Gå til innhold

Spillagg i Ubuntu 8.04


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg opplever lagg under spilling i Ubuntu 8.04 og vet at en av hovedgrunnene til dette er at ytelsen i "Windows-spill" er langt dårligere i Linux. Samtidig er det et annet problem jeg sliter litt med, jeg får ikke spilt CSS. 1.6 funker helt fint - dog med litt lagg - men CSS funker ikke det hele tatt. Jeg får åpnet spillet, men den fryser før jeg får trykket på noe som helst, og det resulterer i at jeg må reboote. Hva er grunnen til dette, og kan det fikses?

 

Tilbake til laggen. Det lagger i spill som Warsow, Quake 4 og CS 1.6 (de spillene jeg har prøvd, men vil tro det er slik i andre spill også), og jeg vil si PC-en min er mer enn bra nok til spillene. Det fungerte ypperlig i XP, og Linux bør kunne dra 1.6 da det ikke akkurat er vel ytelseskrevende. Om infmormasjon om hardware skulle være nødvendig, bare si ifra så skal jeg få det opp her.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med Counter-Strike: Source kan like mye skyldes Wine som grafikkdriveren. Spørsmålet er vel egentlig om maskinen egentlig har hengt seg. Wine kan godt få X-serveren til å henge seg, men et fryst system har jeg tilgode å oppleve.

 

Hvis du opplever at et program ser ut til å fryse vindussystemet, så kan du først prøve CTRL+ALT+BACKSPACE.

 

Fungerer ikke dette kan du bytte til en virtuell terminal ("VT") vha. CTRL+ALT+F1 og opp til typisk F7, avhengig av hvor mange virtuelle terminaler som er satt opp og som tillater innlogging. Når du har logget inn så kan du begynne å drepe prosesser :) Det greieste er å bruke kommandoen killall for å drepe wineserveren og evt. også X - hvis det er nødvendig.

 

Eks:

killall wineserver

 

Hvis ting går *riktig* ille, så kan du prøve den "magiske sysrq-tasten". Dette krever at opsjonen "kern.sysrq" er "satt". Dvs. at kommandoen returnerer "1", som under:

danerik@atlas [~] $ /sbin/sysctl kernel.sysrq
kernel.sysrq = 1

Da skal tastekombinasjonen ALT GR+SysRq fungere. Dette skal trykkes ned sammen med en "valgtast" eller bokstav. For en grasiøs omstart av systemet så er huskeregelen "reisub". Vent et par sekunder mellom hver bokstav. Hvis systemet ikke har fryst på ordentlig, så vil du sannsynligvis bli kastet tilbake til GDM/KDM/XDM etter bokstaven "e" (du burde likevel restarte eller kjøre ned/opp systemet siden "e" sender SIGTERM til alle prosesser).

 

Du skriver ikke hva slags grafikkort du har, men kombinasjonen AMD/ATi+Wine/Cedega/Crossover fremkaller vonde minner. Hvis det likevel er tilfellet, og du bruker den proprietære driveren, så anbefales det å legge til linjen

Option "UseFastTLS"				 "2"

i "device"-seksjonen for grafikkortet i xorg.conf.

 

Uansett hva som viser seg å være problemet, så er det likevel ikke dumt å sjekke ut Wine sin AppDB for det impliserte programmet.

 

Når det gjelder denne "laggingen", så antar jeg at du sikter til periodisk "hikke". Det er litt vanskelig å komme med en løsning siden jeg ikke bruker Ubuntu, men jeg antar at dette kan skyldes at en prosess med høyere prioritet med jevne mellomrom legger beslag på dyrbar prosessortid. Erfaringsmessig så er det ofte diskaksess som i mange er årsak til "hikke". Om dette skyldes en dysfunksjonell I/O-fordeler vites ikke ;)

 

Uansett så kan du ta en titt på programmet "top". Typisk utdata vil se slik ut (med forbehold om at formateringen går rett vest):

Tasks: 121 total,   1 running, 120 sleeping,   0 stopped,   0 zombie
Cpu(s):  0.7%us,  2.6%sy,  3.8%ni, 92.2%id,  0.7%wa,  0.0%hi,  0.0%si,  0.0%st
Mem:   4063980k total,  3977488k used,	86492k free,	78864k buffers
Swap:  2097144k total,	   72k used,  2097072k free,  3311164k cached

 PID USER	  PR  NI  VIRT  RES  SHR S %CPU %MEM	TIME+  COMMAND			
4861 danerik   39  19  273m  31m 9684 S	5  0.8   1:07.99 beagled-helper	 
4672 danerik   27   7  260m  30m 8812 S	4  0.8   0:20.61 beagled			
4681 danerik   20   0  216m 2060 1104 S	2  0.1   0:29.45 conky			  
4545 root	  20   0  412m  75m  10m S	0  1.9   0:51.04 X				  
4707 danerik   20   0  202m 2276 1280 S	0  0.1   0:02.89 gnome-screensav	
4879 danerik   20   0  334m  26m  11m S	0  0.7   0:02.21 gnome-terminal	 
6161 danerik   20   0  4464 1928  536 S	0  0.0   0:00.07 wineserver		 
1 root	  20   0 10308  712  592 S	0  0.0   0:00.61 init			   
2 root	  15  -5	 0	0	0 S	0  0.0   0:00.00 kthreadd		   
3 root	  RT  -5	 0	0	0 S	0  0.0   0:00.00 migration/0		
4 root	  15  -5	 0	0	0 S	0  0.0   0:00.00 ksoftirqd/0		
5 root	  RT  -5	 0	0	0 S	0  0.0   0:00.00 watchdog/0		 
6 root	  RT  -5	 0	0	0 S	0  0.0   0:00.00 migration/1		
7 root	  15  -5	 0	0	0 S	0  0.0   0:00.01 ksoftirqd/1		
8 root	  RT  -5	 0	0	0 S	0  0.0   0:00.00 watchdog/1		 
9 root	  15  -5	 0	0	0 S	0  0.0   0:00.25 events/0		   
  10 root	  15  -5	 0	0	0 S	0  0.0   0:00.21 events/1

De mest interessante kolonnene er "RT" og "NI". Generelt betyr lavere verdi at prosessen har høyere prioritet. Som fotnote ser vi at på dette systemet så er det bare kernelprosesser som er særdeles høy prioritet :)

 

I verste fall så kan du "nice" prosessen slik at den gis høyere prioritet i fordeleren. Hvis ikke "laggingen" skyldes at en prosess eller "daemon" stjeler prosessortid så har jeg ærlig talt ikke peiling på hva problemet kan være.

 

Ikke ta det som en fornærmelse hvis det ble litt "basic" (kanskje er du erfaren bruker). Vi trenger egentlig en "sticky" som tar for seg dette.

Lenke til kommentar

jeg har nvidia 7900gt extreme. og jeg vil ikke akkurat kalle meg erfaren, anskaffet ubuntu for en drøy uke siden. og det ble absolutt ikke for basic, det var i grunn mye jeg ikke forsto så mye av der.. men jeg får vel bare leve med at linux ikke er lagd for spilling. uansett takk for en veldig fin guide og god hjelp! :D

Endret av Craves
Lenke til kommentar

Quake4 kan som nevnt lastes ned og kjøres native, sjansen er god for at den gir deg mer fps på linux enn du får på windows, så hardwaren din er plenty. Når det gjelder wine, så kan det være verdt å teste playonlinux, et prosjekt som forsøker å gjøre installering av kjente spill i wine så enkelt som mulig. Typisk å velge optimale innstillinger, slik at du slipper å gruble på om det er bedre måter å kjøre et spill gjennom wine på. Skjermkortet ditt er ihvertfall bra nok til å spille det meste, også gjennom wine.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om maskinvare i denne sammenhengen, skal mann spille i wine, trenger bare grafikk kortet å være tilstrekkelig til spillet i windows, men derimot prosessoren, prosessoren må være veldig kraftig siden mye av grunnen til at mann opplever dårlig ytelse i spill med wine er pga wine ikke får nok prosessorkraft siden den må både oversette windows kode til linux OG samtidig over directx kode til opengl noe som krever utrolig mye prosessor kraft.

Lenke til kommentar

Nå fungerer CSS, sto mye interessant i den linken Manuel kom med - takk! FPS er fortsatt et stort problem. Jeg har 2GB ram, Intel C2D E6600 og 7900 GT Extreme. Jeg har 300fps+ (fps_max på 900, kjører vanligvis fps_max på 100 da det er alt som trengs)i Windows XP, og i Linux har jeg 40-80 fps. Kan det virkelig være snakk om så store forskjeller ytelsesmessig Windows i forhold til Linux? Tviler på at prossesoren er problemet, men jeg vet mye om klokking så det skal ikke være noe problem å få den opp fra 2.4 GHz til 3.2 GHz.

 

Så, hvor ligger problemet? For dårlig skjermkort, for treig CPU eller rett og slett for dårlig støtte i Linux?

Endret av Craves
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...