Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mangler etter EU kontrol. Hva kan dette koste?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

 

Har nå hatt bilen min inne til EU kontroll. En 1994 Ford Mondeo. Fikk ett par toer mangler. Og lurer på om noen vet ca hvor mye dette vil komme til å koste?

 

Slakk i bærearmsforinger; indre bakre HS

Stor slagg i foringer bak; indre og ytre begge sider

Farlig rust i gulvseksjon; bak begge sider

Farlig rust i kanaler; begge sider

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipper at det ikke vil lønne seg å fikse opp bilen.

Men om du kjenner noen mekanikkere, som kan fikse deler og arbeid veldig billig for deg, så kan nok bilen rulle i noen år til.

Men jeg er skeptisk, siden rusten har blitt så ille alt.

Skrevet

Foringene vil vel ikke koste så veldig mye.

 

Jeg kjenner en mekaniker, men han nekter å ta store rustskader. Det på kanalene er så ille at alle jekkepunktene er klemt flate. Har egentlig satt en makspris på reprasjon til 5000 kr.

Skrevet

Hvor mye tror dere jeg kan få for bilen hvis jeg selger den? 10 -15 000? Motoren har gått 170 000, akkurat tatt service.

Skrevet

Hvor mye tror dere jeg kan få for bilen hvis jeg selger den? 10 -15 000? Motoren har gått 170 000, akkurat tatt service.

Skrevet
Hvor mye tror dere jeg kan få for bilen hvis jeg selger den? 10 -15 000? Motoren har gått 170 000, akkurat tatt service.

Ligger de ikke på rundt 20.000 da?

Du burde prøve med rundt 10 tenker jeg.

Det er helt sikkert noen som vil ha den for å pusse den opp. Men de ønsker selvsagt å tjene på det selv og da.

Du kjenner ikke andre som kan sveise og fikse rustskadene da?

Det er ofte rusten som tar knekken på bilene.

Skrevet

Jeg kjenner ingen som kan ta rusten. Kjenner en mekaniker og han nekter å sveise rust. Men er relativt stort hull i gulvplatene. Og alvorlige hull i kanalene. Så de må skiftes begge to.

 

Men noen som tør gjette på pris på en sånn jobb?

Skrevet

Skal du bytte kanaler og sveise inn nytt i gulvet vil jeg gjette på +/- 20000,- hvis det gjøres på ett ordinært verksted. Tviler sterkt på at bilen er verd noe særlig mer enn vrakpanten, en opprustet bil uten EU-godkjenning er noe de fleste skyr som pesten.

Skrevet

Enig med sistemann, denne bilen er bare å gi opp. Kjør til avskiltingsbegjæringen kommer. Da takker du Mondeoen for innsatsen og leverer den til opphugging.

 

Vraker du før 1. juli får du tilbake halve årsavgiften.

Skrevet

Slenger meg på og sier meg enig med de to siste posterne. Bilen er ikke verdt noe lenger. Opprustede biler har ingen verdi for en kjøper med mindre det er en sjelden veteranbil e.l. det er snakk om.

 

Du kommer ikke til å få solgt bilen uten å fikse rusten og det vil koste mer enn bilen er verdt, så det eneste du kan gjøre for å tjene inn noen kroner er å selge den som delebil eller å selge delene hver for seg før du vraker den (motor, interiør, girkasse etc.)...

Skrevet

Jeg har mest lyst til å selge den som delebil. Men siden moren min har lånt meg penger til den vil ikke hun det. Så hvordan er kvaliteten på polske bakgårdsverksteder i norge?

Skrevet

Hvis mora di har litt økonomisk sans, så skjønner sikkert hun også at å bruke 20 000 kr på reparere et gammel vrak er dumt.

 

Bruk pengene på en ny bil. For 20 000 kr kan man få en helt allright bil.

Skrevet

Kommer ikke til å bruke 20 000 på å reparere den. Spørsmålet er hvordan vi kan få gjort det under 10. Har nesten klikka for henne. Hun vil sende bilen til polen for rep.

Skrevet (endret)

Hadde det bare vært kanalene, så hadde gått ann å få fiksa det for en ok sum.

 

Men om mor de ikke fatter at bæringa og gulvet i bilen er vekk, og at det vil koste mer enn å kjøpe en tilsvarende brukt mondeo i brukbar stand, ja, da er det ikke lett.

 

Du får nok ikke allverdens. 5000kr som delebil. Motoren kan du sikkert få 2-3K for.

 

Alt ettersom. Får mer å selge del for del.

Endret av L O G I M A N
Skrevet

Er kanalene som er værst. Og ett hull i gulvet som må sveises. Nå skal jeg få ett prisoverslag. Så ser jeg hva det blir til.

Skrevet
Foringene vil vel ikke koste så veldig mye.

 

Jeg kjenner en mekaniker, men han nekter å ta store rustskader. Det på kanalene er så ille at alle jekkepunktene er klemt flate. Har egentlig satt en makspris på reprasjon til 5000 kr.

Som du nevner så er det ikke mange mekanikkere du får til å sveise rust, dette er en jobb mekanikkere skyr som pesten

Har selv drevet MYE med rustsveising og kan love deg at dette er en godt betalt jobb

Det som oftest skjer når du går innom ett verksted å sjekker pris på en større rustjobb er at mekanikkerene ikke har kompetanse til dette eller at de overhodet ikke gidder å ta i mot en slik jobb, så du får enten beskjed om at de ikke tar slike jobber eller du får en blodpris slik att det ikke lønners seg for kunden å fikse bilen, dette gjør de i håp om at de ikke skal få jobben

Rustsveising regnes for noe av det værste som finnes av drittjobber på en bil

Så i den tiden jeg drev litt for meg selv med stort sett bare rust sveisin var det bare å forlange det jeg ville

Regner med du har for minimum 10.000,- bare i rustsveising på bilen din, dersom du ikke har fryktelig flaks, så kommer tillegg for tectyl behandling av innerkanaler og de andre feilene du nevner

 

Så jeg må nok si meg enig i det de andre her inne sier, dersom du kaster bilen på skroten nå får du igjen halve årsavgiften + 1500,- i vrakpant

Disse bilene er faktisk ikke værdt noe i det hele tatt for tiden og du får en mye bedre bil igjen for de pengene du må bruke på repperasjon på denne + det du får igjen for Mondeoen din

 

Det er lett å spare seg til fant på gamle biler

 

Mvh support 81

Skrevet

Har nå fått tak i en fyr som sveiser og ordner så jeg får bilen igjennom EU kontroll. Det skulle bli rundt 3500 for rustjobben. Så må jeg til en annen for å fikse foringene.

Skrevet

Ja, det var ikke ille! :yes:

 

For å fikse foringene, så kan du likeså godt kjøpe hele nye bærebruer på biltema. De koster 349kr pr stykk, og er da komplette med begge foringer samt bærekula. Billigere enn å kjøpe foringer alene på ford og så drive å presse disse ut og inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...