Gå til innhold

Prøv Flash Player 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flash er nå vel både bra og dårlig sånn opplevesesmessig sett.

 

Overdreven bruk av Flash i reklame og fancy "bling, bling" er både irriterende og ressurslukende. Nå er vel det faktisk mer effektkåte markedsfolk og ukritiske (kunnskapsløse?) utviklere sin feil i langt større grad enn Flash i seg selv.

 

Flash brukt fornuftig til mindre applikasjonsbiter og funksjonalitet er faktisk svært fornuftg. Et godt eksempel er Rica Hotels sin bookingløsing, laget i Flash, og etter min mening en av de bedre løsningene som finnes. Også bruk av flashplayer til video, som f.eks YouTube er meget fornuftig.

Flash kan jo være rimelig bra til presentasjoner. Og hele sider *kan* være veldig kule i Flash også. (Men da er det *veldig veldig* viktig at en HTML i tillegg. Det er trossalt mye viktigere en Flash.)

 

Og Flash er jo ment for fancy grafikk og ting som gjerne "tar litt av". Og det må da være i stand til å animere disse tingene uten at prossessoren går til 100%? At det krever like mye som for å spille Crysis for å animere litt Flash uten at det hakker er jo helt latterlig.

Lenke til kommentar
Flash er nå vel både bra og dårlig sånn opplevesesmessig sett.

 

Overdreven bruk av Flash i reklame og fancy "bling, bling" er både irriterende og ressurslukende. Nå er vel det faktisk mer effektkåte markedsfolk og ukritiske (kunnskapsløse?) utviklere sin feil i langt større grad enn Flash i seg selv.

 

Flash brukt fornuftig til mindre applikasjonsbiter og funksjonalitet er faktisk svært fornuftg. Et godt eksempel er Rica Hotels sin bookingløsing, laget i Flash, og etter min mening en av de bedre løsningene som finnes. Også bruk av flashplayer til video, som f.eks YouTube er meget fornuftig.

Flash kan jo være rimelig bra til presentasjoner. Og hele sider *kan* være veldig kule i Flash også. (Men da er det *veldig veldig* viktig at en HTML i tillegg. Det er trossalt mye viktigere en Flash.)

 

Og Flash er jo ment for fancy grafikk og ting som gjerne "tar litt av". Og det må da være i stand til å animere disse tingene uten at prossessoren går til 100%? At det krever like mye som for å spille Crysis for å animere litt Flash uten at det hakker er jo helt latterlig.

 

Fancy "bling, bling" reklame og stilige presentasjoner, slideshow med mer er etter min mening to helt ulike ting, noe jeg tror vi er 100 % enige om. Og Flash var/er også tenkt for ulike typer applikasjoner, selv om de ikke er fancy, f.eks. skjemaer. NRK har forresten en meget fin presentasjon av årsrapporten via Flash. Flash egner seg også glimrende til en del interaktivt materiell (f.eks i opplæringsammenheng). Hvor jeg faktisk bruker det en god del.

 

Og det er mulig å animere i flash uten at det hakker og ressursbruken går i taket. Problemet er vel som vanlig at utviklere ikke har tid/gidder og optimere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...