Gå til innhold

Pusekatt sider :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, du tenkte riktig ja, det var nettopp med å bruke den du nevnte der med <table style=(...)> osv. Jeg satt nettopp å testet dette her, og istedenfor å bruke "em" så brukte jeg "%". Dette skulle da tilsynelatende virke, men nei, IE viser det riktig, men Opera gjør det ikke. Ifølge W3C Validatoren er det ingen feil med den stylen, så jeg skjønner ikke helt - må være en "bug" i Opera om så skjønt.

Det kan jo være veldig greit å bruke 100% som høyde på en tabell iblant, så det er jo litt dumt at det ikke er støttet av alle browserene.

 

Enig i at dersom det er snakk om en større site så bør man linke det til et eksternt stylesheet, men jeg tror at i de fleste av mine tilfeller så er det snakk om veldig få objekt som trenger denne stylen.

 

Dumt spm kanskje, men det virker som om du har bra peil på CSS: Kan man bruke flere classes på et objekt? Tviler jo egentlig på det, men det kunne jo vært greit i tilfeller der du ikke vil definere et eget sett for noe som i teorien kunne vært kombinert av to eksisterende.

 

Piranha: Er forsåvidt enig, syns til en viss grad dette med 100% validering av samtlige sider på nettet er litt hypa opp... Digger signaturen din forresten; best there is!

Lenke til kommentar

reactor:

Hva slags programmer brukte du? Og hvordan?

Fin side den ja. Bedre enn de såkalte "proffe".

Hva tenkte du på når du skulle sette opp siden, liksom hvor startet du?

Og fargevalget og slikt var fint. Hvordan velger du det?

 

Jeg bare lurer på hvordan du kommer opp med slik fin stil, farger og ellers sammensetning? Jeg syntes det er vansklig å starte når jeg skal lage min egen side. Hvordan får jeg et tilsvarene fint resultat?

 

Og gjesteboka, har du scriptet den selv eller er den ferdigscriptet.

Tror du jeg kunne få koden hvis den er i .php, eller erden i asp som resten av siden?

Lenke til kommentar

Jeg satt nettopp å testet dette her, og istedenfor å bruke "em" så brukte jeg "%". Dette skulle da tilsynelatende virke, men nei, IE viser det riktig, men Opera gjør det ikke. Ifølge W3C Validatoren er det ingen feil med den stylen, så jeg skjønner ikke helt - må være en "bug" i Opera om så skjønt.

//Opera er MYE strengere på standarder enn IE og jeg har ofte opplevd lignende ting, da må du nesten bare teste litt fram og tilbake med forskjellige muligheter ta en titt på w3schoolcs.org og gå til css der.

 

Det kan jo være veldig greit å bruke 100% som høyde på en tabell iblant, så det er jo litt dumt at det ikke er støttet av alle browserene.

//height skal vel helst ikke defineres som %, husker ikke helt akkurat dette kan se litt på det senere.

 

Dumt spm kanskje, men det virker som om du har bra peil på CSS: Kan man bruke flere classes på et objekt? Tviler jo egentlig på det, men det kunne jo vært greit i tilfeller der du ikke vil definere et eget sett for noe som i teorien kunne vært kombinert av to eksisterende.

Nei du kan ikke det men det finnes måter alikevel : si at du har en header <h1> da kan du kalle den ved å skrive feks som jeg pleier <h1 class="top"> og i css definerer du h1 som en ting og top som en class

(tatt fra min css)


h1 {

font-family: Arial, Courier, Sans-serif;

       letter-spacing: 0.2em;



.top {  

       background: white;

       color: #0d0d0d;

       width: 100%;

       position: relative;

       z-index: 10;

       margin: 0px;

       border-bottom: #0a0a0a 2px solid;

}

 

Lenke til kommentar
reactor:

Hva slags programmer brukte du? Og hvordan?

Fin side den ja. Bedre enn de såkalte "proffe".

Hva tenkte du på når du skulle sette opp siden, liksom hvor startet du?

Og fargevalget og slikt var fint. Hvordan velger du det?

 

Jeg bare lurer på hvordan du kommer opp med slik fin stil, farger og ellers sammensetning? Jeg syntes det er vansklig å starte når jeg skal lage min egen side. Hvordan får jeg et tilsvarene fint resultat?

 

Og gjesteboka, har du scriptet den selv eller er den ferdigscriptet.

Tror du jeg kunne få koden hvis den er i .php, eller erden i asp som resten av siden?

 

Hele siden er laget i Dreamweaver og i Photoshop. Nøyaktig hvordan jeg laget siden kan det vel ta litt tid med å forklare tror jeg, men i korte trekk:

- Skissering av layout på elementer med blokk og blyant (ja faktisk)

- Tegne opp hele siden i PS, mye prøve-og-feile og så bruke slices til å dele opp elementene og eksportere dette til "tabellformat". Det vil vel mange kalle juksing eller no', men det er nok slik de aller fleste sidene blir laget i dag.

 

Ang. fargevalg så er blått en veldig enkel farge å bruke. Menneskehjernen finner blått behagelig å se på, og bare ved å variere fargemetningen kan man oppnå gode resultater. En annen ting med blått er at fargen på en måte er "oppbrukt", det er utrooolig mange sider som har blått som basis. Fargelære er et stort felt, og jeg har ikke gått noen skole kan du si. Men hvis du søker litt rundt på nettet etter komplimentære farger o.l. vil du finne god informasjon på hva som passer sammen av forskjellige farger.

 

Nå skal det jo sies at dette ikke er den første siden jeg har laget, langt ifra. Og det skal også sies at det jeg var fornøyd med for 5 år siden vil jeg nok le litt av idag. Øvelse gjør mester vet du, og det er nok det handler mest om. Lek deg litt på papiret eller på PC'en din med forskjellige idèer for å finne ut hva som funker. Ellers bør du sjekke ut den største inspirasjonskilden du har, nemlig internett. Se på sider, prøv å finne ut hvorfor du liker den osv. Det er mange fine sider der ute, det er bare å lete litt! Er enig i at det er vanskelig å starte mange ganger, men det kan være en tanke at du begrenser deg selv ved å sette noen rammer for innhold og struktur før du i det hele tatt slår på PC'en.

 

Gjesteboken er "sjølmekk" ja, og den er skrevet i ASP. Jeg har tenkt på å rydde litt opp i den og gi den bort til folk som vil ha, så dersom du er interessert er det bare å si ifra :)

 

Takk for hyggelig tilbakemelding!

 

Magikern: Interessant! Skal kikke nærmere på det der :) Tror jammen du har klart å omvende iallefall en person på misjonen din for å gjøre html-koding standarisert, hehe :)

Lenke til kommentar
Magikern: Interessant! Skal kikke nærmere på det der :) Tror jammen du har klart å omvende iallefall en person på misjonen din for å gjøre html-koding standarisert, hehe :)

Kult

 

Vet ikke om det er frekt å spørre, men hvordan går man fram for å lage en sånn "Suggest a link" boks du har på siden? Bare sånn røfflig.

 

Han kan sikkert svare deg på det men ta deg først en titt på www.hotscript.com og se om du finner noe der eller hvis du kan litt programmering så finner du nok fort ut hvordan man gjør det, gi en mann et lam og han har mat en uke lær mannen å jakte og han har mat resten av livet(røfflig tatt fra hukommelsen, tror ikke den linja er helt sånn)

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er frekt å spørre, men hvordan går man fram for å lage en sånn "Suggest a link" boks du har på siden? Bare sånn røfflig.

 

Neida :) Er da ikke frekt det! Det kommer iallefall an på hva ISP'en din støtter av scripting. Denne er laget i ASP, og for å kunne sende mail via ASP må man ha en mail-komponent installert på serveren. Det har 99% av alle ISP'er som støtter ASP, så det er bare å spørre hvilken de støtter og så finne informasjon på nettet om hvordan du skal bruke nettopp deres komponent.

 

Her er selve essensen til dette lille scriptet, det er fryktelig enkle saker, men det trenger da heller ikke være komplisert for å funke:

	varURL = request.Form("URL")

varDesc = Request.Form("Description")

varFrom = Request.Form("frmName")



Set Mailer = Server.CreateObject("Persits.MailSender")

With Mailer

 .host = "(SMTP-server her)"

 .From = "(avsenders epost adresse)"

 .FromName = "Webmail fra juuso.webrandt.com"

 .AddAddress  "[email protected]", "Juuso gutten!"

 .subject = "Link-forslag fra webben"

 .Body = "Følgende forslag til link:<br><a href='" & varURL & "'>" & varURL & "</a><br>Detaljer: " & varDesc & "<p>Avsender: <b>" & varFrom & "</b></p>"

 .IsHtml = True

end with



MailerMessage = "The link was sent successfully! Thank you!"



On Error Resume Next

Mailer.Send

If Err <> 0 Then

   MailerMessage = "Error encountered: " & Err.Description

End If

 

set mailer = nothing

end if

 

Denne bygger på en komponent som heter ASP-Mailer (tror jeg det var) og er noe som er levert av min ISP da. Men det vil se temmelig likt ut uansett hvilken komponent det er snakk om.

PHP kan jeg faktisk ikke (iallefall ikke nok til å skryte av det), så akkurat hvordan du gjør det der må du spørre noen andre om :) Tipper egentlig at det er lettere i PHP, og at du ikke trenger noen ekstra komponenter på server.

Lenke til kommentar

Han kan sikkert svare deg på det men ta deg først en titt på www.hotscript.com og se om du finner noe der eller hvis du kan litt programmering så finner du nok fort ut hvordan man gjør det, gi en mann et lam og han har mat en uke lær mannen å jakte og han har mat resten av livet(røfflig tatt fra hukommelsen, tror ikke den linja er helt sånn)

Det var vel en link jeg ønsket ja, enig med deg med den lamme-historien din (husker jeg hørte den på kotelett-versjon for noen dager siden :D ). Men den linken din førte kun til http://www.rocketbaby.com/ Vet ikke om det var riktig

 

Edit: Tusen takk til reactor. Leverte varene!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Flott side! God layout og fine farger!

Stilig kattenavn og søte katter:)

 

Takk og takk! Det er bare en katt da, ikke flere katter :) Juuso er finsk må vite, det betyr visst ingenting, og det er visst en eller annen kjendis her i Finland som heter Juuso. Høres forresten ikke noe særlig "søtt" ut på finsk heller, da det uttales som Josså, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...