Gå til innhold

Portrett med vidvinkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vil dra fram den skarpeste kniven og kritisere meg litt skikkelig her? Prøvde meg på portrett med vidvinkel. Fungerer det? Fungerer etterarbeidet? Hva må til for at dette skal bli 100%?

 

 

Tja, om det skal brukes kniv, så ville jeg brukt den på beskjæring. Selve motivet (modellen) fyller for lite av formatet. Kanskje du skulle gått litt nærmere og kanskje satt kameraet på høykant:)

Lenke til kommentar
Tja, om det skal brukes kniv, så ville jeg brukt den på beskjæring. Selve motivet (modellen) fyller for lite av formatet. Kanskje du skulle gått litt nærmere og kanskje satt kameraet på høykant:)

 

Selve hensikten ved bruk av vidvinkel vil jo da forsvinne, og man kan bare glemme å ta tettskårne portretter med vidvinkel, da det vil forvrenge ansiktet på en svært lite flaterende måte.. Det du ønsker er vel et ordinært Torso portrett.

 

Når det kommer til selve kritikken av bildet så føles det som om det tipper horisonten er jo veldig skjev... Alikevel er konseptet interesant, men location med en grønn eng er kanskje bedre enn innsjøen da det er vanskelig å få både modellen og innsjøen rett.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøve meg på et litt utradisjonelt portrett. Derfor brukte jeg live-view og holdt kameraet høyere enn henne. Location ble valgt for meg da vi kjørte forbi en innsjø med flott lys. Min kjære gav meg ti minutter med foto-tid før hun var lei..

Lenke til kommentar

Jeg liker det. Perspektivet kombinert med vidvinkel gir meg et inntrykk av at hun er ung og uskyldig, dessuten har hun et meget bra blikk.

 

Bruken av vidvinkel liker jeg selv. Enten kjører man tele, eller man får med en del av omgivelsene. Sistnevnte kan fungere, jeg kan tenke på utallige portretter der det faktisk gjør det. :)

 

Og om du ikke får mer enn ti minutter? Tsh tsh, skaff deg ny frue. :p

Lenke til kommentar

Så bildet på jobbskjermen i dag. Der var det veldig mye mørkere enn på hjemmeskjermen min. Noen som sitter på en godt kalibrert skjerm som kan si meg hvordan det ser ut på den skjermen?

 

Ang. utbytting. Hun er vanligvis veldig tålmodig, men det hender seg at jeg må bestikke henne med sjokolade for å være med på notene.

Lenke til kommentar
Så bildet på jobbskjermen i dag. Der var det veldig mye mørkere enn på hjemmeskjermen min. Noen som sitter på en godt kalibrert skjerm som kan si meg hvordan det ser ut på den skjermen?

 

Mac? PC og Mac har forskjellig Gamma så bilder fra Mac blir mørkere på PC med orginal innstillinger, du kan stille Macen om til PC Gamma hvis du skal jobbe med bilder som er ment å vises på skjerm til PC. Til print mener i hvertfall Apple at deres Gamma er mest korekt, selv om noen her på forumet mente det var helt feil...

Lenke til kommentar

No tror vel folk at jeg igjen er på krigstien, men det stemmer nok ikkje. Må bare spøre rett ut. Hva er vitsen med å bruke vidviklen til portrett? For å få med masse bakgrunn? Det er eneste grunn jeg kan se. Jeg har selv 2 vidvinkel objektiver, og elsker disse. Men til portrett ville jeg ikkje brukt disse. Kan noen drive litt voksenopplæring?

 

Når det gjelder dette bilde, har vel folk sagt alt som er å si.

Lenke til kommentar
No tror vel folk at jeg igjen er på krigstien, men det stemmer nok ikkje. Må bare spøre rett ut. Hva er vitsen med å bruke vidviklen til portrett? For å få med masse bakgrunn? Det er eneste grunn jeg kan se. Jeg har selv 2 vidvinkel objektiver, og elsker disse. Men til portrett ville jeg ikkje brukt disse. Kan noen drive litt voksenopplæring?
Fordi det kan gi et helt annet perspektiv. Dersom man ønsker den effekten vidvinkel gir, er det grunn til å bruke det...
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer, folkens.

 

Aksjetrading; vidvinkel gir en helt annen dybde i bildet enn en 50 eller 80mm linse gir. I dette tilfellet ville jeg ha med vannet og lyset. Det hadde ikke latt seg gjøre med en tele. Man må imidlertid være forsiktig når man bruker vidvinkel til portrett. Kan raskt resultere i potetnese og vannhode.

 

Noen som har meninger om siste versjonen av bildet.

Lenke til kommentar
Takk for kommentarer, folkens.

 

Aksjetrading; vidvinkel gir en helt annen dybde i bildet enn en 50 eller 80mm linse gir. I dette tilfellet ville jeg ha med vannet og lyset. Det hadde ikke latt seg gjøre med en tele. Man må imidlertid være forsiktig når man bruker vidvinkel til portrett. Kan raskt resultere i potetnese og vannhode.

 

Noen som har meninger om siste versjonen av bildet.

 

Jeg skjønner jo alt dette, men synes du at vidvinkelen gir et bedre portrett enn andre objektiver? Om ikkej skjønner eg ikkje vitsen med å bruke den, med mindre man er ute for å leke seg, (noe som er både nyttig og morsomt)

 

Bilde 2 er jo bedre, du har fått ansiktet mer riktig.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner jo alt dette, men synes du at vidvinkelen gir et bedre portrett enn andre objektiver? Om ikkej skjønner eg ikkje vitsen med å bruke den, med mindre man er ute for å leke seg, (noe som er både nyttig og morsomt)
Noen ganger gjør det bilder bedre ja. Det er jo alt etter hva man er ute etter - dersom man er ute etter effekten vidvinkel gir vil nødvendigvis ikke et annet objektiv gjøre samme jobben. Det er ingen selvfølge at andre ser den samme effekten, eller at den gjør bildet bedre, men det er snakk om smak og behag.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...