

Naturligvis kan du lagre binære data i konfigfiler.

Konfigfiler har innebygd støtte for kryptering av data.

Mulig du er på rett sted i registry på fem klikk; jeg er i *.config på ett.

Gjør en feil i registeret, og du senker maskinen. Gjør en feil i *.config, og du senker kun applikasjonen din.

Ikke alle brukere har ubegrensede rettigheter til å endre registeret. Større bedrifter vil (forhåpentligvis!) ha store problemer med løsningen din.

 

IMHO etc.

 

- grå -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...